Rundvirke

Ektimmer längder???

5 inlägg 15781 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ektimmer längder???

Wilpieasa  
#178908 Hej ska ta ner 10st ekar ca 2m i omkrets på min fastighet ca 50kubik vilken längd ska stockarna vara på? Har tänkt och försöka sälja det finns det någon standardlängd för ektimmer.//Pirre



   TS
Avatar Fallback

Re: Ektimmer längder???

Danne  
#178911 Hej!

Kolla med närmaste lövsågverk före aptering. Bor du i närheten av nybro är Kährs intresserade men de har hårda krav på kvistfrihet så sist jag högg ek blev bitarna rötved.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Ektimmer längder???

borgstena  
#178965 kul med ektimmer, uppdatera oss gärna när /om det blir affär!

Avatar Fallback

Re: Ektimmer längder???

f-se.se  
#184616 270 cm (2,7meter) enligt kährs

Avatar Fallback

Re: Ektimmer längder???

andreaswehtje  
#190292 Var på ett symposium om lövtimmer i våras och fick då en broschyr som Södra hade gjort som hette Aptering av lövtimmer. Du kan ju kontakta dem för att få den. Det behöver inte vara kvistfritt, däremot sprickfritt. Det klassas däremot beroende på mängd kvist m.m. Apteringslängder för ek är 24 dm upp till 32 dm i fallande 1 dm moduler. Man skall kapa mitt i grövre kvist. Om du har 50 cm diameter på dina ekar lär du nog kapa 24 dm då de lär väga en del även om du har en jätteskotare.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar