Massey Ferguson 390T, Mowi skog75, Yamaha Kodiak, Husqvarna 550xpg,350,345rx,165, Jonsered 450, Stihl ms201
sundelius skrev:Jag får 300 skr , Dalsland och säljer till Södra
isteskog skrev:Det är billigare att betala t ex 100kr upp på 10% av volymen än att betala 50kr på 90% av volymen (räkneexempel)
Marknaden fungerar väl så! Gäller att hitta andra intressenter som är villiga att betala mer för massaveden främst. Här i prisdiket så har Mellanskog börjat skicka virke till Södra (Värmland) och framöver till SCA.

sundelius skrev:sundelius skrev:Jag får 300 skr , Dalsland och säljer till Södra
Var tvungen att kolla eftersom jag låg högre än alla andra.
Jag fick 290 skr för barrmassaveden och det var inklusive certifikat tillägg
alias skrev:sundelius skrev:sundelius skrev:Jag får 300 skr , Dalsland och säljer till Södra
Var tvungen att kolla eftersom jag låg högre än alla andra.
Jag fick 290 skr för barrmassaveden och det var inklusive certifikat tillägg
Då är du inte dubbelcertifierad?
Man kan ju nästan förutsätta en efterlikvid på mellan 6-10 % (4 % är väl det lägsta det varit den senaste 10-årsperioden). Jag hade nog räknat med 20-25 kr i efterlikvid.
Har för mig att Södras prislistor för massaved är samma i hela området (och det faktum att transportavdrag ej förekommer inom Södra), bygger på ett resonemang från Gösta Edström om att de enskilda medlemmarna egennytta inte skulle påverka industrins lokalisation vid byggnation. Industrin skulle byggas där det var lämpligt att anlägga en massaindustri.
MVH
Alias
Mangan skrev:Mäts det in i Värö, eller har ni terminal närmare? Jag brukar sällan få mycket vrak på massaveden.