Rundvirke

Timmringsvirke

51 inlägg 88202 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmringsvirke

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192560 Funderar på att hugga virke till en timmerstuga.

Finns det nån som har en tabell eller liknande, som ger en fingervisning vilken stockdiameter man kan förvänta sig vid en viss höjd. Exempelvis vid 4-5-6 meter osv.



   TS
Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

dwurg  
#192594 Vilken stockdiameter man kan förvänta sej vid en viss höjd ? Förstår inte riktigt vad du menar. Vad tänker du blocka för dimensioner eller ska du rundtimra ?

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Tosca  
#192595 Det borde ju vara någon typ av avsmalningstabell du behöver.
Om de finns vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192596 tanken var väl att blocka 8" och det var nån typ av avsmalningstabell jag tänkte på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

dwurg  
#192615 De är bara att räkna ut ett snitt lite grovt. Nu har jag aldrig timrat med 8" men jag kan tänka mej att man skulle vilja ha stockar som inte är under 30 i topp och kanske 40 i rot. Och då får du ett snitt på ungefär 35 som varje varv bygger minus draget givetvis, men ta till med extra stockar de är alltid skönt att ha lite att välja på. Tänker du fräsa timret ?

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192627 Nja, det är när jag ska hugga timret jag tänkte ha haft en lathund (ex. klava i brösthöjd), men det är klart jag kan väl fälla och mäta, sen korrigera efter det. Det är väl kanske enklast så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

dwurg  
#192644 Ja är träden ungefär lika där du ska hugga så borde de ju gå att hitta nåt brösthöjdsmått att gå efter. Några cm hit eller dit spelar ju ingen större roll om du ska timra på traditionellt vis. Ska du fräsa timret så kan man ju alltid fräsa ner de till dom höjder man vill ha. De viktigaste tycker jag är att dom inte blir för klena i toppen. Ska du timra rått eller tänker du torka timret ?

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192681 Nja lika och lika :) jag får väl leta mig dom stammar som passar helt enkelt :-). Det var toppmåttet jag tänkte få en liten vink om när jag klavar. Jag kommer att fräsa. Timrar rått.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

dwurg  
#192719 Ok, ja som sagt så har jag inte sj timrat med 8" men skulle tro att du bör ha runt 30 i topp, Sen beror de ju på vad som blir kvar efter fräsningen rakfräser du stockarna så försvinner kanske ganska mycket om de är lite krokigt timmer. Hur stor stuga ska de bli ? Mycke frågor av ren nyfikenhet ^^

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192778 Yttermått i botten blir 4 X 5,5 meter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192786 Tycker det här låter väldigt intressant. Vill också bygga mig en timrad stuga men saknar en del kunskaper även om sonen gått timringskurs. :smile:

Snälla kl-820 kan du inte göra en tråd, eller en blogg, där vi kan följa hela projektet från det du börjar välja ut träd till färdig stuga! ;;)

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Blivande snickare  
#192900 Toppen idé Uvskogen! :-bd

Användarvisningsbild

Re: Timmringsvirke

inabackanders  
#192921 Jag har själv planer på att göra en liten stuga i halvtorrt timmer som jag lagt undan när jag avverkade tallar med gadd och tjurved. Rådet jag har fått är att först blocka de till 5'' block och sedan fräsa de. Det finns tydligen maskiner till det. :wink:

http://youtu.be/TfsE1PzGFq8

Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193099 Mjaha det var ju en liten oväntad vändnig på min "tabellförfrågan" :wink: .

Tyvärr så räcker inte tiden till om jag ska göra hela arbetet själv, tex. blockning, fräsning, tak/plåt, eventuellt mur etc... lejer jag bort så nån komplett resa blir det inte den här gången.

Virke, markarbete, uppsättningen på plats är exempel på vad jag tänkt göra själv.........

"Å så läser jag kanske hellre andras historier än skriver dom själv" :wink: Det skriftliga är nog inte min starka sida....... :|

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmringsvirke

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193100 Avsmalningen är väl runt 1 cm/m i snitt. Behöver det vara noggranare än så?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).