Sågtimmer

Mellanskog höjer timmerpriset och inför prisgaranti

17 inlägg 6491 visningar 7 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om Skogsägarföreningen Mellanskogs nyligen införda prishöjning på timmer och prisgaranti, samt jämförelser med Norra Skogs betydligt lägre virkespriser i norra Sverige. Torbjörn Johnsen redogör för Mellanskogs prishöjning och nya kontraktsvillkor, och ifrågasätter skillnaderna i pris mellan Mellanskog och Norra, vilket väcker kritik mot Norras låga ersättningar till medlemmarna.

Flera användare diskuterar vad som gäller för leveransvirke och prisgarantin, och det framkommer att Norra har en större organisation med många virkesköpare och ett annorlunda affärsupplägg som liknas vid en mäklarverksamhet. Det påpekas att Norra har kunnat hjälpa skogsägare efter stormskador, men också att deras strategi kan bidra till prispress i norra Sverige.

Användare ifrågasätter Norra som tjänstemannaorganisation och att många medlemmar är passiva och ointresserade, vilket kan påverka föreningens utveckling. Diskussionen tar även upp geografiska avstånd och transportkostnader, där flera menar att avstånden i norr inte kan förklara de stora prisdifferenserna.

Slutligen finns en viss samstämmighet om att Norra:s prissättning är problematisk och att det behövs fler aktörer som kan höja prisnivån i norr. Diskussionen avslutas utan en tydlig lösning men med en gemensam insikt om att skillnaderna i ersättning är orättvisa och behöver åtgärdas.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟥 4/5
🎭 Tonalitet: Saklig men med tydliga kritiska inslag och viss frustration över prisnivåerna.
📌 Diskussionstyp: Ekonomi / marknad

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-06-15 00:04 | data: 1)
Användarvisningsbild

Mellanskog höjer timmerpriset och inför prisgaranti

Torbjörn Johnsen  
#883772Skogsägarföreningen Mellanskog meddelar att de höjer priset på timmer med 50 till 100 kr/m3fub fr o m idag 11 juni 2025. Jag tolkar det som att det är grantimret som höjs med 100 kr/m3fub och talltimret med 50 kr men det är lite otydligt. Efter höjningen betalas som exempel grantimmer klass 1-2 med toppdiameter 18 cm + med 1060 kr/m3fub. För timmer över 24 cem toppdiameter betalas 1110 kr/m3fub om vi tittar på prislistan för Värmland/Örebro.

Samtidigt som priset höjs så införs en prisgaranti och det görs justeringar när det gäller kontrakteringstid. Prisgarantin innebär att en skogsägare som tecknat kontrakt automatiskt får del av en eventuell prishöjning som infaller inom 35 dagar från kontraktsskrivning. Ändrad kontraktstid innebär att kontraktstiden fortsatt är fem år men att skogsägaren själv kan välja att bryta kontraktet efter tre år om skogen fortfarande inte är avverkad.

Vi ser vissa tendenser att skogsbolagen börjar hosta om prissänkningar (Holmen har redan sänkt i Svealand) men här står Mellanskog fast med sitt massavedspris. 640 kr/m3fub för barr och 630 kr/m3fub för björk om vi fortsätter att titta på Värmland/Örebro. Det verkar t o m vara så att de har tagit bort transportavdraget som tidigare fanns i Värmland. Jag vet inte om det gjordes nu eller har gjorts tidigare? Nu finns inga transportavdrag på massavedi Svealand längre bortsett från i Dalarna.

Läs mer om prishöjningen och kolla prislistorna här:
https://www.mellanskog.se/nyheter/mella ... pa-timmer/

TS
Användarvisningsbild

Re: Mellanskog höjer timmerpriset och inför prisgaranti

Torbjörn Johnsen  
#883776Det kan vara intressant (men tråkigt och sorgligt) att jämföra Mellanskogs prislista med Norra Skogs prislista. Tittar vi i prislistan för Örnsköldsvik, Sollefteå, Kramfors, Härnösand, Timrå och Sundsvalls kommuner så betalas grantimmer, medelpris klass 1-2, med 18+ cm toppdiameter med 512 kr/m3fub. För medeldiameter 24+ i topp är priset 532 kr/m3fub. Norras medlemmar får som exempel ganska precis hälften så mycket för sitt prima grantimmer som Mellanskogs medlemmar i Härjedalen får för samma virke. Hur kan detta vara accepterat bland medlemmarna och hur kan skogsägare i norr teckna kontrakt till dessa villkor?

Priserna som jämförs är från föreningarnas offentliga prislistor och båda föreningar har premier (och i vissa fall avdrag) av olika slag som tillkommer.

Norra Skogs prislistor hittar ni här (borde vara varningstext på innehållet😎):
https://www.norraskog.se/tjanster/salja-virke/#2

TS

isteskog  
#883781Gäller inte leveransvirke! 🤬

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#883871Jo visst gäller väl timmerpriset även leveransvirke?
Men kanske inte prisgarantin?

Användarvisningsbild

Elis76  
#883872Nu har även Dagens Industri tagit upp virkesprishöjningen av Mellanskog.

Bravo Mellanskog!

https://www.di.se/live/mellanskog-infor-prisgaranti-och-hojer-pris/

isteskog  
Camaro1969 skrev:Jo visst gäller väl timmerpriset även leveransvirke?
Men kanske inte prisgarantin?

Jag frågade på deras fbsida och det var bara på AU:n...... 🤬

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#883896Men det är väl i prislistan och inte en premie??

Användarvisningsbild

Skog10  
Torbjörn Johnsen skrev:Det kan vara intressant (men tråkigt och sorgligt) att jämföra Mellanskogs prislista med Norra Skogs prislista. Tittar vi i prislistan för Örnsköldsvik, Sollefteå, Kramfors, Härnösand, Timrå och Sundsvalls kommuner så betalas grantimmer, medelpris klass 1-2, med 18+ cm toppdiameter med 512 kr/m3fub. För medeldiameter 24+ i topp är priset 532 kr/m3fub. Norras medlemmar får som exempel ganska precis hälften så mycket för sitt prima grantimmer som Mellanskogs medlemmar i Härjedalen får för samma virke. Hur kan detta vara accepterat bland medlemmarna och hur kan skogsägare i norr teckna kontrakt till dessa villkor?

Priserna som jämförs är från föreningarnas offentliga prislistor och båda föreningar har premier (och i vissa fall avdrag) av olika slag som tillkommer.

Norra Skogs prislistor hittar ni här (borde vara varningstext på innehållet😎):
https://www.norraskog.se/tjanster/salja-virke/#2

Men Norra levererar ju skogens filéer! 😎 https://www.norratimber.se/aktuellt/ind ... rt-teknik/
Jag lyssnade lite på deras årsstämma och där var det en talare som framförde att virkesköparna var deras viktigaste anställda och de har många virkesköpare på varje område! På normala företag brukar det vara säljsidan som är viktigast. Norras affärsmodell påminner lite om företag inom mäklarbranschen där man överbemannar och ständigt gör någon form av reklamutskick. Det finns många i norra Sverige som är passiva skogsägare och det känns som att Norra är bra på dra nytta av det där inspektörerna nästan fått en roll som förvaltare. Sedan har de via sitt nätverk fått tillgång till mycket virke i samband med stormen som i vinter drog fram där de "hjälpt" sina medlemmar som kanske inte haft så många andra alternativ. Det man undrar över är om fonden som köpte Norras skogsinnehav verkligen är så nöjda då de om jag kommer ihåg rätt var tvungna att leverera till Norra? Det bästa som kunde hända både lång- och kortsiktigt var om nya aktörer kom in i Norr- och Västerbotten och drev upp priserna rejält. Det måste snart ha nått en skillnad i priserna där det borde löna sig att transportera virke söderut eller utomlands. Med en rejäl prisökning så skulle Norra få svårt att behålla sin stora tjänstemannaorganisation och tvingas effektivisera vilket skulle vara till gagn för alla. Som det är nu så gör de jobbet åt SCA och Holmen med att hålla ned priserna.

Användarvisningsbild

Elis76  
Skog10 skrev:Men Norra levererar ju skogens filéer! 😎 https://www.norratimber.se/aktuellt/ind ... rt-teknik/
Jag lyssnade lite på deras årsstämma och där var det en talare som framförde att virkesköparna var deras viktigaste anställda och de har många virkesköpare på varje område! På normala företag brukar det vara säljsidan som är viktigast. Norras affärsmodell påminner lite om företag inom mäklarbranschen där man överbemannar och ständigt gör någon form av reklamutskick. Det finns många i norra Sverige som är passiva skogsägare och det känns som att Norra är bra på dra nytta av det där inspektörerna nästan fått en roll som förvaltare. Sedan har de via sitt nätverk fått tillgång till mycket virke i samband med stormen som i vinter drog fram där de "hjälpt" sina medlemmar som kanske inte haft så många andra alternativ. Det man undrar över är om fonden som köpte Norras skogsinnehav verkligen är så nöjda då de om jag kommer ihåg rätt var tvungna att leverera till Norra? Det bästa som kunde hända både lång- och kortsiktigt var om nya aktörer kom in i Norr- och Västerbotten och drev upp priserna rejält. Det måste snart ha nått en skillnad i priserna där det borde löna sig att transportera virke söderut eller utomlands. Med en rejäl prisökning så skulle Norra få svårt att behålla sin stora tjänstemannaorganisation och tvingas effektivisera vilket skulle vara till gagn för alla. Som det är nu så gör de jobbet åt SCA och Holmen med att hålla ned priserna.

Ett par kommentarer/frågor:

1. Hur stort virkesområde tror Du Norra verkar inom jämfört med Södra och Mellanskog? - Om man antar att Jämtland ligger i mitten av Sverige så borde svaret vara enkelt. Jag skulle vilja se något mera konkret om hur Du beaktar de stora avstånden och hur många kilometer en virkesköpare hos Norra måste köra för att kontraktera samma mängd virke som en motsvarande virkesköpare kontrakterar hos Södra.

2. Många skogsägare inom Norra:s virkesområden är passiva - svar = Ja, utan tvekan. Man håller fast vid sina kontakter. Är man SCA eller Billerud trogen så är man. Vidare är bara en bråkdel av skogsägarna medlemmar i Norra och de flesta "skiter" högaktningsfullt i föreningen. Dessutom bor många skogsägare utsocknes med bra utbildningar och höga löner men med ärvda skogar.

3. Norra har hjälpt sina medlemmar efter senaste stormen på samma sätt som Södra gjort. Inget konstigt med det, eller???

4. Kan Du leda i bevis att Silvestica ofrivilligt gick med på ett skogsskötselavtal i kontraktet med Norra när man köpte deras skogar?? Avtal brukar vara ömsesidiga där båda parter är överens om vad som står i avtal.

5. Ja, det behövs flera virkesköpare i BD/AC-län. Jag pratade med ATL i vintras som hade ställt frågan till Vida, men intresset var svalt om inte obefintligt.

6. Kan Du leda i bevis på vilket sätt Norra:s är en tjänstemannaorganisation och hur en effektivisering skulle gå till?

7. Sista frågan, är Du själv medlem i Norra?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#883923I Mellanskogs prislista för Hälsingland och Härjedalen finns även Jämtland och Medelpad med som regioner. Innebär det att Mellanskog nu köper virke i Norra Skogs område? Norra köper ju i Mellanskogs område via dotterbolaget Mera Skog så varför inte? Går det att bli medlem i Mellanskog om man bor i Jämtland (landskapet) eller Medelpad?

Mellanskogs listpris är nästan 500 kr/m3fub högre än Norras i samma region.

TS
Användarvisningsbild

Skog10  
Elis76 skrev:
Skog10 skrev:Men Norra levererar ju skogens filéer! 😎 https://www.norratimber.se/aktuellt/ind ... rt-teknik/

Ett par kommentarer/frågor:

1. Hur stort virkesområde tror Du Norra verkar inom jämfört med Södra och Mellanskog? - Om man antar att Jämtland ligger i mitten av Sverige så borde svaret vara enkelt. Jag skulle vilja se något mera konkret om hur Du beaktar de stora avstånden och hur många kilometer en virkesköpare hos Norra måste köra för att kontraktera samma mängd virke som en motsvarande virkesköpare kontrakterar hos Södra.

2. Många skogsägare inom Norra:s virkesområden är passiva - svar = Ja, utan tvekan. Man håller fast vid sina kontakter. Är man SCA eller Billerud trogen så är man. Vidare är bara en bråkdel av skogsägarna medlemmar i Norra och de flesta "skiter" högaktningsfullt i föreningen. Dessutom bor många skogsägare utsocknes med bra utbildningar och höga löner men med ärvda skogar.

3. Norra har hjälpt sina medlemmar efter senaste stormen på samma sätt som Södra gjort. Inget konstigt med det, eller???

4. Kan Du leda i bevis att Silvestica ofrivilligt gick med på ett skogsskötselavtal i kontraktet med Norra när man köpte deras skogar?? Avtal brukar vara ömsesidiga där båda parter är överens om vad som står i avtal.

5. Ja, det behövs flera virkesköpare i BD/AC-län. Jag pratade med ATL i vintras som hade ställt frågan till Vida, men intresset var svalt om inte obefintligt.

6. Kan Du leda i bevis på vilket sätt Norra:s är en tjänstemannaorganisation och hur en effektivisering skulle gå till?

7. Sista frågan, är Du själv medlem i Norra?

1. Det är klart att avstånden är stora, men jag blev själv i höstas kontaktad av två virkesköpare från Norra inom loppet av någon vecka som var på jakt efter virke och de sade att de har överlappande områden.
2. Det beror nog på person. Häromkring så görs inte nödvändigtvis affärer med samma bolag även om jag håller med om det du säger. Vi har själva genom åren gjort affärer med olika bolag. Problemet med Norra är att deras strategi är prispressande. SCA och Holmen och andra som själva sitter på skogsinnehav behöver bara lägga sig strax över för att få tag i det virke som de behöver från privata skogsägare.
3. Nej, men det var en kommentar och svar på tidigare inlägg att Norra får tag i mycket virke den vägen. Det kan vara bra som skogsägare att få hjälp i sådana situationer, men givet omständigheterna blir priset också därefter då det inte finns någon förhandlingssituation att tala om.
4. Det är klart att det var ett frivilligt och ömsesidigt avtal. Norra ställde säkert det kravet för att överhuvudtaget sälja, vilket var ett bra drag från deras sida. Stora Enso har väl nyligen gjort en liknande affär. Man undrar dock hur Silvestica ser på saken nu när priserna drar iväg på andra håll? Värdet på deras innehav är ju betydligt mindre om de måste följa Norras prislista jämfört med fri försäljning.
5. OK. Håller med.
6. Om man tittar på organisationen så hittar man med en snabb sökning art director, näringspolitiska strateg, digitaliseringsexperter, 2 varumärkesstrateger och en hel drös med kommunikationsexperter för att ta några exempel. Det här ger i alla fall mig tankar till en tjänstemannaorganisation. Det vore bättre att lägga de här resurserna på säljsidan. Som skogsägare är i alla fall jag mest intresserad av det skogsekonomiska och inte av medlemstidningar och andra utskick.
7. Ja, vi har sålt både gallringar och köpt tjänster av Norra som medlem.

Användarvisningsbild

Elis76  
#883975@Skog10

Bra kommentarer - tack tack.
👍

Norra har sina tillkommakortande, därom är vi nog överens.
Ett problem är alla ointresserade medlemmar som säger flasklock på mötena.

Jag har många gånger mött förvånansvärd hög okunskap hos många i medlemskåren. Skulle fler medlemmar vara pålästa och engagerade skulle nog föreningen drivas mera framgångsrikt.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Torbjörn Johnsen skrev:I Mellanskogs prislista för Hälsingland och Härjedalen finns även Jämtland och Medelpad med som regioner. Innebär det att Mellanskog nu köper virke i Norra Skogs område? Norra köper ju i Mellanskogs område via dotterbolaget Mera Skog så varför inte? Går det att bli medlem i Mellanskog om man bor i Jämtland (landskapet) eller Medelpad?

Mellanskogs listpris är nästan 500 kr/m3fub högre än Norras i samma region.

Jo det har dom gjort ett tag.. är ni inte uppdaterad? 😃

Användarvisningsbild

Skog10  
Elis76 skrev:@Skog10

Bra kommentarer - tack tack.
👍

Norra har sina tillkommakortande, därom är vi nog överens.
Ett problem är alla ointresserade medlemmar som säger flasklock på mötena.

Jag har många gånger mött förvånansvärd hög okunskap hos många i medlemskåren. Skulle fler medlemmar vara pålästa och engagerade skulle nog föreningen drivas mera framgångsrikt.

Jag har lyssnat på delar av stämman på Youtube och det fanns definitivt de som försökte förändra och förbättra saker och ting, men rent generellt så håller jag med om att de flesta är passiva eller följer strömmen, d v s styrelsens linje och det gäller i alla typer av föreningar inte bara i det här fallet. Det känns som ett typiskt svensk karaktärsdrag.
Jag skulle inte vara förvånad om fler bolag kommer att följa Norra och Stora Ensos modell och sälja ut skog. Det frigör rätt så mycket kapital samtidigt som man genom avtal är garanterad råvaran.

Bond.J  
#884103Virke transporteras 50 mil från mellansverige till duktiga sågar söderut. Visst måste man förstå avstånden i norrland, men när lastbilar kan gå den sträckan här nere borde det argumentet kännas lite löjligt även för en riktig norrlänning. Jag förstår att medelavståndet i norrland måste vara större, men det är knappast huvudanledningen till att NS inte betalar vad virket är värt.

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).