Sågtimmer

Kvalitetsklass fråga

4 inlägg 649 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Kvalitetsklass fråga

Elmhult  
#905405Hur bedömer tex Södra kvalitetsklassen och hur vet man att dom inte bara hittar på vilken kvalitetsklass dina stockar hör hemma? För priserna skiljer ju en del mellan 1a och 2-4.
Att man kan begära omprövning känns ju i princip omöjligt.
Jag kan ju själv läsa hur det ska bedömas men när man väl skickat så har man ju lämnat över allt till Södra då.
Alltså hur man man lita på dom?
Och varför finns kvalitetsklass? Gör dom mindre snygga brädor med 2-4? Håller 2-4 sämre när man bygger med dom?

Jag tycker nog hela virkesmarknaden känns helt vrickad. Köparen har nästan all makt medans säljaren har mycket liten. Det känns godtyckligt vad man får betalt.
Hade det varit en "normal" affär skulle man ju egentligen sälja allt på auktion med ett minipris eller där det finns en mellanhand som representerar säljaren dit köpare för vända sig. Södra ska ju vara för och av medlemmar men ibland undrar man ju alltså vad dom gör med pengarna? Särskilt med tanke på att chefen på det medlemsägda företaget samtidigt jobbar MED skogsindustrin när hon/han egentligen borde jobba för skogsägarna.
Och pengarna man får en gång om året som medlem känns kanske lite som glitter dom slänger ut till pöbeln för att distrahera.

Den sista paragraf blev urspårning men jag slängde in den här med.

Är det helt uppåt väggarna tokigt så vänligen ursäkta min ignorans

🌳

TS

Re: Kvalitetsklass fråga

alias  
Elmhult skrev:Hur bedömer tex Södra kvalitetsklassen och hur vet man att dom inte bara hittar på vilken kvalitetsklass dina stockar hör hemma? För priserna skiljer ju en del mellan 1a och 2-4.
Att man kan begära omprövning känns ju i princip omöjligt.
Jag kan ju själv läsa hur det ska bedömas men när man väl skickat så har man ju lämnat över allt till Södra då.
Alltså hur man man lita på dom?
Och varför finns kvalitetsklass? Gör dom mindre snygga brädor med 2-4? Håller 2-4 sämre när man bygger med dom?

Jag tycker nog hela virkesmarknaden känns helt vrickad. Köparen har nästan all makt medans säljaren har mycket liten. Det känns godtyckligt vad man får betalt.
Hade det varit en "normal" affär skulle man ju egentligen sälja allt på auktion med ett minipris eller där det finns en mellanhand som representerar säljaren dit köpare för vända sig. Södra ska ju vara för och av medlemmar men ibland undrar man ju alltså vad dom gör med pengarna? Särskilt med tanke på att chefen på det medlemsägda företaget samtidigt jobbar MED skogsindustrin när hon/han egentligen borde jobba för skogsägarna.
Och pengarna man får en gång om året som medlem känns kanske lite som glitter dom slänger ut till pöbeln för att distrahera.

Den sista paragraf blev urspårning men jag slängde in den här med.

Är det helt uppåt väggarna tokigt så vänligen ursäkta min ignorans

🌳

Rent formellt så är det Biometria och inte Södra som bedömer kvaliteten på ditt timmer.

Är inte säker på saken, men har hört någonstans att virkesmätarna har en rörlig lönedel baserad på hur väl deras mätning stämmer mot kontrollmätta partier. Kanske någon annan här som har bättre koll på om det stämmer?

Hur sågverken sedan prissätter timmerstockar med olika egenskaper (t.ex. årsringsbredd, kvistighet, längd, diameter krök m.m.) får man ju hoppas har att göra med vad de kan få ut för produkter av dem att tjäna pengar på.

Ett alternativ kan ju vara att sälja till någon annan aktör som erbjuder ett jämsöverpris på t.ex. allt talltimmer +18 cm i toppdiameter

MVH
Alias

Användarvisningsbild

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905410Ang mätningen så mäts ju virket av biometria..

När jag själv sålt har jag alltid sålt för fubpris oavsett kvalitetsklass på timmer..

MNskog  
#905417Det beror på om det travmäts eller stockmäts. För att få en fullständig kvalitetsklassning måste det stockmätas. Det är biometria som mäter och skapar mätbeskeden som förut även gick ut direkt till skogsägaren men de slutade med det för några år sedan. Det var tyvärr alldeles för få skogsägare som tog sig tid att lära sig så mycket om virkesmätning att de förstod och ville få mätbesked. Många bara slängde dem. Du ska ju kunna få mätbesked även nu vid avräkningen om du pratar med den som skrev avtalet.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).