Sida 1 av 2

Matarvalsar av stål

Postat: tis 04 okt 2005, 12:18
av Norge
Vad säger svenska sågbruk om skador som blir när du använder stålvalsar i stället för gummivalsar. Här i Norge använder fler och fler skördare stålvalsar men nu har sågbruken börjat och protestera. Det blir djupare tryckskador på sågtimmeret får vi höra. Är det någon som har synspunkter på detta?Det blir ju billigare för maskinägaren och använda stålvalsar.




Mvh. Norge

Postat: tis 04 okt 2005, 12:52
av Fredrik
Tjena,
Kan förmedla det jag vet från tidningar etc:

3% avdrag gäller generellt för mellansverige om dubbmärkena är djupare än 5mm.
Men det diskuteras tydligen ganska mycket om detta, för gummihjulen har ju istället en tendens att slira och förstöra virket av den anledningen.

Jag hoppas du för mer svar.

MvH Fredrik

Postat: tor 12 okt 2006, 20:23
av pendomaster

Postat: ons 03 okt 2007, 06:16
av Fredrik Reuter
Hej,
Väcker liv i en gammal tråd med tanke på artikeln i skogen nedan:

http://www.skogen.se/pub/render?id=1316

Vad tycker ni?

MvH Fredrik

Postat: ons 03 okt 2007, 09:47
av Niklas H20
man brukar ju höra att dubbskador är ingenting i jämnförelese med vad barkmaskinen gör så vad som är rätt o fel har jag ingen uppfattning om jag försöker bara ställa in trycken på sködaren så vi klara gränserna med stålhjul..

Postat: mån 22 okt 2007, 19:23
av Engstrand
Man får ju i regel bättre dragkraft också,motför gummihjul. Slirar gummihjul så ger det ju också skador.

Postat: tis 23 okt 2007, 15:12
av SkotarPiloten
Barkmaskinerna på sågverken då ? doms valsar är de grymt mycket längre dubbar på varför itne klaga där ?

Postat: tis 23 okt 2007, 15:32
av Niklas H20
SkotarPiloten skrev:Barkmaskinerna på sågverken då ? doms valsar är de grymt mycket längre dubbar på varför itne klaga där ?

precis vad jag skrev 2 inlägg upp :roll:

Postat: ons 24 okt 2007, 10:29
av T24X4
Man kan undra om bolagen vet vad dom pratar om eller om det här bara är ett nytt sätt att slå ner på priset för att öka sina vinster? Det borde utredas för att få en gemensam standard om hur mycket som tillåts.

Postat: sön 30 dec 2007, 10:26
av masterchief
Är lite kluven angående dragkraft stål/gummi.
Såg till min fasa att det satt gummihjul på 604aggregatet när jag köpte 5005an.
Fast efter att kört med dem så skulle jag i nuläget tänka till både en och 2 gånger innan jag skulle byta till stålvalsar.
Ser man på dragkraften så upplever jag den större med gummihjulen, större anliggningsyta pga större hjul, men samtidigt också att de fjädrar mot stammen lite. Stålvalsar har en tendens att riva loss lättare.
Ska man vara ärlig så tummar de flesta stålvalsar på gränsen till vad som är tillåtet idag enligt kommande mätinstruktion.
Med gummihjul bara kraften finns i aggregatet ger i regel inga dubbskador alls, möjligtvis uppe i toppen om det är riktigt bökiga kvistar.
Nackdelen är att de kräver mer underhåll.

Re: Matarvalsar av stål

Postat: tis 16 jun 2009, 23:27
av Pidden
Jag kör hellre med stålvalsar och ställer ner trycken på hjulen om det behövs! Gummihjulen bir ju torra och spricker efter ett tag och sen ska det sträckas kedjor och greja, Nej river på med mina finnskogsvalsar i fortsättingen också. \m/

Re: Matarvalsar av stål

Postat: ons 17 jun 2009, 07:04
av kalhygge
Ett problem med dubbskadorna från stålhjul (och gummi, om man nu får till det..) är att det blir en infart för blånad etc. om virket ligger för länge - därav att sågverken har mindre problem med sina aggressiva dubbar. Är väl ett logistikproblem mera..

Men: de har ju även tjatat om förstörda fibrer och annat, men Finland har väl alltid kört med stål, men vete17 om de nånsin haft en diskussion om vraket.. ???

Stålhjul är lättare, billigare och drar bra! Men aggregaten går mjukare och håller nog längre med gummi..

Re: Matarvalsar av stål

Postat: ons 17 jun 2009, 08:11
av Pidden
Kalhygge: Det är ju sant som du skriver att det blir infart för blånad när virket ligger länge. Men det är ju som sagt också ett logistikproblem då, Dålig kontakt mellan skotare och virkesbil =/


Har ingen aning hur vrakdiskussionerna går i Finland! (hade varit kul med en finsk maskinist här på forumet som kunde berätta =) )


Tror också att aggregaten går mjukare med gummivalsar, men föredrar stålet ändå, SP 551an som sitter på Gremon jag kör har gått ca 6000 timmar och det har hållt förvånansvärt bra, ytterst lite svetsning som gjorts på det. OCh då har vi ändå kört allt från KLEN förstagallring till normala mellangallringar och slutavverkningar till grova slutavverkningar (blivit en del manuelt där dock), och även mycket löv, både klent som grovt, Men aggregatet har hållt väldit bra, är imponerad av hur bra man kan köra löv med det! :-bd

Re: Matarvalsar av stål

Postat: ons 17 jun 2009, 09:01
av masterchief
En sak som irriterar med finnskogsvalsen är backförmågan, jag här dem på egs400, slirar mest hela tiden när man ska backa.
Är inte senaste varianten av finnskogsvalsen dock, får hoppas den backar bättre...

Re: Matarvalsar av stål

Postat: ons 17 jun 2009, 10:38
av Pidden
masterchief skrev:En sak som irriterar med finnskogsvalsen är backförmågan, jag här dem på egs400, slirar mest hela tiden när man ska backa.
Är inte senaste varianten av finnskogsvalsen dock, får hoppas den backar bättre...



Jo, det kan vara ett problem i grov skog. klen skog så går det bra, annars så brukar man kunna backa bra med dom, kan hända att aggregatet slirar ur ibland men då är det bara att börja om på nytt :P