Sågtimmer

Märkning av timmerstock

18 inlägg 8949 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Märkning av timmerstock

Jonathan1234  
#751946 Hej jag undrar om det är okej att märka timmerstockar med en krita typ? för att underlätta när man lastar många stockar av olika storlekar?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Märkning av timmerstock

Elis76  
#751948 Vad är syftet med märkningen?

Krita är ju inte beständigt.

Jag märker bara med mitt leverantörsnummer vilket stämplas in i rotändan på stockarna när de ligger i olika travar/vältor i avvaktan på leverans. Andra använder sig av vältlappar.

I övrigt märker jag inget i skogen eftersom det är ett extra arbetsmoment, men vet att vissa markerar med sprayfärg.
Senast redigerad av Elis76 fre 11 mar 2022, 17:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Märkning av timmerstock

Jonathan1234  
#751952 Att se snabbare när man ska lasta av vilken som är timmer

   TS
Avatar Fallback

Re: Märkning av timmerstock

tallen100  
#751958 Det är väl bara att krita, annars så kan du ändförskjuta det ena sortimentet lite, tex massa mot grinden och timmer några dm ifrån grinden.

Avatar Fallback

Re: Märkning av timmerstock

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751963 Timmerkritor, blåsvarta, finns väl ännu?
När jag började hugga med farsan skrev vi typ 43 på stockens lillände, dj-ra pyssel till ingen nytta.
Lättare att förskjuta o lägga timmer i mitten o massaved ena sidan o kubb andra.
Lite tråkigt när de är fler sortiment

Användarvisningsbild

Re: Märkning av timmerstock

lerbo  
#751964 Jag kan ju tycka det underlättar å ha nån märkning ibland, lastningen går lite snabbare när du inte behöver snurra på stocken å funderapå vad man huggit 🤣

Användarvisningsbild

Re: Märkning av timmerstock

T Landström  
#751969 Jag har märkt timret för första gången i karriär denna vinter.
Har huggit två timmer sortiment så normaltimret har fått ett sträck och klentimret har fått kryss med kritan.

Avatar Fallback

Re: Märkning av timmerstock

uffejohan  
#751982 När jag hugger borreträd märker jag alltid det som går till sågtimmer. Drar ett streck i båda ändar. Skaffade Stihls märkpenna och det lilla hölstret som jag sätter på sidan i huggarbältet. Funkar alldeles utmärkt. Att köra både energived och sågtimmer från borreträd på samma lass är helt hopplöst utan märkning som jag ser det.

Avatar Fallback

Re: Märkning av timmerstock

rikard_e  
#751987 Jag brukar såga ett sträck i änden på stocken för att markera tex kubb vid samlastning av massaved.

1647022773_274614822_1116801695526331_2482399179963116166_n.jpg
Senast redigerad av rikard_e fre 11 mar 2022, 20:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Märkning av timmerstock

hajpojken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#751992 Jag kör med röd fluorescerande krita från skogma och de har aldrig varit något problem vid leverans, märker alla sortiment utom Massaved.

Användarvisningsbild

Re: Märkning av timmerstock

Erre  
#752023 Gör som Rikard.
Massaved som är på gränsen får ett kap. Men jag gör bara ett skär från barken och ner några cm. Som ett sprätt. Syns tydligt när man ska skota.
Sen kan man mäta in sig i grinden. Vad är det för mått mellan 3 alt 4 ribbor.

Kör man många sortiment finns krita på hållare.
Rullar upp sig när man släpper. Bara att fästa i jackan. X för ngt å o för ett annat sortiment

Avatar Fallback

Re: Märkning av timmerstock

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752103
T Landström skrev:Jag har märkt timret för första gången i karriär denna vinter.
Har huggit två timmer sortiment så normaltimret har fått ett sträck och klentimret har fått kryss med kritan.

Räcker väl att kryssa det klena 😉

Användarvisningsbild

Re: Märkning av timmerstock

T Landström  
#752162
bengt.a skrev:
T Landström skrev:Jag har märkt timret för första gången i karriär denna vinter.
Har huggit två timmer sortiment så normaltimret har fått ett sträck och klentimret har fått kryss med kritan.

Räcker väl att kryssa det klena 😉


Ville bara vara extra noga :cool: Sedan hugger jag massaveden i fallande längder...

Avatar Fallback

Re: Märkning av timmerstock

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756729 Hej
märker med krita vid aptering.
T = Salutimmer
H = Hemsågtimmer
B = bränsleved/Flisved/barkborreträd
X = Grovtalltimmer/stamblock

Avatar Fallback

Re: Märkning av timmerstock

brassel  
#756844 Årets märkning med kedjan
(Batterisågen mest):
Ett streck timmer
Två streck barrmassaved
Tre streck Värmeverk/hemved

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar