Sågtimmer

Ett billass 59 stockar

4 inlägg 5638 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ett billass 59 stockar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109569 Fick det första mätbeskedet från min frötallshuggning. Lite missvisande för det handlar om utsorterade rotstockar enbart. Men det är i alla fall det mest imponerande mätbesked som jag fått.
59 stockar 34,43 m3to medelstock 38 cm och 0,58 m3to Värde 35 129:- +premier. Så skulle alla lass vara!



   TS
Avatar Fallback

Re: Ett billass 59 stockar

ulfgustav  
#109589 Det var grejer det, med sådana lass så skulle man inte behöva leverera många travar per år för att leva ganska behagligt
Hur blev det med vrakavdrag då, jag har upplevt att det blir orimliga vrakavdrag trots perfekta stockar.
En gång stoppade jag en avverkning efter första mätbeskedet, därefter så blev det diskussion varefter vrakavdragen blev normala

Avatar Fallback

Re: Ett billass 59 stockar

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109593 En stock vrakad för skogsröta. 0,63 m3 to och betalas med 94:-
Två stockar nedklassade från stamblock till normaltimmer
Längd och diameteravdrag 0,06. Inget att säga om förmodligen en stock som kortats pga rotveck.
Övermål 0,56 m3to 0,01 m3to per stock eller 1,6% Inget att säga om men är man för generös med måttbandet så blir det också virke. Köparen synade ut på rot före avverkningen och märkte med de längder som han ville ha.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ett billass 59 stockar

ulfgustav  
#109601 Ok
Var det utsynade träd då är det så mycket enklare och då ser det helt ok ut

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).