Rundvirke

Klentimmer vs massa

50 inlägg 86140 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Klentimmer vs massa

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
skogsbonne skrev:ja men är det bara privat personer som får det för priserna ligger ju inte så högt nu dom ligger mellan 250-300 m3f

Ja, jag är privatperson och tror de flesta här på forumet är det, driver skogsfastigheten som enskild firma.

Det är ju skambud. Till det låga priset skulle inte jag sälja till industrin, bättre att sälja ved till hemeldarna då. Rå långved betalas ju 200 kr/m3T och om man orkar förädla så betalas björkved 450 kr/m3s och blandved 400 kr/m3s. Har lite torr ved som jag ska plocka fram till försäljning till vintern.

Användarvisningsbild

machonisti  
#215053Tror jag skall vidareförädla björken denna säsong. Tycker att priset på 27,50 € + moms är i underkant.
Ligger väl 50 fub björk i backen. Häromkring tar man 50 € kastkubik för björkved så....

skogsbonne  
#215089blir det ca 400 i svenska? Det blir ju ca 5750 € för 50 fub kapad :)

Användarvisningsbild

machonisti  
#215093Ditåt har även jag kommit med endast överslagsräkning!

Användarvisningsbild

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216022Fick slutredovisningen för höstens huggning i veckan, 380 kr/m3fub för barr och 360 kr/m3 fub för löv, men sedan blir det ju 25 kr i transportavdrag för att de kör virket till ett bruk lite längre bort.

Kan man inte kräva att de ska köra till det som ligger närmare? för mig så ligger ju Väja närmast.

skogsbonne  
#216043det var iaf bra betalt.

Användarvisningsbild

machonisti  
skogsbonne skrev:det var iaf bra betalt.

Säljer väl endast ifall det är bra betalt?

skogsbonne  
#216060det är inte jag som säljer eller hugger är bara 15 år

Användarvisningsbild

värmSkog  
skogsbonne skrev:det är inte jag som säljer eller hugger är bara 15 år

Bra tänkt att du låter bli motorsågen när du är 15, Vet själv hur farlig jag var när jag sprang omkring och högg med motorsåg i den åldern. Man trodde ju givetvis att man kunde allt då också :lol:

skogsbonne  
#216081jag mena att jag inte kallar in maskin som hugger det var så jag mena :P men det jag hugger säljer jag som kapad ved :)

Användarvisningsbild

värmSkog  
#216082Ajdå :wink: är du själv i skogen när du hugger? Jag börja själv med motorsåg när jag var 13 och skulle aldrig tillåta nån annan grabb i den åldern göra som jag gjorde

Användarvisningsbild

värmSkog  
#216084kan återgå till ämnet. Här hugger vi ner till 16cm i topp går man under 16 så är det bättre betalt för massan

skogsbonne  
#216103jag hugger själv:) samma som du sen jag var 13. Gallrar vi så brukar vi göra massa av allt för vi vet ej om vi kommer upp i 50 stockar men är det grov gallring så blir det ju timmer ändå

Användarvisningsbild

machonisti  
värmSkog skrev:Ajdå :wink: är du själv i skogen när du hugger? Jag börja själv med motorsåg när jag var 13 och skulle aldrig tillåta nån annan grabb i den åldern göra som jag gjorde

Du tänker rätt men man kan vara nybörjare fastän åldern är 30 ochså. Varför får den typen av nybörjare vara ensam i skogen?

Användarvisningsbild

värmSkog  
#216111Jo det är helt rätt Machonisti. Bäst är väl om kan vara 2 men det är ju inte alltid som det är så eller funkar så..

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).