Sågtimmer

Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

38 inlägg 16066 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Ängagärdet  
#746791 Ja, ett skogsägarfack skulle kunna strypa leveranserna så pass att skogsägarföreningar måste erbjuda bättre betalning.
Som det är nu hittar de alltid svaga skogsägare som de kan klämma ur billig råvara.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Torbjörn Johnsen  
#746801
Ängagärdet skrev:Jag tror att det finns ett bättre och enklare sätt. Det är ju inte som så att sågverken inte kan betala bättre för timmret, de behöver ju inte.
Vad vi behöver göra är att organisera oss och bilda en virkesleverantörsförening. En motpol för att sätta rekomenderade priser på råvaran.
Det blir då lättare för den enskilde skogsägaren att begära rätt betalt. Skogsägarfacket?
🤔


Jag håller helt med. Att exportera oförädlade råvaror är U-landsföreteelser. Målet måste vara att ha en lönsam förädlingsindustri på hemmaplan som kan betala internationellt konkurrenskraftiga priser för den svenska råvaran. Men allvarligt: är det inte ett systemfel någonstans när inte skogsägarnas nuvarande föreningar klarar av att driva den här frågan om att få upp virkespriserna utan att det ska efterfrågas ytterligare en skogsägarorganisation?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Elis76  
#746803 Även i Svenska och Finska Tornedalen är det ett konstant vireksflöde åt båda hållen.

Kanalerna är upparbetade och etablerade sedan generationer, pappersexercisen likaså, och bilarna som kör massaved/sågtimmer åt ena hållet har med sig sågverksflis i returen.

Så leverera Norrlänsk fura till sågverk i Tyskland för förädling skulle inte locka särdeles många.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

joran  
#746804 Felet stavas pengar i egen ficka tror jag.
Norra skog var rätt tydliga i sitt nya vinstdelningsprogram, att inte jobba för ökade timmerpriser. Istället vill man tacka de trogna skogsägarna och virkesleverantörerna med en ovanligt generös vinstdelning😉

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

skogshare  
#746810
Ängagärdet skrev:Jag tror att det finns ett bättre och enklare sätt. Det är ju inte som så att sågverken inte kan betala bättre för timmret, de behöver ju inte.
Vad vi behöver göra är att organisera oss och bilda en virkesleverantörsförening. En motpol för att sätta rekomenderade priser på råvaran.
Det blir då lättare för den enskilde skogsägaren att begära rätt betalt. Skogsägarfacket?
🤔


Detta är givetvis den optimala lösningen om den kan fås att fungera och om skogsägareföreningarna inte vill tänka om till medlemmarnas bästa. Export är ju inget självändamål.

Återstår ändå att lösa avsättningsproblemen när det övergrovt barrtimmer och lövtimmer av olika slag och dimensioner, som våra inhemska sågverk ännu inte visar tillräcklig uppskattning för. Åtminstone här bör möjligheten till export definitivt prövas.

Avatar Fallback

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Sture Andersson  
#746819 Lessam utveckling detta med skogsägarföreningarna ,i Södras fall så är det ju storägarna som styr och dom har säkert i många fall miljoner sittande i Södra .Och det är ju inte svårt förstå hur dom tänker, ju lägre virkespriser ju mer utdelning har dom på sitt kapital .
För oss som bara har småpengar sittande där ,så är ju priset det viktiga . Hur komma runt detta ?
Stoppa avverkningen ,ja men det avverkas ju som det var rekordpriser .
Kanske skulle behövas en ny skogsägarförening?
Verkar som som södra har glömt varför det startat en gång i tiden, meningen var väl att få så höga virkespriser som möjligt inte Europas lägsta.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Martin Växjö  
#746821 Håller med fullständigt. Export hade ju varit ett sätt för att få en hårdare konkurrens av rundvirke.

En virkesleverantörsförening låter som en mycket bättre idé men jag tänker som jag skrivit tidigare i andra trådar, hur är det juridiskt. Var går gränsen för vad Konkurrensverket tillåter?

Avatar Fallback

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Dan Skog  
#746832 Hvis skogsejer foreninger ikke varetager medlemmernes interesse, (bedre priser nu) så må der vælges nogle nye personer ind. Hvis der ikke lægges pres på nu, kommer der aldrig til at ske noget.

Savværkerne udviser grådighed, som må kalde på et oprør fra os der levere varen (tømmer) til dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).