Sågtimmer

Såga eget virke

7 inlägg 10227 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Såga eget virke

Krille404  
#734468 Jag ska göra några stolpar ca 150x150 mm. Har tänkt ta ner ett par tallar för ändamålet. Hur fungerar det med torktider etc? Ska stockarna ligga ett tag innan de sågas upp, hur länge ska det torka efter uppsågning? Hur ska man bäst gå tillväga för att stolparna inte ska slå sig? Stolparna ska sedan användas i ett icke uppvärmt utrymme och målas om det har någon betydelse.
Tacksam för svar



   TS
Användarvisningsbild

Re: Såga eget virke

Camaro1969  
#734469 såga å försök få kärnan i mitten. så slår den sig minst

du kan bygga direkt vill jag påstå, men vänta ett år innan du målar

jag har sågat stolp och lagt underst i stora stabbar med plank, de vill ändå slå sig, så att undvika det är rätt svårt

Användarvisningsbild

Re: Såga eget virke

machonisti  
#734479 Ibland vrider dom nåt fruktansvärt och spricker som bara den, så kan man bli riktigt förvånad då dom oväntat är raka och fina!

Avatar Fallback

Re: Såga eget virke

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734510 Ett sätt är att såga med lite övermått.Tex 6"6 och ta ner till 5"5 när de torkat.

Avatar Fallback

Re: Såga eget virke

Torleif  
#734527 Det där pratet om att låta virket ligga innan man sågar gällde väl från början för ekvirke och ingenting annat men det togs ju upp och spreds av latmaskar som försöker ursäkta varför de har stockarna att ligga och blåna eller ruttna innan de sågar dem.

Furuvirke skall huggas från november och framåt och sågas och stabbas allra senast inom maj månad. Bäst blir det om man hinner före mitten på maj (i Österbotten). Söderut är tidsgränsen tidigare. Sedan låter man det torra vår- och försommarvädret sköta torkningen.

6x6 tums virke måste torka två torksäsonger (april till midsommar) innan det är ordentligt genomtorkat och har vridit sig färdigt. Fast om du inte har någon brådska med målningen och inte packar in det i isolering omedelbart går det bra att bygga efter midsommar om du sågar strax när tjälen har gått ur stockarna i mars-april. Det går att såga nu omedelbart och bygga av rått virke men då får man leva med att det krymper och vrider sig. De vrider sig mindre när de får torka i en stabbe ordentligt strölagda med någon tyngd ovanpå än om de skall torka på sin plats i huset.

Fyrkantvirke med kärnan mitt i har större tendens att vrida sig jämfört med plankor där kärnan är bortsågad eller åtminstone i ytan. Det får man acceptera. Å andra sidan blir hållfastheten bättre i en 6x6 med kärnan mitt i och tagen ur en stock som bara är så grov som den behöver vara än om man tar ut den vid sidan av kärnan ur en grov stock.

Avatar Fallback

Re: Såga eget virke

Sture Andersson  
#734580 Ett sätt är att såga stolpar ur en rejäl stock ,och lägga 4 stycken utan att ta med kärnan ,har testat det och det blev väldigt bra .

Avatar Fallback

Re: Såga eget virke

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#734625 Det blir bra. Men det krävs en rejäl stock och en rejäl såg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).