Rundvirke

syren

8 inlägg 13518 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

syren

jonsered95  
#180930 Jag har tagit ner en syren i en trädgård som är rätt grov, ca 10-15 cm efter att den har förgrenats en halvmeter upp från marken, och det jag undrar är om man kan ta tillvara på lite "småstumpar" till att ha som snickerivirke? Är det något att ha eller är det bara att slänga i flisbunken? (Som jag tycker är lite synd.)
/Philip.



   TS
Avatar Fallback

Re: syren

Brickan  
#180931 Ta vara på. Svarva eller som faner eller dekorbitar.

Avatar Fallback

Re: syren

jonsered95  
#180939
Brickan skrev:Ta vara på. Svarva eller som faner eller dekorbitar.


Okej, tack så mycket för svaret, ska ut och hitta lite fina bitar bland allt nu. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: syren

Brickan  
#180942 Det blir väl små bitar. Problemet lär vara sprickor. Ska du svarva så är det lättare när trät är helt färskt. Annars - märgklyv NU. Det går nog bra med motorsåg eller bandsåg om du har. Då ser du ju också vad som fanns i. Kanske vaxa ändträt för att förhindra sprickor eller måla med nån färg så att det inte torkar för snabbt från kortsidorna.

Avatar Fallback

Re: syren

jonsered95  
#180955
Brickan skrev:Det blir väl små bitar. Problemet lär vara sprickor. Ska du svarva så är det lättare när trät är helt färskt. Annars - märgklyv NU. Det går nog bra med motorsåg eller bandsåg om du har. Då ser du ju också vad som fanns i. Kanske vaxa ändträt för att förhindra sprickor eller måla med nån färg så att det inte torkar för snabbt från kortsidorna.

Jag och pappa var precis ute och limmade ändarna med trälim och satte tidningspapper utanpå sedan la vi de under tak där det luftar bra, så får de ligga där nu nåt år. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: syren

Blivande snickare  
#180967 Bli inte besviken om dom spricker :cry:
Det är inte nåt lätt att torka syren utan större srickor...

Lycka till och med hopp om ett gott resultat! :smile:
//snickarn

Avatar Fallback

Re: syren

halleby  
#180968 De gammla hemma säger att syren är det bästa att göra räfsepinnar av.

Avatar Fallback

Re: syren

jonsered95  
#181053 Okej, tack så mycket för alla svaren, kommer med resultaten på hur syrenen blev men de dröjer nog ett tag. :smile:
/Philip

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).