Sågtimmer

57% högre pris för grantimmer i Finland

124 inlägg 37786 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

machonisti  
#725378
gurka skrev:
machonisti skrev:Varför skulle multinationella bolag köpa virke i finland överhuvudtaget om det är 57% dyrare.
'

För att de redan gjort investeringar i massabruk och sågverk i Finland (tror jag).

Varför inte importera som man gjorde förr?

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Bosse1  
#725382 Kanske priserna är ungefär lika när man gått upp nån nivå, och "grosshandlarna" i sverige håller tätt. Funderar lite bara..

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Torbjörn Johnsen  
#725400 Ganska fascinerande att se alla försök att "relativisera" prisskillnaden mellan Sverige och Finland och får det till att det i princip är lika bra betalt här. Men nej - det är det inte! Några kommentarer ytterligare:

1. Jag tror Fredrik gjort samma misstag som jag gjorde initialt? Dvs använt finska m3fpb priser i grafen som jämförs med m3fub-pris för Sverige och Norge?

Finskt genomsnittspris för grantimmer som leveransvirke var enligt LUKE i juli 829 kr/m3fub när jag räknar om från m3fpb. Det här är genomsnittspriset för hela Finland vilket innebär att det förekommer både högre och lägre priser. Priset är enligt LUKE utan hänsyn till ev premier eller avdrag och de samlas in av LUKE med enkät från de finska skogsindustribolagen.

Svenskt pris för grantimmer var enligt Skogsstyrelsen under Q2 527 kr/m3fub. Genomsnittspris för hela landet. Även detta exklusive ev premier eller avdrag. Det ger en priskillnad till Finlands fördel med 57%. Sen finns det exempel på högre priser i södra Sverige men det blir ju som att jämföra Sveriges högsta priser med Finlands genomsnittspris.

Data för svenska leveransvirkespriser samlas in av Skogsstyrelsen med enkät (via Biometria tror jag) och även om de motsvarar en väldigt liten del av virkesflödet i Sverige (mindre än 10%) så är de representativa för just leveransvirkespriserna och därmed fullt jämförbara med vad en finsk skogsägare som huggit och kört ut i egen regi får ut.

2. Om man tittar på de finska rotköpspriserna så ligger de ca 30 kr/m3fub under leveransvirkespriserna. Det här innebär, precis som mestadels i Sverige, att rotköpspriserna som virkesnetto ligger högre än leveransvirket. För Finlands del skiljer det sig bara med ca 30 kr/m3fub mellan leveransvirke och rotköpspriser (rotnetton) trots att avverkningskostnaden är minst det dubbla eller mer. Det innebär att det finska, nationella genomsnittet för avverkningsrätter och rotköp för grantimmer ligger på 792 kr/m3fub. Utan ev tillägg eller avdrag.

Det är antagligen ganska få svenska skogsägare som får ett rotnetto för grantimmer som ens är i närheten av detta pris. OK att enstaka köpsågverk nu betalar i det här häradet och bättre i Götaland men som riksgenomsnitt är det avsevärt bättre betalt i Finland. Södras grantimmerprislista hamnar t ex på 760 kr/m3fub efter sista höjningen och nettot efter avverkning blir då knappast högre än finnarnas netto på 792 kr (utan ev premier för att få det jämförbart med finska priser). Och som sagt: vi pratar riksgenomsnitt för de finska priserna och då må de även jämföras med riksgenomsnitt för de svenska priserna och inte med det högsta priset i Götaland.

Och då är det fortfarande tyvärr så sorgligt att det betalas bättre för sågkubb i Finland än för prima grantimmer i Sverige.

Kan vi inte ägna energin åt att försöka få upp priset här i Sverige istället för att försöka dissa officiell prisstatistik för att ev kunna visa upp att någon svensk skogsägare minsann kanske eventuellt får lika bra betalt?

   TS
Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

jannee  
#725413 Stort tack till Torbjörn som tar upp de prisskillnader som finns.
Som vill alla borde inse är det efterfrågan och (brist på) tillgång som styr priserna.
På annat sätt kan man annars inte tolka de prisskillnader som är mellan norra och södra Sverige, framförallt enär timret håller en högra kvalitet i norra Sverige.
Just idag finns det i södra Sverige privata aktörer som betalar 900 kr/fub för gran 18+
Kubb ned till 10,5+ är priset 650 kr/fub.
Sveriges mycket låga snittpris dras ned av de extremt låga Norrlandspriserna.
Samtidigt verkar det dessutom som det är HÖGRE avverkningskostnader i Norrland - kan det verkligen stämma?
Gjorde själv nyligen en avverkning på knappt 1000 fub (3 skiften, förhållandevis korta drivningsavstånd) 80 kr/fub inalles allt.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Martin Kalager  
#725414 Prisen på tømmer og massevirke er viktig for bosettingen og levestandarden i skogbygdene. Det er veldig fint at Torbjørn og Fredrik har begynt å analysere prisforskjellene i dette markedet.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Alvarsson  
#725415 Tack Torbjörn för dina konstruktiva inlägg.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Torbjörn Johnsen  
#725420 Till syvende och sist är det alldeles säkert en skillnad i tillgång och efterfråga. I Sverige får industrin sitt virke utan att behöva höja priset. Virkesköparna har en mycket effektiv och väloljad inköpsorganisation med virkesköpare som samtidigt är många skogsägares (enda) skogliga rådgivare. Här kan det finnas en del skillnader mellan Sverige och Finland.

Tidigare hade Skogsstyrelsen mer (gratis) rådgivningsresurser i allt kring skogsskötsel men även inför avverkningar. De utförde ju t o m rotpoststämpling mot avgift innan de förbjöds att sälja dessa tjänster. Idag är de en mer renodlad myndighet som fokusrerar på att utöva sitt myndighetsansvar. På gott och ont.

I Finland finns fler oberoende organisationer än vad vi har i Sverige. Det finns t e x något som kallas Skogsvårdsföreningar och förvillande nog kallar de sig för "Skogsägarna". Dock ej att förväxla med industriägande skogsägarföreningar som t ex Metsä Group som mer liknar våra svenska skogsägarföreningar.

Fram t.o.m 2014 var medlemskapet för privata skogsägare obligatoriskt men numera är det frivilligt. Efter 2014 har skogsvårdsföreningarna nu ev möjlighet att handla med virke vilket de inte hade innan om jag tolkat det rätt.

Skogsvårdsföreningarna handlar så vitt jag kan förstå inte själva med virke men bistår skogsägare i virkesaffärer som rådgivare och kanske t o m ombud. De erbjuder förvaltningstjänster, skogsvårdstjänster och t o m avverkningstjänster för den som själv vill sälja leveransvirke. En del mindre tjänster ingår i medlemskapet och en del andra får man betala för.

Jag tror att den här historiken påverkat strukturerna och beteendet i svenskt och finskt privatskogsbruk åt olika riktningar. I Sverige så är det idag en hög tröskel för en skogsägare att köpa en tjänst eller ett uppdrag (rådgivning, plantering, röjning, skogsväg) och betala ut pengar mot faktura. Det ska betalas med avverkad skog vilket ger virkesköparna en helt annan roll i Sverige än i Finland.

Jag reserverar mig för fel i min analys av den finska skogsadministrationen och tar gärna emot mer info från våra finländska vänner👍

   TS
Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

alias  
#725422
Torbjörn Johnsen skrev:Ganska fascinerande att se alla försök att "relativisera" prisskillnaden mellan Sverige och Finland och får det till att det i princip är lika bra betalt här. Men nej - det är det inte! Några kommentarer ytterligare:

1. Jag tror Fredrik gjort samma misstag som jag gjorde initialt? Dvs använt finska m3fpb priser i grafen som jämförs med m3fub-pris för Sverige och Norge?

Finskt genomsnittspris för grantimmer som leveransvirke var enligt LUKE i juli 829 kr/m3fub när jag räknar om från m3fpb. Det här är genomsnittspriset för hela Finland vilket innebär att det förekommer både högre och lägre priser. Priset är enligt LUKE utan hänsyn till ev premier eller avdrag och de samlas in av LUKE med enkät från de finska skogsindustribolagen.

Svenskt pris för grantimmer var enligt Skogsstyrelsen under Q2 527 kr/m3fub. Genomsnittspris för hela landet. Även detta exklusive ev premier eller avdrag. Det ger en priskillnad till Finlands fördel med 57%. Sen finns det exempel på högre priser i södra Sverige men det blir ju som att jämföra Sveriges högsta priser med Finlands genomsnittspris.

Data för svenska leveransvirkespriser samlas in av Skogsstyrelsen med enkät (via Biometria tror jag) och även om de motsvarar en väldigt liten del av virkesflödet i Sverige (mindre än 10%) så är de representativa för just leveransvirkespriserna och därmed fullt jämförbara med vad en finsk skogsägare som huggit och kört ut i egen regi får ut.

2. Om man tittar på de finska rotköpspriserna så ligger de ca 30 kr/m3fub under leveransvirkespriserna. Det här innebär, precis som mestadels i Sverige, att rotköpspriserna som virkesnetto ligger högre än leveransvirket. För Finlands del skiljer det sig bara med ca 30 kr/m3fub mellan leveransvirke och rotköpspriser (rotnetton) trots att avverkningskostnaden är minst det dubbla eller mer. Det innebär att det finska, nationella genomsnittet för avverkningsrätter och rotköp för grantimmer ligger på 792 kr/m3fub. Utan ev tillägg eller avdrag.

Det är antagligen ganska få svenska skogsägare som får ett rotnetto för grantimmer som ens är i närheten av detta pris. OK att enstaka köpsågverk nu betalar i det här häradet och bättre i Götaland men som riksgenomsnitt är det avsevärt bättre betalt i Finland. Södras grantimmerprislista hamnar t ex på 760 kr/m3fub efter sista höjningen och nettot efter avverkning blir då knappast högre än finnarnas netto på 792 kr (utan ev premier för att få det jämförbart med finska priser). Och som sagt: vi pratar riksgenomsnitt för de finska priserna och då må de även jämföras med riksgenomsnitt för de svenska priserna och inte med det högsta priset i Götaland.

Och då är det fortfarande tyvärr så sorgligt att det betalas bättre för sågkubb i Finland än för prima grantimmer i Sverige.

Kan vi inte ägna energin åt att försöka få upp priset här i Sverige istället för att försöka dissa officiell prisstatistik för att ev kunna visa upp att någon svensk skogsägare minsann kanske eventuellt får lika bra betalt?


Då vi talar om nationella skillnader så borde råvarans egenskaper och förädlingsindustrins färdigvarumarknaders prisnivåer vara tämligen likvärdiga då det är bulkprodukter.
Är industrin i Norrland och Svealand lönsammare än i t.ex. Götaland och Finland, eller har man en högre kostnadsbild för förädlingsprocessen (vart tar annars värdet på "råvarurabatten" för dessa industrier vägen?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

r93  
#725424 Hur är skillnaden Sverige - Finland i allmänhet med att driva företag?

Skatter, löner etc?

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Elis76  
#725425
jannee skrev:Stort tack till Torbjörn som tar upp de prisskillnader som finns.
Som vill alla borde inse är det efterfrågan och (brist på) tillgång som styr priserna.
På annat sätt kan man annars inte tolka de prisskillnader som är mellan norra och södra Sverige, framförallt enär timret håller en högra kvalitet i norra Sverige.
Just idag finns det i södra Sverige privata aktörer som betalar 900 kr/fub för gran 18+
Kubb ned till 10,5+ är priset 650 kr/fub.
Sveriges mycket låga snittpris dras ned av de extremt låga Norrlandspriserna.
Samtidigt verkar det dessutom som det är HÖGRE avverkningskostnader i Norrland - kan det verkligen stämma?
Gjorde själv nyligen en avverkning på knappt 1000 fub (3 skiften, förhållandevis korta drivningsavstånd) 80 kr/fub inalles allt.


Sveaskog är ju grymt stora i Norrbotten och försörjer de få privatsågverk som finns kvar [<10 st] där sågverken har långa kontrakt med Sveaskog.

Tittar man på kartan i den bifogade länken så ser man att staten och bolagen är stora skogsägare norr om Dalälven, och givetvis pressas ju priserna när de största spelarna vill ha en stabil virkesförsörjning till sin egen industri från sina skogar.

Länken är från 2017, men ägarbilden torde vara hyfsat snarlik i augusti 2021.
https://www.skog-supply.se/article/view/574150/lista_sveriges_storsta_skogsagare

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

r93  
#725459
Torbjörn Johnsen skrev:Ganska fascinerande att se alla försök att "relativisera" prisskillnaden mellan Sverige och Finland och får det till att det i princip är lika bra betalt här. Men nej - det är det inte!

Kan vi inte ägna energin åt att försöka få upp priset här i Sverige istället för att försöka dissa officiell prisstatistik för att ev kunna visa upp att någon svensk skogsägare minsann kanske eventuellt får lika bra betalt?


Jag tror faktiskt att dom flesta här gör det, vi säljer inte nu för vi vill ha bättre betalt.

Tyvärr är vi nog för få för att det ska märkas över huvud taget.

Men du och Fredrik har ju ganska mycket mer muskler, kan ni inte intervjua några personer från diverse bolag och föreningar, och ta reda på deras tankar?

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725529 Torbjörns snittpriser är knappast relevanta, de innefattar bara leveransvirke, som är en försvinnande liten del av timmermarknaden.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Pensionär  
#725532
Torbjörn Johnsen skrev:Till syvende och sist är det alldeles säkert en skillnad i tillgång och efterfråga. I Sverige får industrin sitt virke utan att behöva höja priset. Virkesköparna har en mycket effektiv och väloljad inköpsorganisation med virkesköpare som samtidigt är många skogsägares (enda) skogliga rådgivare. Här kan det finnas en del skillnader mellan Sverige och Finland.

Tidigare hade Skogsstyrelsen mer (gratis) rådgivningsresurser i allt kring skogsskötsel men även inför avverkningar. De utförde ju t o m rotpoststämpling mot avgift innan de förbjöds att sälja dessa tjänster. Idag är de en mer renodlad myndighet som fokusrerar på att utöva sitt myndighetsansvar. På gott och ont.

I Finland finns fler oberoende organisationer än vad vi har i Sverige. Det finns t e x något som kallas Skogsvårdsföreningar och förvillande nog kallar de sig för "Skogsägarna". Dock ej att förväxla med industriägande skogsägarföreningar som t ex Metsä Group som mer liknar våra svenska skogsägarföreningar.

Fram t.o.m 2014 var medlemskapet för privata skogsägare obligatoriskt men numera är det frivilligt. Efter 2014 har skogsvårdsföreningarna nu ev möjlighet att handla med virke vilket de inte hade innan om jag tolkat det rätt.

Skogsvårdsföreningarna handlar så vitt jag kan förstå inte själva med virke men bistår skogsägare i virkesaffärer som rådgivare och kanske t o m ombud. De erbjuder förvaltningstjänster, skogsvårdstjänster och t o m avverkningstjänster för den som själv vill sälja leveransvirke. En del mindre tjänster ingår i medlemskapet och en del andra får man betala för.

Jag tror att den här historiken påverkat strukturerna och beteendet i svenskt och finskt privatskogsbruk åt olika riktningar. I Sverige så är det idag en hög tröskel för en skogsägare att köpa en tjänst eller ett uppdrag (rådgivning, plantering, röjning, skogsväg) och betala ut pengar mot faktura. Det ska betalas med avverkad skog vilket ger virkesköparna en helt annan roll i Sverige än i Finland.

Jag reserverar mig för fel i min analys av den finska skogsadministrationen och tar gärna emot mer info från våra finländska vänner👍


I det stora hela har du rätt i din analys skulle jag säga.
Skogsvårdsföreningens (Svf) viktigaste och främsta uppgift är att ge rådgivning. Och det känns bra att den rådgivningen ges av en utbildad person som inte har något eget intresse i att göra vinst på virke.

Sen så handlar faktiskt Svf med virke, via sitt dotterbolag. Paradox kan man tycka, men huvudsyftet för det bolaget är inte att göra en stor vinst utan att försöka pressa upp priset ( främst massaved ) på marknaden så att de stora bolagen måste försöka betala nått för massaveden iaf.
Svf är inte blyg för att skicka fin massaved till energipannan om det betalar bättre.
Men största delen av massan som köps in skeppas västerut.
Minns inte garanterat men tror de var SCA som köpte det mesta.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Torbjörn Johnsen  
#725569
Mangan skrev:Torbjörns snittpriser är knappast relevanta, de innefattar bara leveransvirke, som är en försvinnande liten del av timmermarknaden.


Det är inte mina snittpriser utan officiella priser från Skogsstyrelsen resp. LUKE. De svenska priserna är relevanta i den meningen att de troligen ger en rättvisande bild av hur leveransvirket betalas och detta kan direkt jämföras med hur leveransvirket betalas i Finland. Priserna i både Finland och Sverige är exklusive ev premier eller avdrag och därmed jämförbara även om de bara motsvarar en liten del av virkesflödet.

Tyvärr finns ingen prisstatistik för rotköpsvirke i Sverige så den delen av finsk statistik går inte att jämföra. Men de flesta rotköp (avverkningsrätter & leveransrotköp) baseras på virkespriser från prislista med ev tillägg/premier för olika saker samt givetvis med avdrag för avverkningskostnaden.

Det är självklart så att det finns de som får högre pris än snittpriset men likaså många som får lägre. Sverige har troligen en större "spännvidd" i pris mellan norr och söder vilket ju inte är någon tröst ens för dem som får bäst betalt. Bäst betalt i Finland ger ändå högre pris.

Hur man än vänder och vrider på det så får finska skogsägare bättre betalt för sitt timmer och det är väl bättre att försöka hitta konstruktiva åtgärder för att få mer betalt i Sverige än att försöka hävda att det inte stämmer?

   TS
Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725590
Torbjörn Johnsen skrev:Hur man än vänder och vrider på det så får finska skogsägare bättre betalt för sitt timmer...


Det går ju inte att säga, om det inte finns vettig statistik att jämföra.

Det höggs 37 miljoner m3fub av barrtimmer i fjol, 1,7 miljoner m3fub av dessa som leveransvirke. Dvs mindre än 5% av timret var leveransvirke.

Tror inte de 5% ger en rättvisande bild av prisnivån för de övriga 95%? Hur stor andel av timret är med i den finska statistiken, som jämförelse?

1630422783_skaermbild_fran_2021-08-31_17-10-30.png
1630422783_skaermbild_fran_2021-08-31_17-11-19.png


http://pxweb.skogsstyrelsen.se/pxweb/sv ... ewLayout2/

http://pxweb.skogsstyrelsen.se/pxweb/sv ... ewLayout2/

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).