Sågtimmer

Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat med...?

9 inlägg 7814 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat med...?

Torbjörn Johnsen  
#721941 Jag var tvungen att köpa ett par byggreglar på K-Rauta häromdagen. Två st gran 45 x 195 mm C24, 3,6 meter långa märkta med "Södra" i änden. Priset jag fick betala var 96 kr/lm! Det måste vara en skaplig prishöjning tänkte jag så jag kollade på kvitton från inköp i fjol 2020.

Jag hade inte köpt något grövre än 45 x 170 i fjol men baserat på denna prisnivå (33,95 kr/lm) så uppskattar jag att 45 x 195 i fjol låg runt 40 kr/lm. Alltså en prisökning med 140 procent från i fjol till i år. Helt klart så slår nu sågverkens senaste prishöjning från 1 juli nu igenom och trots att trävarorna uppenbarligen blivit avsevärt dyrare för byggvaruhandeln att köpa in så verkar de klara av att ta ut prisökningen mot sina kunder (inkl mig).

I princip har jag inga invändningar mot att trä nu äntligen kommer upp i sitt rätta värde men däremot tycker jag att det är helt horribelt att skogsägarna inte får med av dessa fantastiska prishöjningar.

Det kubikpris jag betalar till K-Rauta för 45x195 C24 landar på 8 678 kr netto (exkl. moms) och Södras sågverk får en skaplig andel av dessa pengar. Under Q2 hade Södras sågverksamhet en rörelsemarginal över 30% och efter prishöjningen 1 juli kommer den att öka ytterligare. Om inte ekonomiavdelningen lyckas dribbla bort något av guldregnet så kommer vinstmarginalen med all sannolikhet att passera 40% för Q3 vilket får betraktas som extremt bra och utan jämförelse i historien.

De flesta andra svenska sågverksföretag har troligen en liknande ekonomi och vinstnivå.

I det här läget borde det vara självklart att höja timmerpriset till skogsägarna. Eller säg så här: I det här läget borde det vara självklart för skogsägarna att inte leverera en pinne förrän timmerpriset justeras upp rejält. Vi har skrivit att målet borde vara 1000 kr/m3fub för normaltimmer av gran men frågan är om det inte är i underkant?

Timmerpiset måste upp nu!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat med...?

Kenya Cane  
#721978 Jag funderade på att avverka ca 5 ha i vinter. Blygsam som jag är, och med tanke på de ytterst modesta prishöjningar som skett på sågtimmer under 2021, så hoppas jag på en prishöjning på 50 kr fub:en under hösten.
Jag vet, låga mål men förväntningarna är om möjligt ännu lägre. Typ som i Glocalnets reklam för länge sedan...

Avatar Fallback

Re: Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat med...?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#721985 Det är väl så att den åttatandade stämplingsförrättaren håller utbudet uppe. I kombination med oro inför vad politiker kan hitta på..

Användarvisningsbild

Re: Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat m

Sjögården  
#721987 Där har du nog rätt, barkborrerisken har nog lugnat sig lite men märker hur skogsägarna förebygger naturavsättningar.
Gammal granskog avverkningsanmäls rätt mycket just nu och min knärotsinventerande granne har mycket att göra.
Han ligger nog ett snitt av ett 20 tal fynd i veckan av knärot på slutavverkningsanmäld just nu.
Artportalen sväller… 😢

Avatar Fallback

Re: Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat m

Brorsan  
#722019
Sjögården skrev:Där har du nog rätt, barkborrerisken har nog lugnat sig lite men märker hur skogsägarna förebygger naturavsättningar.
Gammal granskog avverkningsanmäls rätt mycket just nu och min knärotsinventerande granne har mycket att göra.
Han ligger nog ett snitt av ett 20 tal fynd i veckan av knärot på slutavverkningsanmäld just nu.
Artportalen sväller… 😢


Fortsätter grannen i den takten försvinner nog knärot från rödlistan.

Användarvisningsbild

Re: Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat med...?

Sjögården  
#722024 Tänkte just så men hur lyckas man med det ?
Utrotningshotad enligt listan men 500 fynd under 2020 och 2021.
Allt mellan 1 och 300 plantor på varje.
Försenad avverkning blir det i alla fall och ibland ingen alls.
Tycker mig förstå att Skogsstyrelsen tycker att det börjar bli lite mycket .
Om jag vore elak skulle jag säga att det är sabotage riktat mot skogsägarna.
Men det är jag ju inte.. än iallafall 😉

Avatar Fallback

Re: Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat med...?

Sture Andersson  
#722038 Dom prishöjningar som tas ut nu utan att sågverken fått några nämnvärda merkostnader kommer slå tillbaka ,den positiva utvecklingen att man ska bygga i trä kommer avta .Kolla på en osb skiva det kosta 360 kr en gips 69 kr .Detta är den fria marknaden ,när den är som sämst .Sanlöst att inte sågverken inser att detta slår tillbaka ,det går inte bara roffa åt sig.

Användarvisningsbild

Re: Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat med...?

Torbjörn Johnsen  
#722576 Dyrt byggspill på sortergården… 2 st bitar 45x195 á 35 cm vardera. Totalt inköpspris 67 kr. Har aldrig reflekterat över bortkapens kostnad tidigare men nu blir det ju pengar av det också.

Bra på ett sätt att trävaror från skogen blivit dyrare och det kanske kan ge trä en högre status. Med ökat fokus på materialoptimering kanske?

Det tråkigaste i dagens läge är att skogsägaren fått en dryg tia för virket som gått åt för att såga en löpmeter 45x195 á 96 kr.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Byggregel 140% dyrare - sågtimmer har ökat med...?

svampbob  
#722778 En kompis kom förbi härom veckan och hade släpet efter bilen. På släpet låg ett tiotal 45x195 och jag kommenterade att han hade varit och köpt dyrt virke.
Han svarade nähä dom här hade byggarna kastat i containern så jag plockade rätt på det jag behövde.
Det var på bygget av Komatsus nya fabrik.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).