Sågtimmer

Snart Södrastämma - dags att höja timmerpriset!

2 inlägg 2971 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snart Södrastämma - dags att höja timmerpriset!

Torbjörn Johnsen  
#802035 Skogsägarföreningen Södra håller sin föreningsstämma i Lund nästa vecka. Det brukar pratas bland medlemmar om att Södra alltid passar på att höja något virkespris lagom till stämman för att få den rätta stämningen. Rätt eller fel låtar jag vara osagt då jag inte har gjort några djupare efterforskningar om när i tiden Södra höjt priser samt hållit stämma.

Hursom så bör det i år vara högst relevant för Södra att ytterligare höja priserna på sågtimmer. Det finns många skäl till detta och jag ska räkna upp några:

-Konkurrensen om sågtimmer är stenhård i Götaland och vill Södra ha timmer att såga måste man betala. Även om man får såga med röda siffror måste man betala för att få fram timret.

-Virkeslagren är rekordlåga i Götaland och det gäller inte minst sågtimmer.

-Södras massabruk är starkt beroende av de flisvolymer som kommer från sågverken (både egna och andras). Trots höjda massavedspriser så finns det inget överskott av massaved så alternativet att dra ner sågverksproduktionen ter sig inte realistiskt.

-Södra är också beroende av att sälja/byta timmer med köpsågverken i Götaland i utbyte mot massaved och massaflis. Därför behöver Södra ett stort timmerflöde.

-Det förekommer export av oförädlat sågtimmer från Götaland. Timmerpriserna är högre nere i Centraleuropa och där finns även en timmerbrist (grantimmer) vilket ger utrymme för en typ av export vi inte sett i Götaland tidigare.

-Vida utökar sin produktion och behöver 250 000 m3fub mer sågtimmer till sågverket i Borgstena i Västra Götaland. Vidas Vd har tydligt kommunicerat att man expanderar och han har antytt att man måste betala för att svenskt timmer inte ska exporteras utan kunna förädlas i landet. (Vida exporterar hellre vinstpengarna till Kanada).

-Derome har flaggat för produktionshöjande sågverksinvesteringar i Halland och Västra Götaland vilket skärper konkurrensen om timret ytterligare.

-Vi har en kostnadsinflation som gör att det senaste timmerpriset från januari 2023 snart är urholkat med en tjuga. Jämför man timmerpriset idag mot motsvarande priser från de senaste åren i reala termer så ligger dagens pris flera tjugor lägre än tidigare prisnivåer. (Se tabellen här nedan).

-Timmerpriserna i Finland ligger högre. Genomsnittspriset i hela Finland för rotköp (rotnetto) av grantimmer är 1045 kr/m3fub och det ligger 24% högre än Södras listpris på leveransvirke av grantimmer idag.

-Timmerpriserna ligger högre i Centraleuropa. I Österrike (kom därifrån i går och har pratat med flera sågverk) ligger snittpriserna för grantimmer nu runt 110 Euro/m3fub (motsvarar 1265 kr/m3fub). Även om priset var högre under 2022 så gör nu den svaga kronkursen det möjligt att exportera svenskt grantimmer ner till kontinenten. Speciellt som det finns ett råvarunderskott där.

Allt det här sammantaget tycker jag utgör väldigt starka skäl till att Södra inte har annat val än att höja timmerpriset och då är det väl bra timing att göra det inför stämman? Speciellt grantimret måste upp i pris. En femtiolapp per m3fub är väl en realistisk gissning. Men ska man kriga med andra aktörer i Götaland under hösten får man nog dock räkna med att grantimmer ska ha ett listpris runt tusenlappen om medlemmarna ska ha råd att vara trogna med timmerleveranserna. De kommer definitivt inte att sakna uppvaktning från andra, mer eller mindre desperata köpare.



   TS
Treebula
Användarvisningsbild

Re: Snart Södrastämma - dags att höja timmerpriset!

Torbjörn Johnsen  
#802336 Ja, där kom prishöjningen😎
Södra höjer priset för timmer, kubb, massaved och bränsle

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).