Sågtimmer

OrganoWood lanserar Silicium HT

8 inlägg 4714 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

OrganoWood lanserar Silicium HT

Robur Clivus  
#730367 OrganoWood lanserar Silicium HT, Se pressmedelande: https://news.cision.com/se/organowood-a ... t,c3426247

Sådant här är roligt att se som skogsägare, spännande produktutveckling inom sågade trävaror där man även kombinerar detta med att endast använda sig av kvalitativt tall-timmer. Även moderbolaget bakom, https://www.organoclick.com/ har mycket spännande på G.



   TS
Användarvisningsbild

Re: OrganoWood lanserar Silicium HT

Camaro1969  
#730373 gissar de var tvungen att ändra på sig.

testa att googla på organowood och recensioner eller liknande.

några veckor sedan läste jag en hel del, och det var väldigt få som hade trall som inte va totalt utruttnad efter några år, och organowood vägrade typ garantianspråken

Avatar Fallback

Re: OrganoWood lanserar Silicium HT

Robur Clivus  
#730374
Camaro1969 skrev:gissar de var tvungen att ändra på sig.

testa att googla på organowood och recensioner eller liknande.

några veckor sedan läste jag en hel del, och det var väldigt få som hade trall som inte va totalt utruttnad efter några år, och organowood vägrade typ garantianspråken


Japp, känner till detta, verkar ha varit lite ojämn kvalitet i första generationens produkt, har ansvarat för en del projekt där beställare har föreskrivit användande av Organowood "generation 1". De erfarenheter vi haft är att det funkat väldigt bra, inga nedslag på garantibesiktningar i utsatta konstruktioner utomhus 5 år efter installation, men vi har nog haft tur med de partier vi fått kan man gissa. Oavsett så är det bra att de produktutvecklar vidare. Just denna typ av miljövänliga produkter är väldigt attraktiv hos beställare och projektörer märker vi i branschen, ofta "detalj föreskrivet" i förfrågningsunderlag. Får hoppas att denna generation presterar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: OrganoWood lanserar Silicium HT

Camaro1969  
#730379 kärnfurutrall, är det något som används kommersiellt?

Avatar Fallback

Re: OrganoWood lanserar Silicium HT

Robur Clivus  
#730381
Camaro1969 skrev:kärnfurutrall, är det något som används kommersiellt?


https://www.scasmarttimber.com/produkte ... nfurutrall

Finns på marknaden men känner inte personligen till att det användts vilket är synd.
Dock verkar det ju vara just kärnfuru som Organowood avser använda i generation 2 ovan, men öka på prestandan med kisel, värme och vakuum, ska bli spännade att följa, tror det är viktigt för oss svenska skogsägare, en tendens i branschen finns att man börjar gå på utländska trädslag för längre hållbarhet, Azobe osv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: OrganoWood lanserar Silicium HT

Älgfoderodlare  
#730430
Robur Clivus skrev:
Camaro1969 skrev:kärnfurutrall, är det något som används kommersiellt?


https://www.scasmarttimber.com/produkte ... nfurutrall

Finns på marknaden men känner inte personligen till att det användts vilket är synd.
Dock verkar det ju vara just kärnfuru som Organowood avser använda i generation 2 ovan, men öka på prestandan med kisel, värme och vakuum, ska bli spännade att följa, tror det är viktigt för oss svenska skogsägare, en tendens i branschen finns att man börjar gå på utländska trädslag för längre hållbarhet, Azobe osv.


Frågan är väl hur detta kan komma att utvecklas ytterligare, om både odling o tillväxt av andra arter som har en högre självimpregnerande effekt än vad Tall har ? Vad jag läst så är väl Lärk en sån art ? Thuja Plicata lär väl vara en av de mer svårslagna i det fallet men odlas ju inte i komm. skala än. Även vissa lövträdarter har ju rel. hög motståndskraft mot ex. röta, så vem vet vad vidare forskning o förädling kan ge inom dom arterna ? Ändå inte fel att man redan har stamkvistade, täta o långsamtväxande Tallbestånd i Norrland, Lärk o Thuja på gång !

Avatar Fallback

Re: OrganoWood lanserar Silicium HT

Robur Clivus  
#730447
Älgfoderodlare skrev:
Robur Clivus skrev:
Camaro1969 skrev:kärnfurutrall, är det något som används kommersiellt?


https://www.scasmarttimber.com/produkte ... nfurutrall

Finns på marknaden men känner inte personligen till att det användts vilket är synd.
Dock verkar det ju vara just kärnfuru som Organowood avser använda i generation 2 ovan, men öka på prestandan med kisel, värme och vakuum, ska bli spännade att följa, tror det är viktigt för oss svenska skogsägare, en tendens i branschen finns att man börjar gå på utländska trädslag för längre hållbarhet, Azobe osv.


Frågan är väl hur detta kan komma att utvecklas ytterligare, om både odling o tillväxt av andra arter som har en högre självimpregnerande effekt än vad Tall har ? Vad jag läst så är väl Lärk en sån art ? Thuja Plicata lär väl vara en av de mer svårslagna i det fallet men odlas ju inte i komm. skala än. Även vissa lövträdarter har ju rel. hög motståndskraft mot ex. röta, så vem vet vad vidare forskning o förädling kan ge inom dom arterna ? Ändå inte fel att man redan har stamkvistade, täta o långsamtväxande Tallbestånd i Norrland, Lärk o Thuja på gång !


Lät spännande med Thuja, berätta gärna mer om det försöket! Och bilder om du har!

   TS
Användarvisningsbild

Re: OrganoWood lanserar Silicium HT

Älgfoderodlare  
#730470
Robur Clivus skrev:Lät spännande med Thuja, berätta gärna mer om det försöket! Och bilder om du har!


Det finns ju lite bilder i tråden; " Annorlunda skogsskötsel hos Älgfoderodlare", kat.; "Gallring". Där har jag lagt in bilder om mina försök, samt att det finns även från Skadom, Västernorrland. Lite info. om hur o varför plantering sker som den gör här uppe etc. Kolla o återkom gärna med frågor om det är så.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).