Sågtimmer

Såga asp...

11 inlägg 4337 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Såga asp...

Nyborg  
#872478Har några aspstockar som jag tänkte såga förra året.... har ju blivit liggande, mögliga i ändarna och missfärgat inuti. Men har det blivit sämre egenskaper i virket, tanken är att det ska användas till ytterpanel som inte ska behandlas. Den ska helst bara bli grå...

TS
Användarvisningsbild

Re: Såga asp...

Camwood  
#872487Tror inte dom har missfärgats längre inn. Asp kan ligga i flera år utan att ta skada om dom ligger fuktigt.

källefall8  
#872490Jag har nyss huggt asptimmer som ska bli bastupanel och lavar. Jag har läst en del som säger att man med fördel låter timret ligga minst 6 mån innan sågning då det skulle ge mindre vridning i virket. Nån som kan verifiera eller har erfarenhet av detta?

Användarvisningsbild

Nyborg  
#872496Har ju förstått att det är bra att bara blocka upp dem först och låta dem torka så, sedan skiva upp dem när de är torra. Och som sagt, utseendet är i detta fallet inte så viktigt, utan virkets egenskaper med tanke på väder och vind..... 😀

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#872499Mjuka lövträd som ligger med barken på får snabbt omfattande lagringsröta. Om virket är rötangripet är det nog ingen höjdare att använda som ytterpanel. Testa att såga en stock eller ta motorsågen och karva lite mitt på för att se hur djupt det går.

träis  
#872512Asp som trädslag beter sig helt annorlunda är ex Björk som snabbt får lagringsröta. Asp kan lagras innan sågning i några månader eller upp till något år utan att det sker någon större färgförändring. Bäst är om barken sitter kvar. Asp som sågat virke är dock svårt att hantera då det vrider sig mycket efter sågning och en fin stock på ytan blir något helt annat efter sågning med hänsyn till kvist samt röta☹️. Resultat blir nästan alltid en besvikelse krogigt,kvistigt och rötskadat virke. Tyvärr lite som alla lövträd funkar bra i teorin men inte helt enkelt att få till på Sågbacken eller ännu svårare efter torkning. Träis

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872517Asp användes förr till spiltgolv då det i blötan och skiten fungerade bra mot röta. Också använt till en del trätråg emellanåt. Det gäller i dessa trakter där vi i övrigt har att välja mellan tall, gran, björk som de vanliga alternativen. Och rönn till räfspinnarna förstås.
Redigering: Aspen höll bra mot röta när den var blöt och sur hela tiden alltså. Annars vet jag inte.

jannee  
#872520I slindergolv nyttjades mestadels asp.
Mina golv höll ca 100 år innan man började trampa igenom.
Fuktig stalluft underifrån + hö på ovansidan - perfekt för asptiljorna.

Användarvisningsbild

Camwood  
#872640Asp som ligger nått år klarar sig bättre än ni tror. Men dom måste ligga fuktigt med barken på och inte i solen mm. Jag har sågat Asp som legat länge och dom är som nya på insidan.
Jag sågar okantad plank 75 mm sällan längre en 2800 mm som torkas en säsong. Det är för bastuvirke som lavar och panel mm.
Sen skivar jag upp dom till 32x75 som torkas ytterligare. Sen sorterar jag bitarna dom kvistrena hyvlas till 27x69 trall 4 rk. Resten torrklyvs till 16x75 och hyvlas till 13x69 bastupanel.
Jag har inget problem med att virket blir skevt eller så men räkna med kraftiga ändsprickor på den okantade planken. Svårt att göra något åt men att att täcka ändarna med plastfärg eller liknande hjälper lite.
$matches[2]
$matches[2]

Har ingen bra bild på sågning av Asp utan det är Björk på bilden men Asp ligger på skotaren och väntar på sågning. Jag apterar allt timmer som ska bli snickarvirke(inredningsträ) till 2,8 m. Försöker såga allt timmer så färskt som det går och man hinner med. Asp .Al och björk mm.
1740393677_20220520_180717.jpg

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872740Intressant höra från din egen erfarenhet. Blir det skillnad på färsksågat och sådant som legat? Har du testat det? Tänker på utseende och hur det slår sig mm

källefall8  
#872896Väldigt intressant! Låter som om du föredrar att såga även asp färskt? Men jag ta med mig att såga block eller grovplank okantat för att sedan torrklyva, detta för att undvika åtminstone en del vridning?

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).