Sågtimmer

Skogsägare i Österrike får allt mer betalt för timret

4 inlägg 5099 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägare i Österrike får allt mer betalt för timret

Torbjörn Johnsen  
#717003 Vi har ju pratat om att målet för svenska skogsägare borde vara 1000 kronor kubiken 2021?
I Österrike är det redan check på den frågan och fokus på ännu högre priser. Enligt officiell prisstatistik betalas nu mer än 100 Euro/m3fub (drygt 1000 kr) för de vanligaste grankvalitéerna av sågtimmer. Pris vid bilväg. Anledningen är att timmerlagren börjar bli uppsågade och skogsägarna vill ha betalt för nya virkesaffärer beaktat hur prisnivån för trävarorna har skenat iväg.

Det finns en artikel på iskogen.se där ni kan läsa mer samt hitta länkar vidare till källmaterialet:
https://iskogen.se/skogsindustri/osterr ... -kr-m3fub/



   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare i Österrike får allt mer betalt för timret

Ldsaren  
#717040 Hörde av min inspektor på Södra att han trodde att priset på normal timmer kan få ned i höst istället.
Vad ska man tro ?

Användarvisningsbild

Re: Skogsägare i Österrike får allt mer betalt för timret

Torbjörn Johnsen  
#717046
Ldsaren skrev:Hörde av min inspektor på Södra att han trodde att priset på normal timmer kan få ned i höst istället.
Vad ska man tro ?


Önsketänkande? Killgissning...?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsägare i Österrike får allt mer betalt för timret

Hugin  
#717047 [quote="Torbjörn Johnsen"]Vi har ju pratat om att målet för svenska skogsägare....... borde ----- 1000-kr-m3fub/[/quote)

Tack Torbjörn, Fredrik och SF för att ni driver detta med en sådan emfas!

Råpriserna på virke har under lång tid skruvats ned och med dem en prispress även för avverkningsentreprenörerna! Nu, då efterfrågan på förädlat trä nått rekordefterfrågan (- priser), är tillfället att inte låta en andrahandsaktör sno åt sig hela kakan. Grundtillgången för marknaden utgörs ju av avverkningsbar råvara - är det då rimligt att andra- och tredjehandsled kan skörda hela vinsten i marknadsläget?

Jovisst, det kan de om vi skogsägare inte förstår värdet av vår efterfrågade råvarutillgång. Genom ett fast och resolut ställningstagande: "Tyvärr, jag säljer inte för ett pris under tusen kr/kbm. Du får vända dig till någon annan", kan vi bli marknadsaktiva.

Men det kräver ställningstagande, information i alla forum och media, så att många förstår värdet av sin råvara, samt att hålla fast och hålla ut ... !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).