mån 24 feb 2025, 11:45#872640Asp som ligger nått år klarar sig bättre än ni tror. Men dom måste ligga fuktigt med barken på och inte i solen mm. Jag har sågat Asp som legat länge och dom är som nya på insidan.
Jag sågar okantad plank 75 mm sällan längre en 2800 mm som torkas en säsong. Det är för bastuvirke som lavar och panel mm.
Sen skivar jag upp dom till 32x75 som torkas ytterligare. Sen sorterar jag bitarna dom kvistrena hyvlas till 27x69 trall 4 rk. Resten torrklyvs till 16x75 och hyvlas till 13x69 bastupanel.
Jag har inget problem med att virket blir skevt eller så men räkna med kraftiga ändsprickor på den okantade planken. Svårt att göra något åt men att att täcka ändarna med plastfärg eller liknande hjälper lite.
$matches[2]
$matches[2]
Har ingen bra bild på sågning av Asp utan det är Björk på bilden men Asp ligger på skotaren och väntar på sågning. Jag apterar allt timmer som ska bli snickarvirke(inredningsträ) till 2,8 m. Försöker såga allt timmer så färskt som det går och man hinner med. Asp .Al och björk mm.
1740393677_20220520_180717.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke