Rundvirke

Stamblock

52 inlägg 76215 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stamblock

Mäki  
#188061
Skogstinsen skrev:Sen finns det knivfura. Jag sålde 2 rotstockar knivfura för några år sen 2000:- m3fub och stam blocken ja sålde då gick till 1600:- m3fub.


:-bd Jävla vilket pris ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#188070 om jag inte tar helt fel så får man göra stamblock av riktigt fina andrastockar också! så länge dom håller rätt kvalitet!....har huggit många andrastockar som stamblock genom åren! aldrig ett enda vrak vad jag kan minnas!

Avatar Fallback

Re: Stamblock

skogshasse  
#188084
Huggarn skrev:om jag inte tar helt fel så får man göra stamblock av riktigt fina andrastockar också! så länge dom håller rätt kvalitet!....har huggit många andrastockar som stamblock genom åren! aldrig ett enda vrak vad jag kan minnas!

hej på er jag har pratat med rundvirke om det men det är bara första stocken som är stamblock

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

halvproffs  
#188117 Kan vara olika bestämmelser i olika delar av landet. Har själv huggit många hundra stamblock och även bulfria andrastockar var godkända. Precis som för Huggarn har jag aldrig fått ett vrak på dom.
Vilket var fel enligt Mellanskog för man ska inte vara så extremt noga för att dom som inte godkändes som stamblock blev klassad som os alltså klassen under och ingen jätteskillnad i pris.
1992 låg stamblockspriset på ca 1800:- kubiken nu är det ca hälften.
Hittade en prislista från Mellanskog år2006 och där är priset för tall topp 32cm 960:- och gran 650:-.
Detta beror på att efterfrån är mycket mindre nu då furumöbler, köksinredningar mm har liten efterfrågan.
Som vi äldre brukar säga; Det var bättre förr!

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

machonisti  
#188119 Vrak beror även på efterfrågan, när bolagen har lagren fulla är kvalitetskraven otroligt höga.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

halvproffs  
#188126 [quote="machonisti"]Vrak beror även på efterfrågan, när bolagen har lagren fulla är kvalitetskraven otroligt höga.[/quot
Har läst lite mer från 2006 års apteringråd;Avdrag med för låg kvalite:Tall kvalite4 o 5 minus 50:-/m3to och lika för gran kvalite 3 o 4. Och enbart rotstockar.
Knivfura betalades med 1100 för 32+ och upp till 1500 för 40+ i topp

Avatar Fallback

Re: Stamblock

hemek_h18  
#188133 har huggit knivfura första stock och stamblock på andra stocken. (dom var märkta av rundvirke)
det var några år sedan. men jag har för mig att knivfura ska vara 34 cm i topp och stamblock 24 cm i topp.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

värmSkog  
#188146 Lite mera info om stamblock och knivfura från rundvirkeskog

Knivfura
http://www.rundvirkeskog.se/pdf/sv_knivfura.pdf


stamblock
http://www.rundvirkeskog.se/pdf/sv_stamblock.pdf

Avatar Fallback

Re: Stamblock

Skogstinsen  
#188473 De stockarna jag högg för runt 5 år sedan var då knivfuran 52cm brösthöjd och 44cm toppmätt. Knivfurorna var 4.9m långa. Jag fick det uppmärkt av Fiskarheden(Jan Nyman) som va dit och mätte och målade vart jag skulle såga stockarna. Det va runt 25 fastkubik kommer inte riktigt ihåg men jag fick över 50 000:- för kalaset! Detta kördes med häst. :grin:

Det va gamla frötallar som va 160 år gamla. Det blev grymma luckor i den 50-åriga "ungskogen" när dom gick i backen. Har någon film då vi fäller ett av monstrena.
Har flera men då det är dåliga priser för dom stå kvar.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Stamblock

Skogstinsen  
#188478 Tillföras ska att den enda fabriken i Sverige som tog in grova tallstockar har brunnit ner för några år sedan. Minns inte vad den hette. En släkting till mig har satt upp golvtiljor i fura på väggarna i trapphuset, dom är 50cm breda. Fick dom tillverkade av stockarna som min farfar körde ut med häst på 80 talet, men sedan brann fabriken ner. :sad:

Och en stock knivfura gör dom trä inlägg i bilar m.m Det kan bli så mycket som upptill 200m2 av en enda stock. Det hyvlas ner till en tjocklek av 0,2mm.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

machonisti  
#188479 Tror ni våra planterade tallar någon gång kommer att stå som kvalitativt goda 160-åriga fröspridare?

Lägg ut filmen ifall det är möjligt" skogstinsen"

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

Lill Junior  
#188531 Har slutat plocka ut stamblock då de är bättre pris på klass 1.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

machonisti  
#188787 Pris: bra pris är intressant, riktigt bra pris är intressantare och bästa pris är intressantaste skit i benämningen!!!!

Avatar Fallback

Re: Stamblock

Engelthon  
#188979
Lill Junior skrev:Har slutat plocka ut stamblock då de är bättre pris på klass 1.


Vilken ger sämre pris på stamblock mot kl 1? Tycker det är ett jävla slagsmål om dessa trädelarna men kan bli lite lugnare när Horndal försvinner.

Användarvisningsbild

Re: Stamblock

Lill Junior  
#189071 Va Weda som synade ut stamblock åt oss, men Siljan betalar bättre för klass 1 än weda gör för stamblock.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).