Rundvirke

Björk massa eller timmer

21 inlägg 34177 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Björk massa eller timmer

sveakatten  
#201869 Jag har huggit efter ett dike som jag tänkte gräva upp.
Jag trodde inte det skulle bli så mycket så jag har gjort massaved på allt.
Nu ringde jag till en uppköpare och han köpte även björktimmer, hur skulle ni göra skulle ni plocka isär högen och sälja både timmer och massa eller låta allt gå till massa?
Tror inte det blir mer än ca 50-60 timmer om jag plockar isär det.



   TS
Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201874 Jag sålde ungefär så mycket björktimmer -08, tycker knappt det var värt besväret att hålla isär. 4359 kr fick jag för 8,26 M³toub, 0,55 var vrakat.
(och därmed inser jag att jag for med osanning när jag i tråden om vrakning skrev att jag aldrig fått något vrakat) #-o

Högen bortom med björkmassa var värd 5837 kr

DSC01796.JPG
Senast redigerad av D Brown mån 31 dec 2012, 23:14, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

ejgum  
#201885 Hur lång tid tog det att få fram den?

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201930 sälj allt till någon ved producent

Användarvisningsbild

Re: Björk massa eller timmer

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201971
sveakatten skrev:Jag har huggit efter ett dike som jag tänkte gräva upp.
Jag trodde inte det skulle bli så mycket så jag har gjort massaved på allt.
Nu ringde jag till en uppköpare och han köpte även björktimmer, hur skulle ni göra skulle ni plocka isär högen och sälja både timmer och massa eller låta allt gå till massa?
Tror inte det blir mer än ca 50-60 timmer om jag plockar isär det.


Det beror på hur stort det uppskattade mervärdet blir i förhållande till hur stor hög som behöver plockas igenom.

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

sveakatten  
#202001 Då tror jag jag gör som du säger Brown, timmret som du har ser både bättre och grövre ut.
Så då är det nog vettigare jag gör något annat än plockar med detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202020 Oj, det var mycket vrak. Vet du varför?

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#202042 Nej jag vet inte anledningen, men röta var det nog inte, så jag gissar på krök.
Minns att uppköparen sa att det låg en del timmer i massvedshögen, men det var nog lika så bra att det låg där istället för i den främre högen.
Ska man hugga björktimmer så ska det nog vara rejäla, raka och självklara träd.

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

sveakatten  
#202475 Vad ska jag göra med dom blöta åkrarna i vår när jag har dikat ur?
Det är ca 2-3Ha, det växer endast lite björk och några granar efter dikeskanterna nu.
Dom flesta björkarna är ca 5-8 cm i brösthöjd och böjda så dom tar i marken.
Ska jag ta bort dom och försöka göra spår i gräset och sätta björk plant eller hur skulle ni göra?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Björk massa eller timmer

machonisti  
#202531
D Brown skrev:Nej jag vet inte anledningen, men röta var det nog inte, så jag gissar på krök.
Minns att uppköparen sa att det låg en del timmer i massvedshögen, men det var nog lika så bra att det låg där istället för i den främre högen.
Ska man hugga björktimmer så ska det nog vara rejäla, raka och självklara träd.

Stämmer bra och din erfarenhet är precis som min. Har huggit större mängd björktimmer endast en vintersäsong på leverans. Det var raka grova stammar. Minns inte vrakningen men troligen pröjsade jag nån chefsbonus.

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

Blivande snickare  
#202580 Så mycket vrak hade du inte :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Björk massa eller timmer

machonisti  
#202586
Blivande snickare skrev:Så mycket vrak hade du inte :mrgreen:

Ett gott skratt förlänger livet. Det har du rätt i snickarn. Nää inte så mycket.

Avatar Fallback

Re: Björk massa eller timmer

Blivande snickare  
#202701 :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Björk massa eller timmer

Skogstomte  
#202712
sveakatten skrev:Vad ska jag göra med dom blöta åkrarna i vår när jag har dikat ur?
Det är ca 2-3Ha, det växer endast lite björk och några granar efter dikeskanterna nu.
Dom flesta björkarna är ca 5-8 cm i brösthöjd och böjda så dom tar i marken.
Ska jag ta bort dom och försöka göra spår i gräset och sätta björk plant eller hur skulle ni göra?


Jag har en teori som jag slänger ut för debatt:

Troligen är det för blött i mitten, förhoppningsvis löser det sig när det är dikat. Om man höglägger med t. ex grävmaskin (när diket ändå rensas) så borde det någonstans i högen vara lagom blött för att fröna ska gro. När jag rensade diken åt en kund tömde jag skopan så det blev som utspridda sorkhögar i tron om att det skulle ta sig i dessa. Vad tror ni Skogsforumister, kan detta funka? Tyvärr har jag inte återbesökt objektet så jag har ingen egen erfarenhet än.

Användarvisningsbild

Re: Björk massa eller timmer

machonisti  
#202714 Fröna kan gro nästan överallt. Gräs växer snabbt och kväver det grodda fröet. I högar tippade varstans på åkern kan jämställas med högläggning = OK

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).