Rundvirke

Såga Björk

27 inlägg 47093 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Såga Björk

Camwood  
#179103 Jag och farsan sågar björk i bland med bandsåg(Logosol) och de e lättsågat men svårtorkat. Sprickor går inte att undvika men de får va ändsprickor vid leverans dom räknas av vid mätning av volymen enligt speciella sorteringsregler för löv.Björken bör sågas färsk ! ligger timmret för läng så brinner" björken får färgförändringar pga av syre och värme.
Björk 2011.JPG

Avatar Fallback

Re: Såga Björk

Jamax  
#179109
Camwood skrev:Jag och farsan sågar björk i bland med bandsåg(Logosol) och de e lättsågat men svårtorkat. Sprickor går inte att undvika men de får va ändsprickor vid leverans dom räknas av vid mätning av volymen enligt speciella sorteringsregler för löv.Björken bör sågas färsk ! ligger timmret för läng så brinner" björken får färgförändringar pga av syre och värme.
Björk 2011.JPG


Hej Camwood! Två frågor: Är det sågat i tvåtum, det som är på bilden, och vad använder ni virket till?

Avatar Fallback

Re: Såga Björk

Engelthon  
#179137 Om man sågar bräder ur 2sidiga block med höjder 125, 150 och 175. Bredderna är sidobräda 19, 25 medan centrum är 38, 50 eller 63.

Dessa blir kantade bräder och jag funderar hur dessa uppträder vid torkning. Jag är rätt nyfiken hur olika löv uppträder vid sågning dessa dimensioner och såg sätt. Som delningsågen använder jag ramsåg.

Användarvisningsbild

Re: Såga Björk

Camwood  
#179359 Jamax ! Virket på bilden är björk och är 50 / 63 / 75 mm okantat.
Det här partiet virke + sågad Asp och Al såldes till olika grundskolor(träslöjd) i Västernorrlands län 2011 Det har lufttorkat utomhus och fuktkvoten var ca 15% :grin:

Användarvisningsbild

Re: Såga Björk

Camwood  
#179368 [quote="Engelthon"]Om man sågar bräder ur 2sidiga block med höjder 125, 150 och 175. Bredderna är sidobräda 19, 25 medan centrum är 38, 50 eller 63.

Dessa blir kantade bräder och jag funderar hur dessa uppträder vid torkning. Jag är rätt nyfiken hur olika löv uppträder vid sågning dessa dimensioner och såg sätt. Som delningsågen använder jag ramsåg.[/quote
Ja rent sågtekniskt så är det inge problem vare sig med ram eller klinga (bandsåg/kedjesåg) :geek: men rent filosofiskt ja vafan vet man.
underförstått vad har du för kunder och vad betalar dom :?: Du får räkna med mycket spill. Det kan funka när man sågar gran o fur som byggvirke men när det gäller löv så finns det ingen efterfrågan på dom kvaliteterna.
Men de e sidobrädor du beskriver och sidobräder är jävligt jobbiga normalt med gran och furu så är de förjävla överjävliga med sidobräder i björk ( och det mesta av löv) tex, fiberrörelsen runt kvistar vid torkning blir väldigt stor med skevhet och krok som resultat.
Jag har lärt mig att ska man såga löv så ska man bara såga den högsta kvaliteten på timmret (kvistfria rotstockar utan centrumröta :cry: )för att få vinst. Men det blir för dyr råvara. (logistikproblem mm) Så det blir ett moment 22 typ.Men det finns ett ljus i tunneln och det är ett stigande energipris då kan man få avsättning på dom enklare kvaliteterna på löv( flisa allt som inte går att sälja som virke). :grin:

Avatar Fallback

Re: Såga Björk

Engelthon  
#179386 Avsättningen är till vår egen produktion så avsättning finns och tanken är inte att sälja löven på avsalu. Råvaran är tänkt till Sågbar Löv i C-kvall/Pallvirke och bättre.

Sidobrädena vill jag helst vara utan så dessa kan jag lika bra flisa om det skulle innebära problem. För visso måste man tänka på sågutbytet och ekonomin också så det är en jäkla ballans.

Avatar Fallback

Re: Såga Björk

forest.  
#806425
Camwood skrev:Jag och farsan sågar björk i bland med bandsåg(Logosol) och de e lättsågat men svårtorkat. Sprickor går inte att undvika men de får va ändsprickor vid leverans dom räknas av vid mätning av volymen enligt speciella sorteringsregler för löv.Björken bör sågas färsk ! ligger timmret för läng så brinner" björken får färgförändringar pga av syre och värme.
Björk 2011.JPG

Hej Camwood :)

Har 10-12 björkstockar med 23-25cm i topp och någon enstaka grov 45c topp som ska sågas men vet inte riktigt hur och vilka dimensioner som jag ska såga, så tips och råd sökes

Avatar Fallback

Re: Såga Björk

dejvi  
#806431 Vi sågade nyligen upp ett parti på ca 10 kubik björkstock. Vi sågar först bort en bake på stocken för att få den att ligga bra, sen genomsågar vi resten. Vi sågar med cirkelsåg, på bandsåg är det väl genomsågning direkt som gäller.
Brukar ta ut 32mm 55mm i huvudsak. 63mm fungerar också bra.
32x100, 32x125 och 32x150 har det också blivit, de blir sedan hyvlade till spontade golvbräder.

Avatar Fallback

Re: Såga Björk

forest.  
#806437
dejvi skrev:Vi sågade nyligen upp ett parti på ca 10 kubik björkstock. Vi sågar först bort en bake på stocken för att få den att ligga bra, sen genomsågar vi resten. Vi sågar med cirkelsåg, på bandsåg är det väl genomsågning direkt som gäller.
Brukar ta ut 32mm 55mm i huvudsak. 63mm fungerar också bra.
32x100, 32x125 och 32x150 har det också blivit, de blir sedan hyvlade till spontade golvbräder.


Hur mycket torkmån och är det inkl på dina mått?

Avatar Fallback

Re: Såga Björk

dejvi  
#806438
1689573900_screenshot_20230717_090405.jpg
Lägger in en bild från manualen, där hittar du råmått för standarddimenssionerna. För 55mm använder jag 58mm, 55 är ingen standard, men tycker den är bra då man har lite extra hyvelmån än om man kör på standard 2 tum...

Men är du osäker vad du ska såga går det ju alltid att ringa runt å fråga om du hittar nån som har några specialönskemål. Så får du såga "rätt" mått och får en nöjd kund.

Avatar Fallback

Re: Såga Björk

forest.  
#806469
dejvi skrev:
1689573900_screenshot_20230717_090405.jpg
Lägger in en bild från manualen, där hittar du råmått för standarddimenssionerna. För 55mm använder jag 58mm, 55 är ingen standard, men tycker den är bra då man har lite extra hyvelmån än om man kör på standard 2 tum...

Men är du osäker vad du ska såga går det ju alltid att ringa runt å fråga om du hittar nån som har några specialönskemål. Så får du såga "rätt" mått och får en nöjd kund.


Vad blir det av de du sågar 55mm?

Avatar Fallback

Re: Såga Björk

dejvi  
#806485 Snickarvirke. Blir lite alltmöjligt, vet inte allt vad som tillverkas. Inget annat än att det finns lite mer marginal när det ska rikt o planhyvlas under den fortsatta förädlingen. Det är snickerierna som önskat just 55mm och jag bara sågar... 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).