Sågtimmer

Gran på granmark?

31 inlägg 12396 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Gran på granmark?

Erre  
#723608Nu när alla verkar räkna ut gran som ett dömt alternativ.

Vad ska vi som har ultimata granmarker satsa på?
Vi har på 80% av marken nära till ytligt rörligt vatten.
Gran växer så det knakar. Björk slår i och kommer starkt antingen man vill eller inte.
Jag kör en en blandskog av dessa när jag röjer.

Vad har ni för idéer?

TS

Re: Gran på granmark?

macke  
#723613På granmark satsa på gran å lite björk som bryter av lite.
Det är min ståndpunkt. Brukar vara bra å inte springa på samma håll som alla andra. 😀

Håkan A  
#723615Jag kör på ungefär likadant. Jag har inte räknat ut granen helt. Med en större inblandning av löv, och tall där det går att få upp den för viltet, sprider man ändå riskerna och får förhoppningsvis en viss ökad motståndskraft mot skador. Även med fortsatt stigande temperatur bör det gå att hämta hem en omloppstid till med gran på dessa marktyper. Däremot bör man nog vara beredd att avverka ganska snabbt efter att ha passerat lägsta tillåtna slutavverkningsålder.
I sammanhanget ska man inte glömma att även andra trädslag är utsatta för skadegörare i form av insekter, svampar osv.
För egen del testar jag gärna lite exoter också, men i liten skala.

Användarvisningsbild

Erre  
#723621Ja att hålla upp gran i 90-100 år är nog bara att glömma.

Men som sagt vi med granmark borde väl fortsätta att satsa på gran. Lite glesare och med mer löv i.
Å sen hugga den tidigare än vad som varit gängse norm.

TS
Användarvisningsbild

Mellberg  
#723623Alltid gran på en granståndort. Det är väl bara Kirppu, muppar och ärthjärnor som surrar på om annat. Gran är verkligen tacksam att odla/sköta, men den skall alltid avverkas när avgången, börjar vara större än tillväxten.

Många vindfällen och döda/döende träd då skall du slutavverka ditt granbestånd oavsett ålder... 👍

Dagens granplantor är helt otroliga att dra iväg på rätt mark och kommer att växa bra. Det är i naturreservaten förfallet fortsätter, till mupparnas och Kirppus glädje.... :mrgreen:

Inga granar i naturreservat måste bli nästa steg och krav, hur skall vi annars komma tillrätta med borrarna... vad säger skydda skogen och Kirppu om detta........... =)) =)) =))

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#723624Granen är närmast invasiv på många marker. Den kommer vare sig man vill eller inte.

Chainsaw Charlie  
#723626För egen del så kommer granen att utgöra ryggraden i ekonomin de närmaste 50 åren. Tack vare tidigare generationer har jag även en del ek och bokdominerad blandskog med rätt hög granandel. Den typen av mark kommer nog att utökas något.

På lång sikt är även målet att 10 % av arealen ska bestå av exoter, huvudsakligen lärk, douglas och grandis.

Björktimmerpriserna behöver höjas med ett par hundra kronor/m³ för att det ska vara intressant att utöka andelen björk.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#723640Har själv svårt att satsa på annat än gran på granmark. Både för miljöns skull och den egna plånboken. En fin känsla att vandra i en volymrik granskog som jag gjorde här hemma i går tex. Granbestånd lite drygt 55 år och runt 700 m3 sk per hektar.

Användarvisningsbild

BGM  
#723644Lärk är ett bra alternativ på frisk granmark. Det finns iofs ingen fungerande marknad för lärk i n. Sverige än. 🤔

Men man är ju optimist!

Här nedan 3 år sedan plantering. Bössan är 1 m lång. Samma plantering är i dag (6 år e. plantering), 2-4 m lång, dags för röjning. Jag "basplanterade" 1000 gran/ha som backup om älgen skulle fördärva lärken, granarna är nu ca 3 dm.

1629057586_20180901_124025.jpg
Senast redigerad av BGM sön 15 aug 2021, 21:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#723646Att odla mer ek på bördiga (gran)marker kan ju vara en del av riskspridningen. Svårt med dagens viltstammar men kan bli värdefullt om man lyckas.

Användarvisningsbild

Sjögården  
#723678Kan man behålla lite fin och halvvuxen ek i granplanteringarna kan den stå i ungskogen utan att den stör.Kan ge rätt bra värdetillväxt.
Man behöver nog stamkvista till granen sluter sig. Det blir lätt mycket vattskott.
I övrigt är nog eken trädet för betesmarker och kantzoner.. 😉

Användarvisningsbild

Sjögården  
Vedproducent skrev:Har själv svårt att satsa på annat än gran på granmark. Både för miljöns skull och den egna plånboken. En fin känsla att vandra i en volymrik granskog som jag gjorde här hemma i går tex. Granbestånd lite drygt 55 år och runt 700 m3 sk per hektar.

Så ska granskog se ut. Granen är det absolut lönsammaste trädslaget på bra marker och går förnämligt i blandning med tall på de lite sämre. Så har det varit och så kommer det nog förbli.
Bara att läsa avverkningsuppdragens resultat för att se var pengarna kommer ifrån.
Undantaget är nog sydöstra Sverige där det kommer att fattas nederbörd de flesta åren framåt.
Sen har vi kronviltet som flyttar oss från grantimmer till massaved och brännved.
Där är kalkylen redan förstörd… 😉

Avslutat-06  
Vedproducent skrev:Har själv svårt att satsa på annat än gran på granmark. Både för miljöns skull och den egna plånboken. En fin känsla att vandra i en volymrik granskog som jag gjorde här hemma i går tex. Granbestånd lite drygt 55 år och runt 700 m3 sk per hektar.

Där snackar vi produktion, vilket ståndortsindex håller den marken? Hur mycket stam/hektar?

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#723762Även nya förädlade tallar passar på granmark som blandnig. Blir inte så grovkvistiga som förr.
😀 Att inte plantera gran på tallmark är nog första steg, och gärna välja tall om marken passar för båda.

r93  
#723775Vedproducent visar ju ett praktexempel på granskog!

Bara att lyfta på hatten, grannen har ett likadant bestånd, makalöst med kubik!

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).