fre 13 jun 2025, 09:10#883918Skog10 skrev:Men Norra levererar ju skogens filéer! 😎 https://www.norratimber.se/aktuellt/ind ... rt-teknik/
Jag lyssnade lite på deras årsstämma och där var det en talare som framförde att virkesköparna var deras viktigaste anställda och de har många virkesköpare på varje område! På normala företag brukar det vara säljsidan som är viktigast. Norras affärsmodell påminner lite om företag inom mäklarbranschen där man överbemannar och ständigt gör någon form av reklamutskick. Det finns många i norra Sverige som är passiva skogsägare och det känns som att Norra är bra på dra nytta av det där inspektörerna nästan fått en roll som förvaltare. Sedan har de via sitt nätverk fått tillgång till mycket virke i samband med stormen som i vinter drog fram där de "hjälpt" sina medlemmar som kanske inte haft så många andra alternativ. Det man undrar över är om fonden som köpte Norras skogsinnehav verkligen är så nöjda då de om jag kommer ihåg rätt var tvungna att leverera till Norra? Det bästa som kunde hända både lång- och kortsiktigt var om nya aktörer kom in i Norr- och Västerbotten och drev upp priserna rejält. Det måste snart ha nått en skillnad i priserna där det borde löna sig att transportera virke söderut eller utomlands. Med en rejäl prisökning så skulle Norra få svårt att behålla sin stora tjänstemannaorganisation och tvingas effektivisera vilket skulle vara till gagn för alla. Som det är nu så gör de jobbet åt SCA och Holmen med att hålla ned priserna.
Ett par kommentarer/frågor:
1. Hur stort virkesområde tror Du
Norra verkar inom jämfört med Södra och Mellanskog? - Om man antar att Jämtland ligger i mitten av Sverige så borde svaret vara enkelt. Jag skulle vilja se något mera konkret om hur Du beaktar de stora avstånden och hur många kilometer en virkesköpare hos
Norra måste köra för att kontraktera samma mängd virke som en motsvarande virkesköpare kontrakterar hos
Södra.
2. Många skogsägare inom
Norra:s virkesområden är passiva - svar = Ja, utan tvekan. Man håller fast vid sina kontakter. Är man SCA eller Billerud trogen så är man. Vidare är bara en bråkdel av skogsägarna medlemmar i
Norra och de flesta "skiter" högaktningsfullt i föreningen. Dessutom bor många skogsägare utsocknes med bra utbildningar och höga löner men med ärvda skogar.
3.
Norra har hjälpt sina medlemmar efter senaste stormen på samma sätt som
Södra gjort. Inget konstigt med det, eller???
4. Kan Du leda i bevis att Silvestica
ofrivilligt gick med på ett skogsskötselavtal i kontraktet med
Norra när man köpte deras skogar?? Avtal brukar vara ömsesidiga där båda parter är överens om vad som står i avtal.
5. Ja, det behövs flera virkesköpare i BD/AC-län. Jag pratade med ATL i vintras som hade ställt frågan till Vida, men intresset var svalt om inte obefintligt.
6. Kan Du leda i bevis på vilket sätt
Norra:s är en tjänstemannaorganisation och hur en effektivisering skulle gå till?
7. Sista frågan, är Du själv medlem i
Norra?
Usus magister est optimus