Under 2022 har sågverk i Österrike betalat några av de högsta priserna i Europa för grantimmer. Samtidigt så exporterar österrikiska sågverksföretag trä till stora byggnadsprojekt i skogslandet Sverige. Hur kan det vara möjligt? Skogsforum åkte till Österrike och träffade ett av Europas mest progressiva sågverksföretag: Familjeföretaget Binderholz GmbH.
Binderholz grundades på 1950-talet av Franz Binder. Företaget är fortsatt familjeägt men har varit mycket expansivt och utvecklats att bli något som är avsevärt mycket större än den lokala brädgård i alpbyn Fügen som blev Binderholz ursprung. Sågverket i Fügen finns fortfarande kvar men nu ingår även flera sågverk i Tyskland, Finland, Lettland, Storbritannien och USA i en koncern som har mer än 6300 personer anställda.
Utöver sågverk så har Binderholz flera fabriker som tillverkar limträ, KL-trä (CLT) och 3-skiktslimmad panel. Binderholz sågverk producerar tillsammans mer än fem miljoner kubikmeter sågad vara per år, vilket är mer än både Vidas och Södras gemensamma produktion, för att sätta det i perspektiv. Med ett sågutbyte på en bit över 50% ger det ett råvarubehov om knappt tio miljoner m3fub/år. En gigant inom europeisk skogsindustri med andra ord!
Jag fick möjlighet att besöka sågverket i Fügen och två av anläggningarna som tillverkar limträ respektive KL-trä. Under två dagars intensiva studiebesök och intervjuer av flera medarbetare har jag försökt förstå varför just Binderholz har blivit så framgångsrika? Jag är inte säker på att jag har fått med hela bilden men häng med så ska jag berätta vad jag har upplevt.
Mina upplevelser från studiebesöket finns sammanställt i flera artiklar och du hittar dem här:
Binderholz - Sågverk
Binderholz-Limträproduktion & CLT (kommer inom kort)
Timmerpriserna i Österrike (kommer inom kort)
Binderholz webbsajt hittar ni här
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto