Rundvirke

Masur? Eller...?

4 inlägg 13185 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Masur? Eller...?

matte57128  
#175744 Hej Forumvänner!
Är det någon som vet vad det är för "fel" på björken på bilden?
bjork.JPG




   TS
Avatar Fallback

Re: Masur? Eller...?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175768 Är ingen expert, men knölmasur är väl en god gissning?

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Masur? Eller...?

Blivande snickare  
#176165 Det är inget fel på den, du har bara hittat din egen guldklimp a.k.a masurbjörk 8) .
För det finns väl ingen sjukdom som ser ut så, eller??? :geek:

Avatar Fallback

Re: Masur? Eller...?

asseasse  
#176169 Finns många tickor, exempelvis ej fullt utvecklad sprängticka, som kan ge det utseendet även om jag inte har sett det i den utsträckningen på en stam. Samtliga gånger jag har sett liknande utbuktningar på björkar som jag gallrar har jag sågat ned trädet och sågat genom stammen vid utbuktningen. Det har då visat sig vara rötsvampar av något slag. En sak som talar för röta är att det är ett stubbskott / fd dubbelstam (ser det ut som iallafall?) och att det ser ut som glasbjörk. Jag tror att masur endast förekommer i vårtbjörkar. Men jag kan ha fel. Om du inte vill såga ned trädet så tycker jag att du ska skärskåda knölarna och se om någon av dem har sprängt fram genom nävern. I sådana fall är det mest troligt sprängticka. Det brukar oftast resultera i att stammen knäcks under snö eller vind om något år. Sprängticka är mycket vanligt i äldre glasbjörksbestånd som inte gallrats och kan leda till att en stor del av beståndet dör. Sporerna sprider sig till skador på andra björkar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).