Sågtimmer

Alltid underlag under timmer?

29 inlägg 7166 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alltid underlag under timmer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797739 Såg i den här videon en ganska låg välta utan underlag...

https://youtu.be/e2DlWwCHbwk?t=97

Kan man klara sig utan underlag, eller är det någon som blir arg på mig då? Chauffören eller sågverket? Vältan ligger på en torr och solig äng. Skulle spara en del tid i avlastning faktiskt.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Alltid underlag under timmer?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797749 Jag är osäker, men jag tror väl inte att det är krav på underlag, kan ju hända att chauffören blir sur, men det skall man kanske inte tänka så mycket på.

Jag har i alla fall lagt både med och utan underlag, och inte fått avdrag.

Så gör så som det blir enklast för dig.
Finns det risk att virket fryser fast i marken brukar jag försöka ha underlag....

Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797752 Finns inget krav på underlag, timmeråkarna verkar föredra utan underlag då det är plock att få underlagen med sig.

Entreprenörerna kör konsekvent utan underlag, jag har i en del fall ställt krav på att det ska vara underlag i traktdirektiven.

Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797756 Är marken jämn lägger man inga underlag. Är det ojämnt så får man bygga med några griptag på tvären i botten.

Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797758 Där ser man, dags att optimera avlastningen lite till då. Blir en kompaktare och högre välta. 👍

   TS
Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

jannee  
#797760 Underlag SKA det vara, ett djävla ofog eller en sa**ns bekvämlighet att stapla timmer/massaved/kubb utan.
Inte alls roligt att få halva underlaget med sig av mossa och ris/grenar, är vad som kan hända när allt fruset ihop till en enda stor koka.
Här nere i söder används konsekvent underlag.
Skulle jag själv råka ut för att det inget underlag finns så lastar jag så mycket det går intill halva skogen vill följa med, då får dessa bitar ligga kvar.
Det räcker gott och väl med att skava underlagen rena.

Användarvisningsbild

Re: Alltid underlag under timmer?

Rossignol  
#797787 Om man lägger virket längs med vägen (dvs inte kortändarna mot vägen); hur långt från vägen kan då virket ligga?

Användarvisningsbild

Re: Alltid underlag under timmer?

Rossignol  
#797853
Mangan skrev:Såg i den här videon en ganska låg välta utan underlag...

https://youtu.be/e2DlWwCHbwk?t=97

Kan man klara sig utan underlag, eller är det någon som blir arg på mig då? Chauffören eller sågverket? Vältan ligger på en torr och solig äng. Skulle spara en del tid i avlastning faktiskt.


Varför går det fortare utan underlag?

Användarvisningsbild

Re: Alltid underlag under timmer?

Sjögård 4  
#797855 Hittar inga krav men rekommendation att lägga välta på underlägg men stockändan ska ligga mot vägen.
https://trafikverket.ineko.se/Files/sv- ... Vers_7.pdf

Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

jannee  
#797857 När en ann var ung fick man mätningsvägran om det inte var ORDENTLIGT med underlag, det var på den tiden virket mättes in vid bilvägen. Vet även om de som fick hämtningsvägran om underlag saknades eller det var slarvigt upplagt.
Här nere i söder sätter inte sällan skotarföraren en ära i att lägga fina vältor, ryktet om att den och den är makalöst duktig sprider sig vid runt bland chaufförerna.

Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797889 Det går fortare för att jag måste leta upp korta stockar och försöka dra de på plats med vajerkranen. Sen flytta mig en gång till och lasta av. Sen göra om det var annat lass ungefär.

Kräver även lite mer plats.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797900
1680268199_2023-03-3115.09.135424348114144473798.jpg


Ganska bökigt att lägga ut underlag när det ser ut såhär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

jannee  
#797903 När jag körde ut timmer med vagn och vajerkran lade jag vältorna längsmed vägen, tvärtemot som skotarförarna gör.
Två smalare stockar rakt ut från vägen, därefter stock på tvären, med lite tur kunde man få rum med 3 lass ibland t.o.m. 4 lass.

Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

Tralsmo  
#797924 För ett antal år sen när ja va me på ett möte där vi diskuterade underlägg på avläggen.
Timmerbils chaufförerna menade att det spelade ingen roll om de va underlägg.
Sen dess har ja inte lagt underlägg om inte de varit för å balansera upp ojämnheter.

Ja lägger fokus på å se till att de inte ligger kors å tvärs i vältan.
Om ja lyckas me de är ju inte min sak å avgöra. Jämnt å snyggt lägger ja däremot inget fokus på. Dom korta bitarna försöker ja lägga in i vältan om de går smidigt.

Busholle nämnde att han ville ha underlägg ibland.
Vore intressant att veta varför?
I dom fall ja lagt på åkermark har de ofta varit så att man begärt underlägg å då har man ju gjort de naturligtvis.

Att lägga snyggt å fint så man bllir berömd som duktig , Tja vem bryr sig om de i dagens samhälle?
Får nån betalt för de?

Vi lever i kvartals samhälle.
En del får okristligt betalt för å göra undermåliga jobb.
En del får undermåligt betalt å måste ändå göra allting helt korrekt.

Ja har gjort utbildning på hur man lägger vältor enligt rekommendationer.
De är inte helt lätt.

Som skogsentrepenör så är det ju sällan förutsättningar är optimala.

Janne nämnde ju i nån tråd för ett tag sen att gnäller man över dåliga förutsättningar hela tiden så blir man snart ansedd som en gnällspik.
Kan bara hålla me om de.
Det är bara å bita ihop.

Avatar Fallback

Re: Alltid underlag under timmer?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797926 När jag körde hem idag, så kikade jag på de två vältor jag sett tidigare på ängar, bägge med Södras vältlappar. Den ena hade inget underlag, den andra hade de hämtat men spåren vittnade om inget underlag där heller.

Nu får det bli såhär, så ser vi hur det går. Vägen svänger, därav kaoset i vältan. 🙃

1680286266_img_20230331_172003_219.jpg

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).