Sågtimmer

Timmerpriset: Norden tappar mot Centraleuropa

3 inlägg 2306 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timmerpriset: Norden tappar mot Centraleuropa

Torbjörn Johnsen  
#800883 Enligt ett Linkedin-inlägg från Håkan Ekström på WRI (Wood Resources International) har de globala sågtimmerpriserna sjunkit under andra halvan av 2022. Europeiska timmerpriser toppade under Q2 2022 på 110,4 Euro /m3f (ca 1236 kr/m3f med dagens Eurokurs) för att under slutet av året falla med sex procent ner till 103,6 Euro/m3f (ca 1160 kr/m3f).

Ekström noterar dock att prisskillnaden mellan den lägre betalda nordiska virkesmarknaden och den högst betalande centraleuropeiska marknaden har ökat kraftigt under året, till Nordens nackkdel. Under 2020 var prisskillnaden endast 8 Euro/m3f (ca 90 kr/m3f) men under 2022 har denna prisskillnad ökat till rekordhöga 42 Euro/m3f (ca 470 kr/m3).
Här finns en länk till presentationen på Linkedin.

Den här prisskillnaden ger utrymme för timmerexport och den gör att svenska sågverk kan få svårare att få tag i sitt timmerbehov på hemmaplan. Den gör också att svenska sänkningar av timmerpriset i dagsläget ser helt osannolika ut även om sågverken såg en försämrad marknad i slutet av 2022.



   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerpriset: Norden tappar mot Centraleuropa

Bosse1  
#800891 Tog mig friheten från dokumentet 😇

1683733650_ravarurea.png

Användarvisningsbild

Re: Timmerpriset: Norden tappar mot Centraleuropa

Torbjörn Johnsen  
#800901 Ja, det finns definitivt grund för påståendet om att vi har Europas lägsta timmerpriser. I ”Nordic” ingår ju även Finland som har högre än oss och Norge som ligger ungefär på svensk nivå. Timmerpriset borde höjas i Sverige, speciellt i norr och mellan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).