Sågtimmer

Ny virkesköpare - Riga Wood ökar sin satsning i Sverige

20 inlägg 4297 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny virkesköpare - Riga Wood ökar sin satsning i Sverige

Torbjörn Johnsen  
#844130 Den Lettiska fanertillverkaren Latvijas Finieris med dotterbolaget Riga Wood satsar vidare i Sverige. De har under några års tid jobbat med att bygga upp en köpverksamhet för björkstock i Sverige och nu höjer man ambitionsnivån. Nu under våren börjar en nyanställd virkesköpare med det passande namnet Arvid Björkroth (!) och han kommer att finnas med på Skogsmaskindagarna i Karskoga nu under helgen, i Riga Woods monter.

Plywoodtillverkningen sker i Latvijas Finieris anläggningar i Lettland och hittills har all björkstock som köpts in i Sverige fraktats med båt till Lettland. Nu kommer Riga Wood även att testa att svarva björk i Sverige (samarbete med Plyfa i Hassela) och skicka björkfaner till Lettland istället för stockar. På så sätt kommer det att gå lättare att få ett mer kontinuerligt flöde då det räcker att fylla en lastbil och att man inte behöver samla ihop tusentals kubik björkstock till ett båtlass.

Riga Wood uppfattar att det kan bli lättare att hitta säljare av björkstock i Sverige framöver i och med att det blir fler fristående aktörer på rundvirkesmarknaden. Speciellt i Mellansverige där den bästa björken finns. Tidigare har det varit utmanande att försöka få loss björsktockarna ur skogsbolagens inrutade massavedsflöden men det kan kanske ändra sig inför kommande säsong. Bra björk finns inte på så många ställen i Världen och så länge Rysslands vedbod är stängd så är Sverige den enda marknaden där det går att hitta nya volymer av svarvbar stock. Förutsatt att man kan betala ett pris som gör det värt att sortera ut från välbetalda massa- och energivedssortiment. Efterfrågan på björkplywood är fortsatt stor inom transport- och logistiksektorn så priserna på björkstock kommer nog därför att bli skapliga inför nästa säsong. Något att prata med Riga Wood om på Skogsmaskindagarna i helgen för den som har fin björk i skogen?

TS
Treebula
Användarvisningsbild

Re: Ny virkesköpare - Riga Wood ökar sin satsning i Sverige

Bax  
#844137 Så Plywood-kvalitén "Baltic birch" kan mycket väl vara "Swedish Birch" 😉

Användarvisningsbild

Lindveden  
#844144 Satsar dom enbart på björken eller köps det in andra lövträd?

alias  
Bax skrev:Så Plywood-kvalitén "Baltic birch" kan mycket väl vara "Swedish Birch" 😉

Med tanke på att vi nog är i klar minoritet med att kalla "Baltiska Havet" för Östersjön, så behöver det nog inte ens skohornas in i begreppet... 😉

MVH
Alias

Användarvisningsbild

skogshare  
#844159 Kan det löna sig att stamkvista björk / annat löv för att få fram fanérstock och i så fall hur högt - en eller två ordentliga stocklängder? Eller är detta överflödigt om man får en naturlig kvistrensning genom att, som bland annat @Jessica80 rekommenderar, i princip låta bli att röja i ungskogsfasen?

Robur Clivus  
skogshare skrev:Kan det löna sig att stamkvista björk / annat löv för att få fram fanérstock och i så fall hur högt - en eller två ordentliga stocklängder? Eller är detta överflödigt om man får en naturlig kvistrensning genom att, som bland annat @Jessica80 rekommenderar, i princip låta bli att röja i ungskogsfasen?

Jag kör några bestånd snarlikt @Jessica80 s instruktioner, blir väldigt kvistrena och fina stammar. En fördel som jag testat vid slutröjning/vedhuggning (ca 20 års ålder), där man varit sparsam med tidiga och hårda röjningar, är att fälla de undertryckta björkarna som ska bort, mot huvudstammarna som i detta läge har en hel del döda kvistar kvar som man rensar bort på detta vis utan några stamskador. får kanske tre-fyra stocklängder kvistrena på detta sätt.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
skogshare skrev:Kan det löna sig att stamkvista björk / annat löv för att få fram fanérstock och i så fall hur högt - en eller två ordentliga stocklängder? Eller är detta överflödigt om man får en naturlig kvistrensning genom att, som bland annat @Jessica80 rekommenderar, i princip låta bli att röja i ungskogsfasen?

Björken är väldigt känslig och det blir lätt röta om stammen skadas. Försiktig torrkvistning kan nog funka men tveksamt att såga bort friska eller större torr/rötkvistar. Vid rätt skötsel rensar nog björkarna sig ganska bra själva.

TS
Användarvisningsbild

jessica80  
#844180 Lönar sig grönkvistning av björk? Historiskt inte! Jag kan nämna att när jag som skogsjournalist under 90-talet (tror jag) på tidningen Skogen, studerade björkskötsel i Finland berördes detta ämne nogsamt. "Björkprofessorn" själv, Jyrki Raulo, var bestämd på den här punkten. Han torrkvistade enbart björken - slog av torrkvistarna på rotstocken med sin käpp. Tvärtom såg jag hemska exempel på rötskador efter grönkvistning på björk, från försöksparken Punkaharju, där man sågade upp tidigare grönkvistade gallringsstammar. Svåra rötskador halvmetern på båda sidor om snittytorna. Förvisso var kvistningen i det fallet dock utförd på fel årstid - vintern.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lindveden skrev:Satsar dom enbart på björken eller köps det in andra lövträd?

Det är nog mestadels björk. Definitivt det som köps in i Sverige i alla fall.

TS
Användarvisningsbild

Knagge  
#844185 Jag har lagt några timmar i vår på att inspektera olika björkbestånd. Då kan man njuta av naturen och samtidigt utvärdera skötselns inverkan på björkens timmerkvalitet. Mest på grannmarker jag har i historien röjt bort björken och har mest rena barrbestånd.
Jag har de senaste 2 åren röjt efter Jessica80 instruktioner och det ser bra ut 4-6 m.
Brunnsröjd granplantering som sedan glömts bort där hittade näst bäst björk 8-10m.
Växjö stifts rena björkbestånd 1500-2000 stammar fanns enstaka timmerbjörkar nästan bara klynnor och krök 8-10m.
Sämst björk hittade jag på ett område som inte var planterat eller markberett frisk mark med mycket gräs. Där var det gruppställd stubbskotts björk som var väldigt krokig och stora salar utan några träd 8-10m.

Användarvisningsbild

Badger  
Robur Clivus skrev:Jag kör några bestånd snarlikt @Jessica80 s instruktioner, blir väldigt kvistrena och fina stammar.

Var hittar man dessa omtalade instruktioner?

Användarvisningsbild

halvproffs  
jessica80 skrev:Lönar sig grönkvistning av björk? Historiskt inte! Jag kan nämna att när jag som skogsjournalist under 90-talet (tror jag) på tidningen Skogen, studerade björkskötsel i Finland berördes detta ämne nogsamt. "Björkprofessorn" själv, Jyrki Raulo, var bestämd på den här punkten. Han torrkvistade enbart björken - slog av torrkvistarna på rotstocken med sin käpp. Tvärtom såg jag hemska exempel på rötskador efter grönkvistning på björk, från försöksparken Punkaharju, där man sågade upp tidigare grönkvistade gallringsstammar. Svåra rötskador halvmetern på båda sidor om snittytorna. Förvisso var kvistningen i det fallet dock utförd på fel årstid - vintern.

Jag har några fina björkbestånd som börjar komma upp i timmerdimemsion och där har jag gått med en 3m lång slana och slagit av torrkvist. Snabbt och enkelt.

Användarvisningsbild

skogshare  
jessica80 skrev:Lönar sig grönkvistning av björk? Historiskt inte! Jag kan nämna att när jag som skogsjournalist under 90-talet (tror jag) på tidningen Skogen, studerade björkskötsel i Finland berördes detta ämne nogsamt. "Björkprofessorn" själv, Jyrki Raulo, var bestämd på den här punkten. Han torrkvistade enbart björken - slog av torrkvistarna på rotstocken med sin käpp. Tvärtom såg jag hemska exempel på rötskador efter grönkvistning på björk, från försöksparken Punkaharju, där man sågade upp tidigare grönkvistade gallringsstammar. Svåra rötskador halvmetern på båda sidor om snittytorna. Förvisso var kvistningen i det fallet dock utförd på fel årstid - vintern.

Går det att, utan risk för rötangrepp, slå eller såga av torrkvist oavsett årstid och kvistdiameter?

Användarvisningsbild

skogshare  
Knagge skrev: Växjö stifts rena björkbestånd 1500-2000 stammar fanns enstaka timmerbjörkar nästan bara klynnor och krök 8-10m.

Vad anser du, @Jessica80 att det kan bero på? För hårt och för tidigt röjt? Arvsmassa? Fel mark?

Användarvisningsbild

jessica80  
#844309 Det vanliga felet är att man röjer till produktionsförband direkt. Du kan inte röja ner självföryngrad björk direkt till 1500 st/ha och förvänta dig kvalitetsutveckling. Det måste göras i två steg, där stamantalet ungefär halveras vid slutröjningen vid 8-9 m höjd. Således ca 3000 st/ha vid förstaröjningen vid 5-6 m höjd (3m höjdutveckling mellan steg 1 och 2).
Slutligen kan jag säga till "Badger" i ett tidigare inlägg att jag öst galla över den traditionella myten om att röja "hårt och tidigt" på detta forum sedan länge. Detta gäller särskilt för björk!!!
Det går inte att röja björk som man röjer gran...
Det är dags för skogsbruket att vakna upp och ta tillvara på björkens potential - se mera skötseltips, bl a i min tidigare tråd; "SLUTA RÖJA SÖNDER BJÖRKEN!"

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).