Sågtimmer

57% högre pris för grantimmer i Finland

124 inlägg 37776 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

r93  
#725164
Bosse1 skrev:Jag ger mig Mangan Sverige har de bästa priserna 🙃


Det har vi verkligen inte, men jag måste ändå ge @mangan en poäng, det blir inga 57%

Rätt ska va rätt.

Däremot är det galet att vi svenskar inte får betalt för barken.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Bosse1  
#725166 Billigt är bästa priset för vissa, andra icke.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Erre  
#725174
Bosse1 skrev:Billigt är bästa priset för vissa, andra icke.

Bara när man köper. Inte när man säljer. 😉

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

adahlm  
#725193 Läser man noggrant i artikeln så står där ju klart o tydligt att Sveriges statistik är mycket bristfällig, och siffrorna berör endast ca 10% av försäljningarna.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725196 Finlands virkesmarknad är öppen och tydlig. I Sverige är det mera ruffel och båg med låga listpriser och höga tillägg som inte ska synas.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Knagge  
#725201 Om alla skogsägare som stör sig på lågt virkespris bjuder in varsin virkesinköpare.
Från södra,sydved,vida och de lokala köpsågverken och vägra sälja för under 1200 kr fub.
Då skulle det kunna ske en ändring.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

jannee  
#725204 Vi skogsägare kan börja med att berätta för varandra vad vi fått/blivit bjudna för våra råvaror.
Som det idag är finns det knappt någon skogsägare som vill berätta om vilket netto han får eller vilka kostnader han hade för avverkningen/vilket nettopris för varje sortiment.
Södratrogna kunder hänvisar ALLTID till sin förhoppningsvis höga efterlikvid.
Alla andra har inte fått slutlikviden eller har glömt hur bra (dåligt) de fick.
Gå nu till dig själv!
Har du talat om för dina grannar vad du får/erbjuds, har dessa gjort motsvarande det för sig?
Skäms du för att du sålt för billigt, eller vad beror den totala tystnaden på.
Inte undra på att virkesinköparna kan dribbla med sina erbjudanden.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

machonisti  
#725205 Att en liten vattensamling som östersjön kan skilja 57% på samma råvara under samma marknadsekonomi tror jag inte ett dugg på.
Olika upphandlingsmönster. Ja, men att svenska skogsägare skulle ligga 57 % efter...

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Fredrik Reuter  
#725225 Roade mig att dra ut statistik över pris på leveransvirke av sågtimmer gran för Norge, Sverige och Finland. Statistiken kommer från Lantbruksdirektoratet i Norge, Skogsstyrelsen i Sverige och Luke i Finland.

Enligt statistiken så har med hög sannolikhet Sverige sämst virkespris på sågtimmer av gran i hela Norden just nu. Ingen fjäder i hatten precis.

Danmark har jag inte fått ut någon statistik på men de brukar skilja sig mest åt och har historiskt alltid haft de högsta timmerpriserna (men de lägsta volymerna).

Breddar man ut detta så är det inte osannolikt att Sverige har de lägsta rundvirkespriserna i hela EU. Det känns som att det är viktigt för svenska skogsägare att ha denna vetskapen och ha som huvudmål, om man nu vill avverka ö.h.t, att få upp rundvirkespriserna. Rejält.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725240 Ja, hur mycket skiljde det då? Dags att döpa om tråden kanske? 🤣

Sen så får inte skogsstyrelsen in särskilt mycket data i Sverige, så man kan fundera över hur väl siffrorna avspeglar verkligheten.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#725259 När man får mätbeskedet från Biometria så är det prisräknat efter sågverkets prislista och ser uselt ut men är antagligen det som det görs statistik på. När avräkningen kommer från sågverket så tillkommer det man gjort upp. Det kan handla om 100-150 kr.

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

paavo25  
#725333 Jag, finne, blandar mig i. Nu senaste år har de varit i tidning samt på interweben om rakt ut lurendrejeri med vikres handel. Lidande blir ju skogsägaren, råkar då få maskinen i skogen den dag stock åtgång liten och massa hög efterfrågan, då kan mitt ia llt sågtimmer minimi D var 20cm! och kortaste 49dm. Småstock kanske, men så tydligt strora börsbolag gör så. Sedan ex chauförer berättat, spelet med små stock, lägre pris, fult spel. Då kan dom bjuda högt stockpris, men om sågen just då skall ha spiror, och för mycket grov vike redan då måste chaufören lyda och de kommer fina stockar som mitt iallt är kapade med små stocks pris. Då kan de med ett annat bolag bli mer pengar med lägre m3 utgångspris. Sen ännu en sak, hörde vissa bolag i grov svarvstock är ok med viss röta. Nå, där redan, ena bolage kassar A stocken och gör en 3m flis, medan andra tar lite ruttet, bara de är grovt som svarvstock. Sedan har jag en typ 50årig skog som alla granar är s. Man måste ju passa på med att sälja stock från sånt då när de är hög efterfråga och lite kortare stock. Därtill har riktigt i öppenhet satt dessa s ovanpå eller strött ut dom så man ser vid köpet, köparen då hellre där sätta rött i änden, änn att dom far typ gratis flis till fabriken.

Här på finska sidan, rätt öppet ger bolag pris före, hugger mäst själv, små högar, ite ring runt på våren, kan även en mindre hög, bli sakliga priser. Nu har dom med transport hur dom parar ihop även småpartier och sk. sista lass. Där även, en skogsvårdsförening har minimi parti rätt högt, När rigtiga bolag kan ta små parti sakligt, dom har änndå bil som dom får parat ihop de lilla partiet

Redan som ung så ett av skogskötselbolag rent ut sakt mobbade mig. Man var ju oerfaren, men äldere gubbar så sade, ring åt dom andra. Efter det har jag ej haft affärer alls med dom. Eksempel. Vi var i en skog med ovanpå björk, gran under. Nej de här är bara ved, låt vara. Tog ner björkarna lunnade ut hela stammar, en köpesperson från ett multinationelt bolag var med spray och apterade vad dom vill ha och visade vad man skall se på, Redan då, svarvbjörkens moduler, vilket fint begräpp på nånting så odefinjerbart som högst antagligen ändrar fler g under ett skift på fabriken och finns säkert tiotal olika längder av moduler? Nu mera, tips, släpp stocken om bara D räcker till längsta, har märkt, minst vrak i fabriksmätning på de vis. Nu idag väer dår juts fin granskog som de snart går att gallra med stock insag. Eksempel 2, skogvårds bolaget, hade kraftig växt konstigheter i 2ha planterad gran. Nästan alla så toppskott ej bildades och buskigt. Har ingen betydelse, typ indirekt, inte ser du ändå dom där träden som stock likvid. Vid andra tillfällen, frågade en uppköps man, som lysnade och sa jag skall ta barrprov som visade sig kraftig fosfor och mangan brist. Fick hjälp med stöd, gödslade och fick stöd pengar. Ock möjligt minskat med växtfel, vid innkommande gallring, nogranhet på man ej tar dom enstaka felfria träden ner...

Har nu ifjol vintrast på skrivet kontrak med menföres huggning av en skärm, 62€

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

gurka  
#725336
Torbjörn Johnsen skrev: eller finns det strukturella skillnader mellan svensk och finsk virkesmarknad?/


Jag tror på enkla förklaringar.
Vilken bolagsstyrelse kan besluta om att betala högre inköpspriser om nuvarande priser ger tillräckligt utbud av råvara?

Användarvisningsbild

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

machonisti  
#725339 Varför skulle multinationella bolag köpa virke i finland överhuvudtaget om det är 57% dyrare.

Avatar Fallback

Re: 57% högre pris för grantimmer i Finland

gurka  
#725340
machonisti skrev:Varför skulle multinationella bolag köpa virke i finland överhuvudtaget om det är 57% dyrare.
'

För att de redan gjort investeringar i massabruk och sågverk i Finland (tror jag).

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).