Sågtimmer

Köparnas hantering av grovt grantimmer

69 inlägg 23664 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Älgfoderodlare  
#754690 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 15:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754697 Det är ju ändå mindre än en brand så är skogen i samma ålder blir väl resultatet en brand utan eld🤔

Avatar Fallback

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754716
Elis76 skrev:Är det inte marknaden för riktigt grovt konstruktionsvirke som saknas?

- Limträbalkar har ersatt gammaldags träbjälkar.
- Banverket använder betongslipers i stället för träslipers.
- Byggnader av liggtimmer slutade uppföras efter andra världsktiget.
- etc.

Någon som jobbar på ett större sågverk kan kanske empiriskt förklara hur allt för grovt sågtimmer påverkar produktionsflödet.

Finns sliperssortiment tall hos vissa uppköpare, ska vara hyfsat betalt. Går nog på export, om det inte fortfarnde används på mindre järnvägar.

Avatar Fallback

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

isteskog  
#754717 Enligt Rundvirke som köper slipers så är efterfrågan stor i Sverige. Hade något att göra med hög ljudnivå med betongslipers ...... 😎

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Stampep  
#754719
bengt.a skrev:
Elis76 skrev:Är det inte marknaden för riktigt grovt konstruktionsvirke som saknas?

- Limträbalkar har ersatt gammaldags träbjälkar.
- Banverket använder betongslipers i stället för träslipers.
- Byggnader av liggtimmer slutade uppföras efter andra världsktiget.
- etc.

Någon som jobbar på ett större sågverk kan kanske empiriskt förklara hur allt för grovt sågtimmer påverkar produktionsflödet.

Finns sliperssortiment tall hos vissa uppköpare, ska vara hyfsat betalt. Går nog på export, om det inte fortfarnde används på mindre järnvägar.


Trä används fortfarande i Sverige på vissa ställen bla för ljudets skull och på vissa broar. Blir mindre vibrationer av trä

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

svampbob  
#754752
Stampep skrev:
bengt.a skrev:
Elis76 skrev:Är det inte marknaden för riktigt grovt konstruktionsvirke som saknas?

- Limträbalkar har ersatt gammaldags träbjälkar.
- Banverket använder betongslipers i stället för träslipers.
- Byggnader av liggtimmer slutade uppföras efter andra världsktiget.
- etc.

Någon som jobbar på ett större sågverk kan kanske empiriskt förklara hur allt för grovt sågtimmer påverkar produktionsflödet.

Finns sliperssortiment tall hos vissa uppköpare, ska vara hyfsat betalt. Går nog på export, om det inte fortfarnde används på mindre järnvägar.


Trä används fortfarande i Sverige på vissa ställen bla för ljudets skull och på vissa broar. Blir mindre vibrationer av trä


Betongslipers tål dåligt stillastående tåg. På bangårdar och liknande är det träslipers.

Avatar Fallback

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

jannee  
#754754 Tänk efter lite!"!
Är det inte lite samma med grovt timmer som med potatis.
Du får inget extra när du säljer stora potatisar tillsammans med små, i säck/låda eller liknande, däremot får de inte vara för små - man kan visserligen undra när man ser lösviktspotatisarna i affären.
MEN!!!
Det finns en marknad för fullvuxen (stor) potatis = bakpotatisen, och den är inte billig!
Sak samma med grovt timmer, bara hitta rätt nisch så kan du också få rätt pris.
Förr i tiden sålde jag till Jarl Trä, och mig veterligen vart det INGET avdrag för övergrovt som tydligen sorterades för att upparbetas på en annan såg.

Avatar Fallback

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754784 Finns ju lite diskussion i den här tråden.

Grovt timmer

Den där 0,3 ha som jag pratade om i den tråden, där fick jag ca 8% övergrovt timmer, kunde varit mer om det inte varit så rötat så många rotstockar försvann.

Ser nu att i senaste listan betalar Södra 810:-/fub för gran 22 - 38cm och 620:-/fub för gran över...

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Älgfoderodlare  
#754790 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 15:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Elis76  
#754796 Ja till förslag om stärkt äganderätt

Låt oss se hur detta kommer påverka det Svenska privatskogsbruket framöver.

https://www.norraskog.se/om-foreningen/pressrum/nyheter/ja-till-forslag-om-starkt-aganderatt

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/starkt-aganderatt-flexibla-skyddsformer-och_H901MJU18

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Älgfoderodlare  
#754801 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 15:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

jannee  
#754804 Jag vill ABSOLUT inte klandra Mangan för att ha säljer till den/de som han gör - det är upp till han.
Men VARFÖR sälja till den/de som SÄNKER priset för s.k. övergrovt.
Finns sågverk som INTE sänker priset för grovt timmer, sälj till dem i stället!!!
Men jag förstår Mangan på sätt och vis, han är Södramedlem och vill premiera och endast sälja till dem.
Sålde själv "lite" timmer, fick ett jämsöverpris på gran 18+ på 1200/m3to och 1100 för tallen.
Nu räknar eller hoppas säkert Mangan på en hyfsad efterlikvid så i slutändan kanske det ändå inte skiljer så mycket i betalning - allt beror just på efterlikviden.
Att just Södra betalar ett lägre pris för övergrovt beror troligtvis på att de inte har möjligheten att just såga grovt och eller dåliga kontakter med de som kan det.

Användarvisningsbild

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Elis76  
#754807 Nedan ett intressant dokument om specialsortiment som man kan ladda hem som en pdf-fil.
Dock verkar det finnas diameterbegränsningar på max 65 cm i rotskäret för grovtimmer.

https://www.rundvirkeskog.se/specialsortiment/

Avatar Fallback

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#754810 Janne, vilka sågverk betalar INTE mindre för övergrovt? Jag kollade på några stycken, och det var samma visa på alla.

Avatar Fallback

Re: Köparnas hantering av grovt grantimmer

Chainsaw Charlie  
#754818 Södras sågverk i Långasjö betalar samma pris för grantimmer över 22 cm så länge rotdiametern understiger 70 cm.
Vid anbudsförfrågan till Vida, Sydved och JGA har jag vid flera tillfällen fått jämsöverpris från 16 eller 18 cm utan avdrag för grövre dimensioner så länge rotdiametern understiger 75 cm.

Skördarmätning med stampris via Södra ger inte heller avdrag för grova dimensioner.

Grovtimmer för mig innebär att det inte går att svarva ner rotändan under 75 cm och det brukar inte bli särskilt många sådana stockar på en avverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).