Rundvirke

Vindfälle, hur ska jag göra?

37 inlägg 33927 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

åberg  
#164127 Hade den översta nån rot kvar i backen eller var den lös? Känns som det vore en bra början att få ner det på backen så jag hade nog provat med vinschen åt ena eller andra hållet. Iaf om man inte har en skördare med sig när man är ute och promenerar. :smile:

Får man fråga hur du löste't?

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Robertberg  
#164295 Den översta hade ingen som helst markkänning vid roten.
Jag började med att kvista alla tre stammarna så mycket jag kunde, sedan gjorde vi en bedömning av situationen.

Resultatet blev detta:
IMAG0488.jpg

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

mrtornqvist  
#164356 tycker i och för sig att, om man måste fråga så kanske det inte är lämpligt att göra det själv,
olyckor händer lätt

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Blivande snickare  
#164362 Om man inte frågar, prövar och gör tar de som kan det slut. Man lär så länge man lever heter det ju :P

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

åberg  
#164370 Högstubben till höger i sista bilden, är det rotdelen av det träd som låg överst innan?

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

Robertberg  
#164422
åberg skrev:Högstubben till höger i sista bilden, är det rotdelen av det träd som låg överst innan?


Helt rätt, och resten av trädet är den stam som sågen sitter på.

Avatar Fallback

Re: Vindfälle, hur ska jag göra?

jpaun  
#164467 Som det ser ut på bilden, så finns det en gran mellan dom två andra som spänner upp
trädet. Börja med att använda V-kapet vid det här trädet som ligger nere mellan dom
två andra.
Det spända trädet bryts långsamt och du hinner undan. Kort svärd? Kolla skogforsk-filmerna.
Låna ett längre svärd, annars kan du ju efter V-snitten sätta ett skär uppifrån och ett
nedifrån. Bara precis så att ditt svärd kan avsluta jobbet från den farliga sidan, och du står
på den säkra sidan. Men då får du såga precision.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).