Sågtimmer

Timmer blev massa

20 inlägg 13118 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75644 Det är ju samma sak här. Säg att du säljer 30 kubik då gäller "prislistan" som är snarlik mellan bolagen. På massaveden är det på kronan lika. Säljer du 3000 kubik så är plötsligt allt förhandlingsbart.

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75651 Pensionär, intressant att höra erfarenheter från öst! :-)

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

plutten  
#75655 Skulle rekommendera att du gör upp leveranskontrakt förrän du börjar hugga, annars finns risken att du lämnar med ditt virke. Ditt system fungerar nog så länge det är brist på virke, men hur blir det när företagen börjar kvotera inköpen? Själv gör jag alltid upp kontrakt förrän jag börjar hugga. Mängden behöver inte vara stor. Huvudsaken är att man har avsättningen klar innan man startar motorsågen. Kom ihåg att alla inköpare har som uppgift att köpa in virke så BILLIGT som möjligt. Lönar sig att ringa runt och kolla. God Jul på er alla!

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79949 Nu är felet åtgärdat.. fick någon krona till iallafall.. :???: Men lär ju inte vara sista gången vi skogsägare blir blåsta :x

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79957 Vi säljer nästan allting via reviret (skogsägarnas förening). Vanligen gör jag kontrakt med dem men det är väldigt flexibelt och jag levererar sedan det som det råkar bli. Systemet har fungerat utmärkt enligt min mening och är väldigt bra för små mängder.

Jag har hela tiden kontakt med skogsteknikerna på reviret som berättar vad som lönar sej just nu - och det kan ändras väldigt snabbt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).