Sågtimmer

Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

38 inlägg 16077 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746719 Det är ett problem oavsett vad ni tror eller inte.
Det är svårighet inom Sverige när man inte jobbar med garanterat certifierad råvara där mycket redan reglerats. De virkesflöderna som är mellan länderna har mycket stora volymer av en orsak.

Avatar Fallback

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746724 I Värmland rullar det virke in och ut genom EUs yttre gräns och har alltid gjort så. Det verkar funka. Lade ut en post på virkesbörsen och fick ett seriöst bud från en aktör som skulle fylla en Tysklandsbåt. Omöjligt kan det inte vara även om det givetvis finns starka aktörer som vill skrämmas.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746725
Skogsola skrev:I Värmland rullar det virke in och ut genom EUs yttre gräns och har alltid gjort så. Det verkar funka. Lade ut en post på virkesbörsen och fick ett seriöst bud från en aktör som skulle fylla en Tysklandsbåt. Omöjligt kan det inte vara även om det givetvis finns starka aktörer som vill skrämmas.

Läs vad jag skriver! Snälla. Vad säger jag emot dig?
Det är en jäkla skillnad om man har en samarbeta part som har dessa rutiner redan mot om ni ska ta och samla ihop 10 st markägare som har tre områden var och skicka på en båt. Det virket som går över gränsen Norge Sverige är betydande volymer och inga 2000 kubik.

Du tror väl inte att skogsägarnaföreningarna i Norge inte samordnar sin inkör inför en last oavsett om det är en lastbil eller tio tåg i veckan.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Martin Växjö  
#746735 Låter väl som en affärsidé. Hjälpa enskilda exportörer med pappersformalia kring virkesexport. Just timmerförordningen verkar inte gälla export/import inom EU. Norge inräknat. https://www.skogsstyrelsen.se/lag-och-t ... ordningen/

Avatar Fallback

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

jannee  
#746739 Det är inte gjort i en handvändning att exportera gods och verkligen garanterat få betalt för varan.
Man bör eller mer eller mindre måste få kontakt med en spedition som besitter all kunskap.
Bara detta med bankgarantier, att köparen verkligen är intresserad av varan och inte endast är ute efter att göra ett s.k. klipp.
Vet "lite" om hur det gick till när Mellanskog importerade virke (timmer) från Ryssland.
Mellanskog hade en kontrollant som besiktigade varan på fartyget i Rysk hamn, Mellanskog förskotterade pengar, båten avgick.
Därefter gick det troll i affären, båten kom inte som det bestämts, båten kom i stället flera veckor senare, dessutom var det en helt annan vara än vad kontrollanten besiktigat och uppgett.
Hur det senare gick har jag inte delgivits om, vet inte om Mellanskog gjorde en urusel affär eller bara en mindre bra.
Här nere i söder har det i alla fall varit några virkesinköpare som haft planer på att köpa in timmer men även massaved för att senare exportera, dessa har tydligen skrinlagts, eller om det bara vara rykten.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Martin Växjö  
#746740 Man kanske får räkna med en hårdare kulturkrock om man ska exportera virke till Ryssland än om man gör det till Tyskland.

Men vilka svenska hamnar skulle kunna vara aktuella att exportera ifrån. Jag kommer på en hamn som det gått rundved till och från men som nu nog ligger rätt nere: Bergkvara hamn söder om Kalmar. Logistiskt inte helt fel för oss här nere.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Anders65  
#746741
Torbjörn Johnsen skrev:Enligt branschanalytikern Wood Resources International (WRI) har de nordiska sågverken haft den lägsta råvarukostnaden under tredje kvartalet 2021. Med tanke på att priserna för timmer ligger högre i framför allt Finland så kan man därmed betrakta de svenska timmerpriserna som Europas lägsta.

Enligt WRI hade timmerpriserna ökat med 16% i de nordiska länderna mellan Q3 2020 och Q3 2021. Motsvarande ökning i Baltstaterna var 62% och i centraleuropa hade timmerpriserna stigit med 79% under samma period.

Sågverk i Lettland, Estland, Tjeckien, Österrike och Tyskland har haft den dyrast timmerråvaran globalt efter att timmerkostnaderna ökat med 60 % till 95 % på ett år, rapporterar WRI. Timmerkostnaderna har också ökat i de största trävaruexportländerna Finland och Sverige, men mer blygsamt än resten av kontinenten. Under 3Q/21 hade sågverken i Norge och Sverige de lägsta virkeskostnaderna i Europa.


Under Q3 2020 var sågtimmerpriserna ganska likartade i hela Europa, runt 70 Euro/m3. Ett år senare har det däremot byggts upp en stor prisskillnad där de svenska priserna definitivt inte har hängt med. Snittnivån i delar av Centraleuropa närmar sig dubbla timmerpriset mot vad svenska skogsägare får.

Läs hela pressmeddelandet från WRI här.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Martin Växjö  
#746742 20 markägare går ihop. Satsar 250 m3fub vardera, Tot 5000 m. Startar en enkel förening och löser försäljning, transporter, pappersbiten gemensamt. Vore väl en rolig grej.

Avatar Fallback

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746745 Bleve nog en rörig grej. Bättre att hoppas att några fler kreativa entreprenör som har kontakterna och kan logistiken tar tag i det. Så får vi inte missunna dem heller att tjäna nån spänn. win-win.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

skogshare  
#746771 Återigen menar jag att några representanter för dem av er som är intresserade av timmerexport från olika delar av landet bl.a. bör  

- kontakta större skogliga aktörer som t.ex. Skogssällskapet, Sydved och/eller Sydved för att efterhöra deras intresse att förmedla/administrera eventuell timmer-export. Detta i syfte att få till stånd attraktiva volymer, juridisk trygghet och en kostnadseffektiv hantering.  
 
alternativ i egen regi

-skaffa kunskap om vilka seriösa sågverk, volymer, leveransvillkor och priser i olika länder som kan komma ifråga   

- kontakta rederier och SJ för information om lämpliga utlastningshamnar/utlastningsstationer i olika delar av landet och om ifrågakommande fartyg med eller utan egna kranar 

- kontakta åkerier för transportvillkor till hamn/station 

- kontakta speditörer för information om den praktiska hanteringen i utlastningshamnen ( pappersarbete, ev. buntning och fartygskontakt)

- kontakta aktuella virkesmätningsföreningar (för oberoende prisgrundande inmätning i svensk hamn) för information om bl.a. inmätningsvillkorvillkor och om hur lagringsskador ska undvikas på sommarhalvåret (något som jag själv haft tråkiga erfarenheter av).

På basis av den samlade informationen bör sedan upprättas en bindande deltagarförteckning jämte ett formellt inbördes samarbetsavtal.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

skogshare  
#746772 Rättelse:

I min kommentar ovan ska det stå Skogssällskapet, Sydved och/eller Såbi.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

edlundp  
#746778 Det hade varit intressant att göra en djupare studie av detta. Jag har börjat med att kontakta rederier men dialog med tyska/finska sågverk är svårare att få tag i. Om någon är intresserad av att kolla in detta så kan man alltid PMa mig.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

skogshare  
#746779 Ett smidigt leveransvillkor vid export i egen regi vore, om köparen accepterar det, lastfärdigt fritt svensk kaj - inmätt, buntat och i volymer om motsvarande en båtlast/tillfälle.

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

Ängagärdet  
#746782 Jag tror att det finns ett bättre och enklare sätt. Det är ju inte som så att sågverken inte kan betala bättre för timmret, de behöver ju inte.
Vad vi behöver göra är att organisera oss och bilda en virkesleverantörsförening. En motpol för att sätta rekomenderade priser på råvaran.
Det blir då lättare för den enskilde skogsägaren att begära rätt betalt. Skogsägarfacket?
🤔

Användarvisningsbild

Re: Svenska sågverk har Europas billigaste timmer

edlundp  
#746787 Ja absolut. Ideala är att få exportpriser för att leverera granngårds. Då ser jag det som att det bästa sättet att få det är att konkurrensutsätta det med ett riktigt alternativ såsom en organiserad exportlösning. Som det ser ut nu så verkar ju skogsägarföreningarna inte ha samma målsättning som skogsägarna (lustigt nog)?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).