SKOGSFORUM ARTIKEL 

Rundvirke

Oberoende virkesköpare stöper om virkesmarknaden

22 inlägg 16053 visningar 8 följer Svara, dela mm...   

Re: Oberoende virkesköpare stöper om virkesmarknaden

alias  
Fredrik Reuter skrev:Inte från det kontot för det är numera låst. 👍

Du ska inte ta och plocka bort reklamlänken ur användarens andra inlägg här på forumet också?

MVH
Alias

Treebula
Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:Det som kan tyckas konstigt är att Norra skog äger ett bolag som köper virke och avverkningar långt utanför det egna verksamhetsområdet. Man betalar sannolikt också betydligt mer för det virke man köper i t ex Småland än det som köps från medlemmarna i det egna området. Frågan är hur man får ihop detta? Någon form av byteshandel med skogsbolag givetvis men lite udda ur ett medlemsperspektiv. De här affärerna är dessutom inte speciellt transparenta så det är ju svårt för många att bedömma hur en eventuell medlemsnytta ser ut.

Södra var ju på andra sidan Östersjön och köpte virke I många år till ett helt annat pris än vad medlemmarna fick för sitt.

Användarvisningsbild

Höglandserik  
#861774 Utan att veta i detalj skulle jag ändå hävda att Meraskog är en utpräglad rådgivnings- och förvaltningsorganisation. Att köpa virke är ingen tjänst de marknadsför mig veterligen. Däremot säljer och förmedlar de virke, men det är något helt annat mot att köpa virke.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Höglandserik skrev:Utan att veta i detalj skulle jag ändå hävda att Meraskog är en utpräglad rådgivnings- och förvaltningsorganisation. Att köpa virke är ingen tjänst de marknadsför mig veterligen. Däremot säljer och förmedlar de virke, men det är något helt annat mot att köpa virke.

Ok, men hur får de tag i virket de sedan säljer? Att de nyss bytt titel på sina virkesköpare till ”skogsrådgivare” (precis som Mellanskog) innebär knappast att de slutat köpa virke.

TS
Användarvisningsbild

Höglandserik  
#861781 Jag menar bara att det är skillnad på säljare och köpare. Om de är en oberoende förvaltare (=virkessäljare) ligger det i deras intresse att sälja virket till så högt pris som möjligt. En köpare har motsatt intresse. Som sagt, jag kan inte hur deras affärsmodell är uppbyggd men om man vill vara en trovärdig förvaltare så kan man inte ha några kopplingar till en industri.

Sen är det som du säger, att många virkesköpare går under falsk flagg och kallar sig "rådgivare" och liknande. Det är minst sagt förvirrande.

Axl  
#861878 Har du du förvaltare som är virkessäljare så är det inte en oberoende förvaltare. Intresset hos den som förmedlar virket kommer alltid vara så stor marginal åt sig själv som möjligt.

Användarvisningsbild

Höglandserik  
#862658 Oavsett om förvaltaren jobbar för fast pris eller provision så har ju förvaltaren samma intresse som skogsägaren, nämligen ett så högt virkespris som möjligt, till skillnad mot en virkesköpare som vill ha ett så lågt virkespris som möjligt. Därför menar jag att man måste skilja mellan dessa typer av tjänster.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).