Rundvirke

Klentimmer vs massa

50 inlägg 83104 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

skogsbonne  
#247507 När jag skota så var allt timmer i en hög, varför blanda det

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

mbtrac  
#247547 ja får nog kolla upp med uppköpare klen timmer i seperat hög , blir många sortiment 40. till 50 årig tall mest, , vet inte om det är bra virke mest rotstockar , kanske gick att göra annat sortiment bertilsson, vad tror du,

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247551
mbtrac skrev:ja får nog kolla upp med uppköpare klen timmer i seperat hög , blir många sortiment 40. till 50 årig tall mest, , vet inte om det är bra virke mest rotstockar , kanske gick att göra annat sortiment bertilsson, vad tror du,
Det verkar nog som att flera förhållande är oklara.
Att ha kontrakt och förutsättningarna dokumenterade anser jag är moment ett. Så börja från det hållet. Hoppas att det ännu kan göras.
Några begrepp som är lämpliga att få klarhet i vid kontraktskrivning och senare kontroll är;
1 Längd
2 Diameter
3 Kvalitet
4 Pris
Dessutom finns ytterligare förhållande som kan vara avgörande ex. trädslag, tidpunkt etc.

Klentimmer är normalt upp till 17 cm.
Men det finns förhållande som tillåter ett sortiment upp till ca 22 cm men heter då sparr.
Även sågverk sågar upp till 23 cm.
Värmland (ack så vackert) är inte min hemmaplan så ta över problemet.

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

mbtrac  
#247555 tack ,bertilsson kommer igen med , mer info ska prata med virkesuppköparen , tycker att en rot stock från 50 årigt träd är mer kvalitet än en slutaverknings träd , på 100år + dvs 4- 5 stocken ur ett träd, även om diameter är 12cm- 18 cm på båda sortimenten, mvh mb

Avatar Fallback

Re: Klentimmer vs massa

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247562
mbtrac skrev:tack ,bertilsson kommer igen med , mer info ska prata med virkesuppköparen , tycker att en rot stock från 50 årigt träd är mer kvalitet än en slutaverknings träd , på 100år + dvs 4- 5 stocken ur ett träd, även om diameter är 12cm- 18 cm på båda sortimenten, mvh mb
Om jag förstår dig rätt jämför du rotstocken av tall från ditt 50-åriga träd ca 18 cm grov, med en stock nära toppen med samma grovlek.
Mest troligt är att "toppstocken" har uteslutande råkvistar i sågad vara och är då intressantare till ev. panelvirke eller rustika möbler. Som byggvirke är hållfastheten varierande om än dock råkvist börjat anses mindre problematisk numera ur hållfasthetssynpunkt. Normalt gör man ofta distansvirke av detta virke, d.v.s. ej belastad konstruktion utan mer väggmaterial och undertak.
- Rotstock från 50- årig tall har merendels rötkvist eller torrkvist som faller bort i bräder och inte håller ihop konstruktionsvirke. (Även torrkvisten är ju som ett borrat hål, ur hållfasthetssynpunkt, tills du möter den grovlek på stocken då kvisten dog.)
Allt detta kan få andra nyanser beroende på hur sakta virket vuxet.
Se det här mer som ett principresonemang.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).