Elis76 skrev:Är det inte marknaden för riktigt grovt konstruktionsvirke som saknas?
- Limträbalkar har ersatt gammaldags träbjälkar.
- Banverket använder betongslipers i stället för träslipers.
- Byggnader av liggtimmer slutade uppföras efter andra världsktiget.
- etc.
Någon som jobbar på ett större sågverk kan kanske empiriskt förklara hur allt för grovt sågtimmer påverkar produktionsflödet.
bengt.a skrev:Elis76 skrev:Är det inte marknaden för riktigt grovt konstruktionsvirke som saknas?
- Limträbalkar har ersatt gammaldags träbjälkar.
- Banverket använder betongslipers i stället för träslipers.
- Byggnader av liggtimmer slutade uppföras efter andra världsktiget.
- etc.
Någon som jobbar på ett större sågverk kan kanske empiriskt förklara hur allt för grovt sågtimmer påverkar produktionsflödet.
Finns sliperssortiment tall hos vissa uppköpare, ska vara hyfsat betalt. Går nog på export, om det inte fortfarnde används på mindre järnvägar.
Stampep skrev:bengt.a skrev:Elis76 skrev:Är det inte marknaden för riktigt grovt konstruktionsvirke som saknas?
- Limträbalkar har ersatt gammaldags träbjälkar.
- Banverket använder betongslipers i stället för träslipers.
- Byggnader av liggtimmer slutade uppföras efter andra världsktiget.
- etc.
Någon som jobbar på ett större sågverk kan kanske empiriskt förklara hur allt för grovt sågtimmer påverkar produktionsflödet.
Finns sliperssortiment tall hos vissa uppköpare, ska vara hyfsat betalt. Går nog på export, om det inte fortfarnde används på mindre järnvägar.
Trä används fortfarande i Sverige på vissa ställen bla för ljudets skull och på vissa broar. Blir mindre vibrationer av trä