Rundvirke

Södra slår stopp för avverkning fram till 19 april

7 inlägg 9896 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södra slår stopp för avverkning fram till 19 april

Torbjörn Johnsen  
#634941 Södra meddelar i ett kort pressmeddelande att man nu slår stopp på all avverkning av frisk skog. Stormskadad eller redan avverkad skog ska hanteras och avverkat virke ska köras in till industrin som planerat. Åtgärden görs enligt Södra för att balansera virkeslagren i den nu rådande och osäkra situationen och för att kunna prioritera vindfällen och barkborreskadad skog. Stoppet gäller t o m 19 april.

Läs hela pressmeddelandet här.



   TS
Avatar Fallback

Re: Södra slår stopp för avverkning fram till 19 april

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634956 And so it begins... :(

Avatar Fallback

Re: Södra slår stopp för avverkning fram till 19 april

Banuso  
#635046 Holmen Uppland (minst) har avverkningsstopp 30/4-14/5, så man går hemma å rullar tummarna!

Dock rullar skotning å uttransporter på, så länge virke finns å köra vill säga.

Användarvisningsbild

Re: Södra slår stopp för avverkning fram till 19 april

svampbob  
#635156 Jag skyndade mig i morse och anmälde in det jag har avverkat i vinter och fick då höra att det gick rykten om stopp även här i norr.

Avatar Fallback

Re: Södra slår stopp för avverkning fram till 19 april

axwell  
#635159
svampbob skrev:Jag skyndade mig i morse och anmälde in det jag har avverkat i vinter och fick då höra att det gick rykten om stopp även här i norr.

Inte på massaved väl !?

Har börjat ta reda på toppbrott på även skapligt stora träd med viss timmerandel.
Inte säker på om jag kan göra ved av kanske 100 träd.
Granarna var ca. 12-20 m innan dom tappade toppen.
1 tall 23 m, kunde blivit stolpvirke.

Avatar Fallback

Re: Södra slår stopp för avverkning fram till 19 april

isteskog  
#635161 Har du haft blötsnö i vinter som gjort toppbrotten, Axwell?

Avatar Fallback

Re: Södra slår stopp för avverkning fram till 19 april

axwell  
#635208
isteskog skrev:Har du haft blötsnö i vinter som gjort toppbrotten, Axwell?


Ja, det var en snö med ovanlig substans. Inte ens den vaxade spetsplogen fungerade normalt, sjok av snö kanade 2-3 meter framför plogen istf att lyftas och kastas upp över plogvallen.
Jag lyckades inte ens få till en jämn garageplan med snöskopan på Kubotan, snön var som en vetedeg med mycket gluten i.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).