Sågtimmer

Köparnas hantering av grovt grantimmer

69 inlägg 23777 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

skogshare  
#754995
gurka skrev: Oavsett om arbetet utföres lördag till söndag, eller måndag till fredag, är väl målet lönsamhet och produktionsmässigt bästa möjliga omloppstid och värdetillväxt?


@gurka, Hannu Röj skriver att varje generation måste ha något att leva på, vilket låter rimligt. I stället för att då frestas/eller vara tvungen att kortsiktigt förtidsavverka växtlig skog för att klara försörjningen menar jag att det med det relativt(!) arbetsextensiva gallringsfria skogsbruket, finns tillräcklig tid över för att tjäna in de nödvändiga inkomsterna utanför gården.

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Vedproducent  
#755003 Så klart är det tråkigt att se att det blir avdrag på grova stockar. Det jag tycker glöms bort är att man i stället får se på hela trädets värde som ett pris per kubikmeter typ som en rotpost. En övergrov stock i botten innebär ju oftast att du får kanske 3-4 stockar till av trädet som hamnar i bästa prisintervallet. Så det där med att förkorta omloppstiden för att det blir övergrovt köper jag inte. Högst medelpris blir det på grov skog vilket alla rotposter också visar. Även om några stockar blir ”övergrova”

Avatar Fallback

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

valtra mega  
#755033 tycker att 34 cm låter klent som övergrova här i finland ger industrin samma pris från 15 cm på bark till 60 cm max rotdiameter

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Elis76  
#755089 Jag pratade just med min inspektor från Norra här i Stockholm var gränsen för övergrovt går, och svaret var 60 cm på grövsta stället. Begränsningen ligger fysiskt i såglinjerna på de tre sågverken.
Sågtimmer >60 cm försöker man avsätta på något annat sågverk, går inte det blir det vrak såvida det inte lumpas i skogen.

Problemen med övergrovt är nog mycket större i Södraland än i Norraland.

För tillfället är allt Norra sågar redan sålt, däremot har Ukrainakrisen slagit hårt mot fraktraterna då xx% av fraktfartygen har Rysk koppling på något sätt.

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

svampbob  
#755112
Elis76 skrev:Jag pratade just med min inspektor från Norra här i Stockholm var gränsen för övergrovt går, och svaret var 60 cm på grövsta stället. Begränsningen ligger fysiskt i såglinjerna på de tre sågverken.
Sågtimmer >60 cm försöker man avsätta på något annat sågverk, går inte det blir det vrak såvida det inte lumpas i skogen.

Problemen med övergrovt är nog mycket större i Södraland än i Norraland.

För tillfället är allt Norra sågar redan sålt, däremot har Ukrainakrisen slagit hårt mot fraktraterna då xx% av fraktfartygen har Rysk koppling på något sätt.


Jag var ute med två inspektorer från Norra igår och fick samma svar om 60 cm. Jag har tänkt att avverka några ha av min grövsta skog men det är ändå försumbart lite som faller för 60 cm gränsen.
Jag är medlem och från den här gården har alltid allt sålts till Norra men nu börjar jag bli tveksam och särskilt till deras affärs och betalmodell. Inspektorerna har också väldigt svårt för att argumentera för den.

Avatar Fallback

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756801 Går att göra Vänerblock av det grova, sämre betalt än timmer, men bättre än massaved. Vet inte om det finns olika klasser på kvalitet ?

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Johan på hästbacken  
#756809 Vi hittade till sist ett sågverk som köpte timmret upp till 42 cm i topp. Priset vi fick låg betydligt över Södras 600 för det mellan34-42 cm. Men sågverket var stenhårda med toppdiametern. Var det över 42 cm i topp blev stockarna vrak.
Nu har vi ett bestånd andra sidan ån där vi huggde dessa stockar där finns ca 100 granar minst så stora som de vi huggt nu.
Tanken är att plocka ut dessa träd utan att skada träden under jättegranarna, fälla manuellt över ån och aptera rotstockarna och låta skördare slutföra jobbet. Ingen panik med dessa kanske vänta tills priserna stiger ytterligare.
Vi vill tacka alla som givit synpunkter och råd till oss. Nu har vi lärt oss mycket som vi tar med oss i framtiden
ps de över 42 cm kommer att sågas upp av en granne med bandsåg och kommer att ge massor av reparations virke på gården
🌲 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Arvid0  
#756811
Johan på hästbacken skrev:Vi hittade till sist ett sågverk som köpte timmret upp till 42 cm i topp. Priset vi fick låg betydligt över Södras 600 för det mellan34-42 cm. Men sågverket var stenhårda med toppdiametern. Var det över 42 cm i topp blev stockarna vrak.
Nu har vi ett bestånd andra sidan ån där vi huggde dessa stockar där finns ca 100 granar minst så stora som de vi huggt nu.
Tanken är att plocka ut dessa träd utan att skada träden under jättegranarna, fälla manuellt över ån och aptera rotstockarna och låta skördare slutföra jobbet. Ingen panik med dessa kanske vänta tills priserna stiger ytterligare.
Vi vill tacka alla som givit synpunkter och råd till oss. Nu har vi lärt oss mycket som vi tar med oss i framtiden
ps de över 42 cm kommer att sågas upp av en granne med bandsåg och kommer att ge massor av reparations virke på gården
🌲 😀


Har du granne Med sågverk (och tid) så låt han såga upp stockarna till kilsågat golv. Antingen att ha själv eller att sälja, tror det är svårt att få mer betalt för dom i förhållande till arbetsinsatsen. Då får du ut två golvplank per stock resten kan du ha till repvirke.

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Johan på hästbacken  
#756819 Vår granne med bandsåg bygger just nu en snickeriverkstad med tork där han ska vidareförädla grovt virke till bl.annat kilsågade golvtiljor. Det kan bli ett win win där vi kan leverera råvaran

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).