Sågtimmer

Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

26 inlägg 11071 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765843 Du bör prata med inköpare innan du fäller träden, så att du apterar till det de vill ha.

Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Sjögården  
#765864 Så länge man inte är certifierad, entreprenören är certifierad eller köparen är certifierad gör man nästan vad man vill.
Gör man en hyggesanmälan kommer f- n lös men det undviker du nog vad jag kan förstå.
Får du bort granarna kommer ljuset in och det händer saker med undervegetationen.
Sen kan du vänta några år och och ta resten.
Då är det mesta lovligt, även efter hyggesanmälan…
Världen är nog lite konstig.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Sjögården  
#765913
Simon01 skrev:Hej,
Jag önskar tips på virkesköpare som är intresserad av grantimmer med hög kvalitet, om det nu finns nån? :) Det gäller gran som är mellan 200-300år och runt 50cm vid roten, svårt att räkna årsringarna, en av granarna jag fällt var ca 250år. Vill inte slänga iväg detta till nån "ordinarie" prislista utan letar helt enkelt efter nån som är villig att betala för kvalitet. Skogen finns i västra Småland. Tips mottages tacksamt!

Noterar att tråden analyseras friskt på skydda skogens facebook.
Vi skogsägare granskas noga och äganderätt och skogsgårdens ekonomi har i detta sammanhang inget värde.. 🙃

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Hema  
#765915 Till dessa fb-vänner vill jag bara säga, köp er egen skog, ingen hindrar er!

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

r93  
#765921
Tåndemåla skrev:
Du behöver således ljuga för att kunna sälja virket.


Jag kanske har missförstått?

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765923 Att plocka ut några enstaka övermogna träd är vad som kallas "hyggesfritt". Det är vad aktivistmuppar säger sig vilja ha.

Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

T Landström  
#765924
Hema skrev:Till dessa fb-vänner vill jag bara säga, köp er egen skog, ingen hindrar er!


Det har jag sagt till dom...men det är lättare att leka med andras pengar och ägodelar... 😎

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Simon01  
#765928
Sjögården skrev:
Simon01 skrev:Hej,
Jag önskar tips på virkesköpare som är intresserad av grantimmer med hög kvalitet, om det nu finns nån? :) Det gäller gran som är mellan 200-300år och runt 50cm vid roten, svårt att räkna årsringarna, en av granarna jag fällt var ca 250år. Vill inte slänga iväg detta till nån "ordinarie" prislista utan letar helt enkelt efter nån som är villig att betala för kvalitet. Skogen finns i västra Småland. Tips mottages tacksamt!

Noterar att tråden analyseras friskt på skydda skogens facebook.
Vi skogsägare granskas noga och äganderätt och skogsgårdens ekonomi har i detta sammanhang inget värde.. 🙃


Ja, jag anade att just detta skulle ske så jag funderade några varv innan jag startade tråden :) Som väl är så gäller detta, som jag nämnt tidigare, aktivt brukad skog som innehåller ett antal äldre träd som snart blir offer för barkborren, dessutom i direkt närhet till landsväg vilket gör att vägverket kan ha synpunkter på dem som "döda". Jag skyddar redan skog på betydligt lämpligare ställen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765966 Om åldern stämmer så kan de mycket väl vara ruttna. Ett antiklimax om dina kvalitetsgranar hamnar i bränslevedshögen till slut. 😉

Avatar Fallback

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

Bosse1  
#765969 Undrar hur många kubik denna forskning kostat 😎

https://www.teknat.uu.se/nyheter/nyhets ... yp=artikel

https://www.uaf.se/om-oss/foervaltningens-maal/

Användarvisningsbild

Re: Tips på virkesköpare för gran med hög kvalitet?

sydlast  
#769928 Lämna inte ut sådan avv. utan att koll på volymer eller fast netto pris.
Lita inte på skördans volym, utan stämpla posten för att få ett bra affärsunderlag!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).