Sågtimmer

Höga timmerpriser: Bra säger Holmen, för höga säger Norra?

32 inlägg 6115 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Höga timmerpriser: Bra säger Holmen, för höga säger Norra?

Torbjörn Johnsen  
#852677 I dagarna kom två delårsrapporter. En fullständig rapport från börsbolaget Holmen och en enkel summering av omsättning och resultat från skogsägarföreningen Norra skog. Holmens rapport avhandlas i den här tråden men vi har inte skrivit något om Norras resultat p g a att det inte finns en fullständig rapport att granska. En sak som däremot är värt att skriva om, och som vi pratade i podden om idag, är hur Holmen respektive Norra Skog ser på de ökade timmer och virkespriserna. Det blir lite omvända Världen när man läser om vad Holmens VD säger till Dagens industrioch vad Norra Skogs VD Pär Lärkeryd säger i norras pressmeddelande.

Från DI 15 aug 2024, intervju med Holmens VD Henrik Sjölund:

Höga råvarukostnader har generellt pressat skogsbolagens marginaler. Under det första halvåret i år betalade Holmen cirka 200 miljoner kronor mer för timmer än de gjorde för ett år sedan och kostnaderna har ökat lika mycket för massaved, enligt bolagets finansdirektör. Men på sikt bör kostnaderna föras över till kunderna, menar vd:n, som hävdar att den högre prisbilden i övrigt är bra för verksamheten.
”Vår skogsdivision mår bra av högre priser och det stöttar även värderingen för skogen. Ur det perspektivet är det ingen nackdel, men det är klart att den utmanar vår industri”, säger Henrik Sjölund.

Från Norra Skogs pressmeddelande 15 augusti 2024, uttalande av VD Pär Lärkeryd:

– Jag vill påstå att marknaden för sågtimmer just nu är i obalans. Timmerpriserna ligger för tillfället över den nivå som krävs för en sund ekonomi i de flesta trämekaniska industrier i hela Sverige. Timmerpriset beror inte på hög efterfrågan på den globala trävarumarknaden utan snarare på råvarubrist orsakad av minskade avverkningar i hela Sverige, säger vd Pär Lärkeryd.

I sammanhanget är det viktigt att notera att Norra Skogs medlemmar troligen får Europas lägsta virkespriser. Listpriset för grantimmer, klass 1, 22 cm är idag 545 kr/m3fub. Södra skogsägarna betalar 1010 kr/m3fub för grantimmer 22 cm klass 1-2. Detta är listpriser utan hänsyn tagen till premier eller efterlikvider i båda fallen.

För barrmassaved har Norra Skog ett listpris på 400 kr/m3fub (+ ev premier men minus transportavdrag). Sveaskog erbjuder 500 kr/m3fub enligt listpris inom hela Norras område och tittar man på vad Södra betalar så ligger listpriset för barrmassaved idag på 585 kr/m3fub.

För energiveden betalar Norra ett listpris på 230 kr/m3fub. Södra ligger på 520 kr/m3fub.

Att som Norra Skog i detta läge gå ut och lobba för sänkta timmerpriser är ju i detta läge snudd på provocerande för norrländska skogsägare. Vart har grundidéerna om skälig ersättning för virket tagit vägen?

Tittar man på Södras Q2-rapport så har dock VD Lotta Lyrå en helt annan och sundare uppfattning om virkespriserna än vad Lärkeryd torgför i Norras pressmeddelande:

Samtidigt råder ett råvaruunderskott som bedöms vara långsiktigt, med fortsatt höga priser på skogsråvara. Detta är gynnsamt för medlemmarna och ställer samtidigt ytterligare krav på stärkt konkurrenskraft i Södras värdekedja och industri.

TS
Treebula

Re: Höga timmer priser: Bra säger Holmen, för höga säger Nor

Alvarsson  
#852680 Ja, man tar sig för pannan!

Användarvisningsbild

Elis76  
Torbjörn Johnsen skrev:I dagarna kom två delårsrapporter. En fullständig rapport från börsbolaget Holmen och en enkel summering av omsättning och resultat från skogsägarföreningen Norra skog. Holmens rapport avhandlas i den här tråden men vi har inte skrivit något om Norras resultat p g a att det inte finns en fullständig rapport att granska. En sak som däremot är värt att skriva om, och som vi pratade i podden om idag, är hur Holmen respektive Norra Skog ser på de ökade timmer och virkespriserna. Det blir lite omvända Världen när man läser om vad Holmens VD säger till Dagens industrioch vad Norra Skogs VD Pär Lärkeryd säger i norras pressmeddelande.

Från DI 15 aug 2024, intervju med Holmens VD Henrik Sjölund:

Höga råvarukostnader har generellt pressat skogsbolagens marginaler. Under det första halvåret i år betalade Holmen cirka 200 miljoner kronor mer för timmer än de gjorde för ett år sedan och kostnaderna har ökat lika mycket för massaved, enligt bolagets finansdirektör. Men på sikt bör kostnaderna föras över till kunderna, menar vd:n, som hävdar att den högre prisbilden i övrigt är bra för verksamheten.
”Vår skogsdivision mår bra av högre priser och det stöttar även värderingen för skogen. Ur det perspektivet är det ingen nackdel, men det är klart att den utmanar vår industri”, säger Henrik Sjölund.

Från Norra Skogs pressmeddelande 15 augusti 2024, uttalande av VD Pär Lärkeryd:

– Jag vill påstå att marknaden för sågtimmer just nu är i obalans. Timmerpriserna ligger för tillfället över den nivå som krävs för en sund ekonomi i de flesta trämekaniska industrier i hela Sverige. Timmerpriset beror inte på hög efterfrågan på den globala trävarumarknaden utan snarare på råvarubrist orsakad av minskade avverkningar i hela Sverige, säger vd Pär Lärkeryd.

I sammanhanget är det viktigt att notera att Norra Skogs medlemmar troligen får Europas lägsta virkespriser. Listpriset för grantimmer, klass 1, 22 cm är idag 545 kr/m3fub. Södra skogsägarna betalar 1010 kr/m3fub för grantimmer 22 cm klass 1-2. Detta är listpriser utan hänsyn tagen till premier eller efterlikvider i båda fallen.

För barrmassaved har Norra Skog ett listpris på 400 kr/m3fub (+ ev premier men minus transportavdrag). Sveaskog erbjuder 500 kr/m3fub enligt listpris inom hela Norras område och tittar man på vad Södra betalar så ligger listpriset för barrmassaved idag på 585 kr/m3fub.

För energiveden betalar Norra ett listpris på 230 kr/m3fub. Södra ligger på 520 kr/m3fub.

Att som Norra Skog i detta läge gå ut och lobba för sänkta timmerpriser är ju i detta läge snudd på provocerande för norrländska skogsägare. Vart har grundidéerna om skälig ersättning för virket tagit vägen?

Tittar man på Södras Q2-rapport så har dock VD Lotta Lyrå en helt annan och sundare uppfattning om virkespriserna än vad Lärkeryd torgför i Norras pressmeddelande:

Samtidigt råder ett råvaruunderskott som bedöms vara långsiktigt, med fortsatt höga priser på skogsråvara. Detta är gynnsamt för medlemmarna och ställer samtidigt ytterligare krav på stärkt konkurrenskraft i Södras värdekedja och industri.

Var någonstans och på vilket sätt lobbar Norra:s VD för sänkta virkespriser?
Jag har nämligen träffat honom nyligen och är av en liten annan uppfattning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lobbying

hfab  
Elis76 skrev:Var någonstans och på vilket sätt lobbar Norra:s VD för sänkta virkespriser?

Vem har hävdat att Norras VD lobbar för sänkta virkespriser?
Elis76 skrev:Jag har nämligen träffat honom nyligen och är av en liten annan uppfattning.

Vilken är din uppfattning?

Användarvisningsbild

Contårta  
hfab skrev:
Elis76 skrev:Var någonstans och på vilket sätt lobbar Norra:s VD för sänkta virkespriser?

Vem har hävdat att Norras VD lobbar för sänkta virkespriser?
Elis76 skrev:

Trådstartaren.

hfab  
Contårta skrev:

Trådstartaren.

Tack för förtydligande!
Jag förstod faktiskt att det var Torbjörn som åsyftas.
Min fråga skulle givetvis ha varit var och när han hävdade att Pär Lärkeryd skulle ha lobbat för sänkta virkespriser.
Jag ser att han påstår att Norra lobbar för sänkta priser, dock inte att just VD skulle vara utpekad.
Dessutom är jag intresserad av att veta ifall VD har någon egen uppfattning då det gäller nivåer på virkespriser.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#852764 Ja, i byn så är de flesta skitsura på Norra, de verkar inte ha medlemmarnas ekonomi som första prioritet. Missnöjet är stort och från vad jag har hört så har man senaste tiden föredragit att sälja antingen till Finland eller till lokala sågverk som betalar betydligt bättre. Jag är medlem och vissa tjänster är OK men jag förstår varför grannarna inte vill sälja till Norra.

hfab  
Jag har nämligen träffat honom nyligen och är av en liten annan uppfattning.

Jag väntar fortfarande på svaret.
Vad har du för uppfattning?

Jag är inte ute efter att provocera, jag vill skapa mig en bild av hur läget är.
Som dom uppmärksamma kanske har noterat, så arbetar jag väldigt mycket på uppdrag av Norraskog.
För att vara lite diplomatisk så hävdar jag att jag är inte helt positivt inställd.

Användarvisningsbild

Skogsjacke  
#852888 Hur tänker Per Lerkeryd ?

Användarvisningsbild

joran  
#852893 Han vill köpa vårt virke så billigt han kan, sedan förädla/sälja vidare, så dyrt han kan.
Inte svårare än så.

WarPeter  
joran skrev:Han vill köpa vårt virke så billigt han kan, sedan förädla/sälja vidare, så dyrt han kan.
Inte svårare än så.

Det borde vara mycket svårare än så. Han är VD i en skogsägarförening vars syfte är att maximera lönsamheten hos medlemmarna (ägarna, dom han jobbar för). Jag hoppas verkligen att det leder till debatt på nästa stämma. Gör det inte det får medlemmarna skylla sig själva och acceptera hans inställning.

Användarvisningsbild

Nabben  
#852915 Blir väl nån form av moment 22 i denna verksamhet. Höga virkespriser ger lägre lönsamhet medans det motsatta ger högre lönsamhet med följd att hgre återbäring kan lämnas. Verkar som att Norra valt det sistnämnda vilket kandke inte är så konstigt med tanke på den hårt marknadsförda återbäringsmodellen.

Personligen har jag aldrig gjort affär med dem trots uppvaktning. Det beror i första hand inte på priser utan ett oproffsigt agerande över tid och det på flera händer, d v s inte knutet till någon enskild person.

Användarvisningsbild

Västgötamulle  
#852937 ”Var någonstans och på vilket sätt lobbar Norra:s VD för sänkta virkespriser?”

Som VD använder han sitt mediautrymme för att skapa uppfattningen att de höga virkespriserna är onaturliga och osunda för marknaden. Marknaden är ur balans och genom att sälja till Norra stödjer man den sunda, hållbara marknaden o.s.v

VDn vill ju ha kvar sitt jobb

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#852990 Jämför gärna de tre citaten i trådstarten från Holmens, Södras resp Norra skogs VD:ar om vad de säger om prisnivån på timmer. I min värld så försöker Lärkeryd få ut budskapet att timmerprserna är för höga medan de två andra verkar acceptera läget och t o m ser fördelar med prisnivån. Jag tycker att skillnaden är stor i hur de komunicerar. Dessutom så är det i alla fall i Södras och Norras fall väl uttänkta och medvetna kommentarer som de själva satt på pränt i egna officiella uttalanden.

Jag kunde ha förstått Lärkeryd om det hade varit så att Norra betalade 50% mer för sitt timmer än vad Södra och andra virkesköpare gör men nu är det ju precis tvärt om. Alla betalar högre priser än Norra.

TS
Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#852992 Hejsvejs. Får Norra Skog köpa sitt förväntade råvaruköp ändå till lågt pris, så finns ingen anledning att betala mer för råvaran.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).