SKOGSFORUM ARTIKEL 

Rundvirke

Skogsstyrelsen: priserna på rundvirke steg under Q2

23 inlägg 6083 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Re: Skogsstyrelsen: priserna på rundvirke steg under Q2

alias  
busholle skrev:alias, du måste komma ihåg att Småland inte är hela Götaland, Småland har enormt stark sågverksindustri med stark konkurrens. Flyttar man sig upp i norra Väster- eller Östergötland så är läget inte lika gott.

Förvisso sant, men om du går in och kollar på Södras redovisade snittpriser det dryga senaste halvåret så ligger t.ex. normaltimmer av gran ca 100 kr/m3fub högre än angivet snittpris för Götaland (exkl. ev. efterlikvid). Södra handlar ju med virke inom i princip hela Götaland och bör väl agera som något av ett prisgolv.

Jag vet inte exakt hur det har sett ut historiskt, men vid en snabb koll på Södras stamprislista SODSTAM254 (giltig från 21/10 2025) så är leveransområde för denna prislista detsamma som hela Södras verksamhetsområde. Det bör ha en utjämnande effekt på priset över större områden även för andra aktörer verksamma i samma geografi.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:M.a.o. gör de andra sågverken enorma övervinster, undrar lite hur de gömmer dessa pengar - för inte syns de i bokföringen 😀

Företag har en osviklig förmåga att vara så effektiva som marknaden för tillfället kräver att de ska vara.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
alias skrev:
busholle skrev:alias, du måste komma ihåg att Småland inte är hela Götaland, Småland har enormt stark sågverksindustri med stark konkurrens. Flyttar man sig upp i norra Väster- eller Östergötland så är läget inte lika gott.

Förvisso sant, men om du går in och kollar på Södras redovisade snittpriser det dryga senaste halvåret så ligger t.ex. normaltimmer av gran ca 100 kr/m3fub högre än angivet snittpris för Götaland (exkl. ev. efterlikvid). Södra handlar ju med virke inom i princip hela Götaland och bör väl agera som något av ett prisgolv.

Jag vet inte exakt hur det har sett ut historiskt, men vid en snabb koll på Södras stamprislista SODSTAM254 (giltig från 21/10 2025) så är leveransområde för denna prislista detsamma som hela Södras verksamhetsområde. Det bör ha en utjämnande effekt på priset över större områden även för andra aktörer verksamma i samma geografi.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Du har absolut en poäng. Den gotländska virkesmängden lär väl inte slå igenom så hårt att det drar ned helheten med 100kr?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#896842Jag tror att det finns en stor poäng i Alias inlägg om att kubb och allt annat sågbart ingår i det redovisade timmerpriset. Volymen kubb är betydande i Götaland och det gör ju att snittpriset för sågbart därför hamnar lägre än t ex Södras normalprislistor. Sedan vidhåller jag att alla skogsägare inte får samma pris av virlkesköparna. Den som har koll på marknaden och konkurrentutsätter sina virkesaffärer får säkert flera hundra kronor mer per kubikmeter än den som bara levererar skog till samma företag, år efter år av gammal vana och hävd. Det här kan t o m gälla Södramedlemmar. Kanske inte i första hand att de betalas utifrån olika prislistor men det finns alltid ett förhandlingsutrymme om premier. Den som är affärsmedveten ser till att få med alla premier. Den som inte ställer frågan kanske missar någon?

TS

agronome-kleptoman  
Hej,
Jag har på mina skogsskiften i västerbotten en större volym som är moget för slutavverkning, (en bra bit över 10000 kubik m3fub) men får inga bra priser vad råder ni migska sälja eller avvakta då jag måste inte avverka i alla fall närmaste åren.
Tack på förhand

alias  
busholle skrev:
alias skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Du har absolut en poäng. Den gotländska virkesmängden lär väl inte slå igenom så hårt att det drar ned helheten med 100kr?

Nu har jag inte stenkoll på Gotland, men det kan omöjligen röra sig om jättestora skogsarealer samtidigt som jag har ett minne av att medelboniteten är ungefär likvärdig med Västerbottens (ca 3 m3sk/ha/år), vilket borde medföra låga virkesvolymer och stor tallandel, vilket i sin tur borde ge en relativt sett ännu mindre avspegling på just priset på sågbara gransortiment.

MVH
Alias

hfab  
agronome-kleptoman skrev:Hej,
Jag har på mina skogsskiften i västerbotten en större volym som är moget för slutavverkning, (en bra bit över 10000 kubik m3fub) men får inga bra priser vad råder ni migska sälja eller avvakta då jag måste inte avverka i alla fall närmaste åren.
Tack på förhand

Sälj den dagen du får ett pris du är nöjd med.
Vi har inte sett den sista prishöjningen ännu.

Användarvisningsbild

T18  
agronome-kleptoman skrev:
Hej,
Tack på förhand

Bara att hålla.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).