Sågtimmer

Vida lägger ner två sågverk

17 inlägg 1688 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Vida lägger ner två sågverk

Torbjörn Johnsen  
#910915Sågverkskoncernen Vida meddelar idag att de lägger ner två av sina 15 sågverk. Sågverken i Orrefors och Urshult. Anledningen är enligt Vida den obalans som finns mellan råvarutillgång och produktionskapacitet i Götaland.

Södra Sverige har under en längre tid präglats av obalans mellan produktionskapacitet och tillgång på råvara. Det finns heller inga tecken
på att läget kommer att förbättras inom överskådlig tid. Mot den bakgrunden har Vida gjort en analys och prognos av råvaruläget samt en grundlig översyn av sin sågverksstruktur, då råvaruobalansen innebär svårigheter att driva och utveckla Vidas 15 befintliga sågverk.

Vida skriver att åtgärden inte beror på ekonomiska problem utan att Vida nu kommer att "anpassa sin struktur till de långsiktiga förutsättningarna i branschen och skapa bästa möjliga förutsättningar framåt."

Vårt fokus är att fortsätta investera i och utveckla våra sågverk och övriga affärsområden. Vi tror starkt på trä som framtidens material och även om det råder en avvaktande efterfrågan på trävaror just nu, är vi säkra på att efterfrågan finns där på lång sikt, säger Karl-Johan Löwenadler, koncernchef på Vida AB.

Vida skriver att de kommer att göra sitt yttersta för att stötta de
anställda som drabbas på berörda sågverk för att komma vidare i arbetslivet genom dialog, omställningsstöd och nära
samarbete med fackliga parter och andra berörda aktörer. De kommer att erbjuda medarbetare som blir utan jobb en ekonomisk
ersättning enligt pressmeddelande 18 maj 2026.

Sågverket i Orrefors sågar fura och har enligt Vidas sajt en produktion om ca 145 000 m3 sågad vara samt 45 anställda
Sågverket i Urshult sågar gran med en produktion om ca 185 000 m3sv/år och har 30 anställda.
Totalt ger nedläggningen en minskad sågverksproduktion om ca 330 000 m3sv vilket motsvarar ett timmerbehov om 650-700 000 m3fub. Nedläggningen kommer att minska tillgången på sågverksflis med motsvarande ca 200 000 m3fub. Allt detta förutsatt att nte övriga sågverk i Vida-koncernen ökar sin produktion givetvis.

Att det funnits en obalans mellan tillgång och efterfrågan på timmer, framför allt av gran i Götaland har varit känt sedan lång tid tillbaka. Skogsstyrelsens konsekvensanlyser, både SKA 15 och SKA 22 har påvisat detta scenario och nu tar alltså Vida konsekvenserna av denna situation.

Observera att denna obalans mellan tillgång-efterfrågan inte är ett resultat av EU-regler eller miljöavsättningar. Den beror på skogarnas ålder och sammansättning, tidigare avverkningsnivåer och till viss del på granbarkborreangrepp. Samt i andra änden givetvis på en omfattande utbyggnad av Götalands sågverkskapacitet.

TS

Re: Vida lägger ner två sågverk

alias  
#910919Som skogsägare så sörjer jag mer att tallsågverket i Orrefors läggs ner än att gransågverket i Urshult försvinner.

JGA i Linneryd fick ju klart för lite sedan med tillstånd från LST att öka produktionen från 250 000 m3sv/år till 400 000 m3sv/år, men nog hade det varit önskvärt med ett större, renodlat, tallsågverk i området därtill.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Badger  
#910920Ja, som marknaden ser ut nu var det nog inte förvånande. Jag trodde JGA sågade, gran...

alias  
Badger skrev:Ja, som marknaden ser ut nu var det nog inte förvånande. Jag trodde JGA sågade, gran...

Såvitt jag vet så sågar de både tall och gran, men med klar övervikt mot gran. Sågar både klentimmer/kubb och normaltimmer.

Nedläggningen av Orrefors förvånade mig, om man menar att orsaken var råvarutillgång snarare än efterfrågan på färdigvarorna (sämre tallkvaliteter har väl haft det lite trögare med avsättningen sedan den arabiska våren). Spontant så tycker man ju att råvaran för sågverk som förbrukar normaltimmer av tall borde ha en hyfsad råvarutillgång om det är beläget i NO Kronobergs län/Kalmar län p.g.a. mer tall på landskapsnivå, mindre påverkan på åldersfördelning och virkesförråd hänförligt till Gudrun och Per jmf andra delar av sydsverige och inga framtvingade stora barkborrerelaterade avverkningar i tallbestånd.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

crosberg  
#910926Min familj har i 50 år varit vänner med familjen Neikter som ägde sågen i Urshult innan de sålde den til storkapitalen. Som barn var jag ofta inne på sågen. Så för mig är det en lite trist nyhet 😭 Jag tänkar även på samhället i Urshult.
Mvh Christian

alias  
crosberg skrev:Min familj har i 50 år varit vänner med familjen Neikter som ägde sågen i Urshult innan de sålde den til storkapitalen. Som barn var jag ofta inne på sågen. Så för mig är det en lite trist nyhet 😭 Jag tänkar även på samhället i Urshult.
Mvh Christian

För Urshult som samhälle blir det säkert ett hårt slag.

Ur ett rent skogligt perspektiv så har jag dock svårt att se att ett sågverk som endast vill köpa en lång timmerlängd skulle vara det optimala valet vid "normaldålig" skog avseende krök och avsmalning.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

jannee  
#910941Orrefors har under våren haft brist på talltimmer, det är just nu (tillfälligt) god tillgång på fur.
Men Vida har även nu stängt ned Granasjö - den personalen förflyttades till just Orrefors.

r93  
#910944Inte bra, nu får södra monopol här nere..

Att dom skulle haft brist på timmer låter konstigt, många grannar har sålt till vida i vinter/vår och vältorna har legat bra länge i mitt tycke.

Användarvisningsbild

Badger  
alias skrev:Ur ett rent skogligt perspektiv så har jag dock svårt att se att ett sågverk som endast vill köpa en lång timmerlängd skulle vara det optimala valet vid "normaldålig" skog avseende krök och avsmalning.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Vilka långa längder var det som de sågade? Du har säkert rätt i att det var ett problem som inte matchar så mycket av skogen.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#910964Att Vida bara sågar 49 dm i Urshult betyder inte att det är den enda längden som huggs i skogen. Det går bland annat kubb till Alvesta och andra längder till tex Vislanda.

jannee  
#910965Det är väl JGA som nu kommer att le.
Är väl endast ATA kvar som kan konkurera.
Tvärskog köper ju råvaran från Polen.
Piggsmåla sågar väl bara kubb - eller ?
Södra har alltid varit prisdämpande när det gällt timmer.
Man undrar vad som är på G.
Vida köper först Jarl Trä, sedan Gransjö, därpå Orrefors för att i ett senare skede lägga ned alltihop och dra sig ur.

alias  
Vedproducent skrev:Att Vida bara sågar 49 dm i Urshult betyder inte att det är den enda längden som huggs i skogen. Det går bland annat kubb till Alvesta och andra längder till tex Vislanda.

Tittar man på önskemålen för leveransvirke av gran till Urshultssågen så är det 4,88 m längd för toppdiametrar 18-43,9 cm som gäller, med stödlängd 3,72 m till Vislanda för +22 cm i toppdiameter.
Klenare än 12-22 cm i toppdiameter apteras som 3,05 m kubb till Alvesta.

Nog hade man velat ha ett riktigt bra kubbpris om man skulle överväga att hugga leveransvirke till Vida i närheten av Urshult, då intresset för kortare virke än 4,88 m verkar obefintligt vid toppdiameter 18-21,9 cm.

Visst kan apteringen skilja sig åt mellan lev.virke och AU, men min minnesbild av Vidaavverkningar söder om Växjö är att man verkar ha styrt apteringen hårt mot ett fåtal längder på de sågbara sortimenten.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Hema  
#910979Gamla Bergs i Mörlunda kör väl Furu?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
alias skrev:
Vedproducent skrev:Att Vida bara sågar 49 dm i Urshult betyder inte att det är den enda längden som huggs i skogen. Det går bland annat kubb till Alvesta och andra längder till tex Vislanda.

Tittar man på önskemålen för leveransvirke av gran till Urshultssågen så är det 4,88 m längd för toppdiametrar 18-43,9 cm som gäller, med stödlängd 3,72 m till Vislanda för +22 cm i toppdiameter.

Nog hade man velat ha ett riktigt bra kubbpris om man skulle överväga att hugga leveransvirke till Vida i närheten av Urshult, då intresset för kortare virke än 4,88 m verkar obefintligt vid toppdiameter 18-21,9 cm.

Visst kan apteringen skilja sig åt mellan lev.virke och AU, men min minnesbild av Vidaavverkningar söder om Växjö är att man verkar ha styrt apteringen hårt mot ett fåtal längder på de sågbara sortimenten.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Vet du vad priset är då för den grövre kubben? I Nössemark som Vida ju också äger och sågar kubb så har den grövre kubben ett eget pris. Antar att det är samma i Alvesta men det vet jag inte. Men i Nössemark är det i alla fall så.

alias  
Vedproducent skrev:
alias skrev:

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Vet du vad priset är då för den grövre kubben? I Nössemark som Vida ju också äger och sågar kubb så har den grövre kubben ett eget pris. Antar att det är samma i Alvesta men det vet jag inte. Men i Nössemark är det i alla fall så.

Hur stor har prisskillnaden varit på grov/klen kubb i närtid (förutsätter att man bryter vi 18 cm i topp)?

När jag inhämtat priser från Vidas inköpare så har jag fått ett jämsöverpris för kubb +12 cm i toppdiameter.

Hur hanteras det i Nössemark, särlägger man kubb 12-17,9 cm från +18 cm eller samläggs det och att man gör en visuell bedömning av grov/klen kubb vid inmätningen?

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).