lör 22 nov 2025, 11:48#899470Ortvikens bruk(Sundsvall) har nu stått några dagar eftersom man tycker att elpriset är för högt.
Samtidigt verkar det inte vara det verkliga anledningen utan att lagret är tillräckligt.
Torsbodaterminalen ser ut att ha tillräckligt med massaved så det är nog inte skälet och deras förbrukning är idag bara en bråkdel mot tiden med tidningspapper.
Rundvirke
Timmerlagren sjunker i söder - massavedslagren ökar i norr
lör 22 nov 2025, 15:09#899476
Efterfrågan på färdigvarorna är låg och jag tror man räknar med att det kommer virke om det blir vinter så min gissning är att priserna ligger stilla eller sjunker.
Gunnar Grenholm skrev:Även massavedslagren minskar och är lägre än före pandemin utom vbo 1. Prognos: Priset höjs efter årsskiftet förutom i vbo 1. Oklokt att binda leverans till dagens låga pris. 😎
Efterfrågan på färdigvarorna är låg och jag tror man räknar med att det kommer virke om det blir vinter så min gissning är att priserna ligger stilla eller sjunker.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).