Sågtimmer

Forskningspengar att hämta för lövträförädling

3 inlägg 3883 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Forskningspengar att hämta för lövträförädling

Torbjörn Johnsen  
#729558 Det är mycket som handlar om löv nu. Södra meddelar i pressmeddelande att nästa utdelning från Södras forskningsstiftelse är öronmärkt för förädling av löv. Det kan handla om olika projekt i hela eller delar av värdekedjan för prioriterade lövträd. Björk är det mest förekommande lövet i Götaland följt av ek, al asp och bok. Det är inte tydligt specificerat men både pressmeddelande och annan text antyder att ökad värdeförädling av lövvirket kommer att prioriteras.

Idag kommer en mindre del av skogsägarnas inkomster från försäljning av lövvirke. Med ökade volymer av lövträdslag i södra Sverige behövs nya högvärdiga produkter och användningsområden för att öka betalningskraften för dessa trädslag. Det är också önskvärt att produkterna ska bidra till möjlig cirkulär användning och/eller substituera mot alternativ för att sänka miljöpåverkan, särskilt klimateffekter.


Ansökan ska vara inne senast 1 november och det finns mer information om hur det går till här.

Idag går det mesta av lövveden till massabruken eller eldas direkt i värmeverk. Endast en bråkdel sågas och många lövsågverk har lagts ner. Samtidigt finns det köpare som t ex Riga Wood som vill köpa björkstock och betalar bra men har svårt att få tag i timmer. Ett tips till projekt att söka medel för kan ju vara hur man på ett kostnadseffektivt sätt kan få ut enstaka fina sågstockar ur massa- och bränslevedsflödet.

Läs mer om Södras forskningsstiftese här:
https://www.sodra.com/sv/se/om-sodra/in ... stiftelse/



   TS
Avatar Fallback

Re: Forskningspengar att hämta för lövträförädling

r93  
#729600 Trender & mode styr konsumtionen.

Lägg alla pengar på influensers så kommer du få se på efterfrågan!

Björk är väldigt fint när det är ”nytt” när det senare blir gulbrunt är det inte så vackert, dock så har ju lackerna blivit bättre vad jag förstår så det håller längre nu?

För snart 30 år sedan då jag utbildade mig till finsnickare så gjorde jag alla möbler i björk, stolar, bord, soffor etc. Dessa håller i generationer, vilket dagens samhälle inte vill ha, det ska vara billigt, så man kan byta vart tredje år, ”då det är den färgen som gäller”

Massivträ har blivit omsprunget av andra material, när sattes det in en massiv bänkskiva i ett kök senast? Medlemmar på skogsforum räknas INTE 😉

Tyvärr så gissar jag att det nästan är fult att ha något nytt i massivträ idag, skogen ska ju stå kvar, då är det bättre med målade möbler, då vet man ju inte vad dom är gjorda av.

Gevärskolvar har också blivit utkonkurrerade av kompositen, så inte ens där finns det en marknad.

Hoppet står nog till någon form av utveckling av nåt häftigt material som jag inte begriper mig på, för massivträ tror jag inte på i dagsläget.

Jag högg själv upp 30 kubik timmerbjörk till ved i våras och jag kommer att hugga 30 till i år, har bestånd med stora björkar, och dom står lite väl tätt, samt att dom börjar bli för stora att göra ved av.

Bedrövligt tycker många, men tittar man ekonomiskt så är det som ger bäst avkastning.

Trump är ju ledig nu, ta in han som konsult och
”Make birch great again”

Edit: Kom på att jag sågade upp en stock, då en kompis kompis var ute efter en okantad björkplanka till någon inredningsdetalj.

Avatar Fallback

Re: Forskningspengar att hämta för lövträförädling

Robur Clivus  
#729614 Tycker Södra ska ha en stor eloge för denna typ av initiativ, hoppas även våra andra medlemsägda föreningar kunde ha lite mer entreprenörsanda! En idè som jag tycker de borde utforska är att använda björk i sin nya CLT fabrik, lika som de gör nere på kontinenten. Övriga lövträdslag kan man också jobba in i CLT-konceptet, tanken här är att man behåller Kl-elementens yta som färdig innervägg likt: https://www.hasslacher.com/cross-laminated-timber-birch . I de olika rummen kan man använda olika trädslag som ytskikt (https://www.hasslacher.com/exzellent-su ... ted-timber), vilket ger ett varierat och levande hus, de trädslag som finns i mindre volymer kanske man bara använder i ett kl-lager för estetiken i ovan exempel. Marknadsavdelningen säljer in konceptet till kunder genom att belysa att man genom detta koncept är med och bidrar till ökad biologisk mångfald i de svenska skogarna då skogsägare vågar premiera alla dessa olika lövträd och vet att det finns avsättning och betalningsvilja. När sedan miljövänligt lim kommer (typ: https://www.storaenso.com/en/newsroom/n ... or-plywood) så kommer detta koncept bli väldigt miljövänligt, en kolsänka som kommer sopa banan i klimatkalkyler, rationellt och billigt att bygga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).