Sågtimmer

Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

10 inlägg 6286 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

Fredrik Reuter  
#714782 Bilden nedan är från en bygghandel nära mig. Det är inte ofta (hänt kanske en gång tidigare för mig) att man ser regelvirke med röta i på "brägårn" men nu är det ett faktum. Troligtvis vittnar detta om att det sågas som aldrig förr och det är viktigare att få ut produkter till kunder än att hålla kvaliteten.

Ytterligare tecken finns i högen, ska vi köra "finn minst fem fel"?

Produkten är 45x70 C14 regel från Södras såg i Kinda.



   TS
Avatar Fallback

Re: Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

r93  
#714787 Ja, det där ser värre ut än vanligt......
Sågverken tjänar pengar!

Avatar Fallback

Re: Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714789 Jagade du billigaste möjliga virke, Ferdrik? Kanske betala lite bättre så du får kvalitet. :)

Vad tog de för en kortregel?

Avatar Fallback

Re: Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

morco  
#714790 C14 är väl också en skitkvalitet?

Hur såg det ut i hyllan med C24?

Användarvisningsbild

Re: Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

Torbjörn Johnsen  
#714792 En intressant fråga är ju hur mycket sågverket betalat för stocken som ger dessa reglar? En och annan vrakstock som skogsägaren fått 0 kr för sågas och innehållet säljs sedan till bra pris. Ska vi slå vad om att sågverken kommer att ha höga vinstmarginaler när Q2 2021 redovisas?

Avatar Fallback

Re: Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714796 Jag vet inte hur det ser ut i Kinda, men Värö är rätt snälla på vrak, får ju vara röta i timret också.

Sen så betalar se 150:- för vrak nu.

Kan mycket väl tänka mig att det där är sågat av virke som betalar fullt, sen är det en fråga om man låter de dåliga reglarna gå til bygghandeln eller till flisen. Skulle kunna duga som formvirke tänker jag?

Hoppas sågverken tjänar rejält med pengar, så de expanderar/startar nytt.

Avatar Fallback

Re: Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

Bosse1  
#714806
Mangan skrev:Jag vet inte hur det ser ut i Kinda, men Värö är rätt snälla på vrak, får ju vara röta i timret också.

Sen så betalar se 150:- för vrak nu.

Kan mycket väl tänka mig att det där är sågat av virke som betalar fullt, sen är det en fråga om man låter de dåliga reglarna gå til bygghandeln eller till flisen. Skulle kunna duga som formvirke tänker jag?

Hoppas sågverken tjänar rejält med pengar, så de expanderar/startar nytt.


Är du med i 150 kronors klubben Mangan :wink: :D

Avatar Fallback

Re: Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#714818 Inte för att jag begriper vad 150:-klubben är, men det var säkert ett roligt skämt.

Sant eller falskt spelar såklart ingen roll i detta forum...

Avatar Fallback

Re: Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

Bosse1  
#714828
Mangan skrev:Inte för att jag begriper vad 150:-klubben är, men det var säkert ett roligt skämt.

Sant eller falskt spelar såklart ingen roll i detta forum...


Sen har vi ju 1000 klubben..snacka upp snacka ned beroende var i näringskedjan man befinner sig tat inte så hårt, Mangan.

Avatar Fallback

Re: Röta i reglar på bygghandeln vittnar om högtryck

r93  
#714830
Bosse1 skrev:
Mangan skrev:Inte för att jag begriper vad 150:-klubben är, men det var säkert ett roligt skämt.

Sant eller falskt spelar såklart ingen roll i detta forum...


Sen har vi ju 1000 klubben..snacka upp snacka ned beroende var i näringskedjan man befinner sig tat inte så hårt, Mangan.


Frågan är om 1000 klubben blir en ny 400 massavedsklubb ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).