Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

404 inlägg 99919 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#719902 Hur tänker du nu? Den här typen av uttalanden och massa gillande av dito visar hur liten
Ja och den dag du får betalt de där 600 för massaveden som du hört att de betalar för importen (eller vad det nu kan vara) så kommer läget vara att de betalar 800 för importen. Hur motiverar du att du ska samma betalt för kubik där köparen får ta allt jobb med administration, planering och pusslande med relativt små volymer som en som kan skicka en hel båtlass att lägga av där köparen ska ha det? Importvirket kan nog dessutom ses som marginalvolymer som köps till ett högre pris för att få ihop råvaran utan att behöva höja priset på majoriteten av virkesfångsten här hemma och i det spelet är det väl uppenbart att det är helt ologiskt att tro att virket här hemma kommer betalas lika...[/quote]

Betalar de 600 här så behöver de inte pussla med att importera skvättar. Eller hur ?

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Torbjörn Johnsen  
#719904 Här finns en artikel om Södras Q2-resultat:
Södras sågverk i Q2-rapporten: 30,7% vinstmarginal

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Reymond  
#719992 Ja om det resultatet för sågverken fortsätter rulla på nu i höst så kan det nog bli en speciell exceptionell efterlikvid på just sågbara sortiment.
Timret fick en egen efterlikvid efter Gudrun. Beror på om man behöver höja nämnvärt i höst eller råvaran är säkrad.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

generationsskifte  
#719998
Reymond skrev:Ja om det resultatet för sågverken fortsätter rulla på nu i höst så kan det nog bli en speciell exceptionell efterlikvid på just sågbara sortiment.
Timret fick en egen efterlikvid efter Gudrun. Beror på om man behöver höja nämnvärt i höst eller råvaran är säkrad.


Frågan är väl snarare varför det inte skulle bli det? Om södra nu inte är villiga att höja priserna så måste de kompensera de som gett dom denna möjlighet på något sett kan man tycka.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Reymond  
#720001 Filosofin hos Södra är att inte höja i onödan. Bättre att förädla råvaran och få ett bra resultat som delas ut till medlemmarna. Bolagen delar ut vinsten till aktieägarna som till stor del inte är skogsägare.
Om man uttrycker sej krasst. Icke medlemmar har man ingenting för att man hjälper få ett bättre pris.. Alla övriga aktörer följer ju Södras prissättning. Sen lägger dom ju givetvis på extra när man är av nöd tvungen för att få in råvaran.
Tycka vad man vill om detta,men ca 53000 skogsägare medlemmar i Södra verkar gilla konceptet.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sjögården  
#720004 Gudrun var en alldeles speciell händelse där man satte ett lågt grundpris, lika för alla och fördelade resultatet när allt var färdigt.
Södra Cell går bra men inte extremt bra, Wood går som aldrig förr.
Törs nog sätta en penning på att prognosen om efterlikvid ligger på 10 % på bruttot i avverkningarna.
Och att vinsten utöver det planerade årsresultatet kommer som ränta på insatser och insatsemissioner och som nya insatsemissioner.
Reymond tror jag ligger nära sanningen.
Men bara halva året är passerat så mycket kan hända.. 😉
Jag spekulererar fortfarande i att det kan bli prishöjningar på timmer och klentimmer till hösten.
Men vi får vara öppna och ha örat på rälsen så vi vet vad som händer!

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Reymond  
#720010 Tror ändå att Södras styrelse bestämmer sej för att ge en rejäl extra knorr på just timmer i efterlikvid.
Just för att rädda sitt samvete att man inte höjde grundpriset mer eller högre kontrakteringspremier.
Massaveden är ju mer normal intjänande på. Vilket iofs nästan alltid är bra.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sjögården  
#720012 Då jobbar vi på det i alla kontakter vi kan tänkas ha. Det låter sympatiskt… 🙂

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Reymond  
#720033 Jag tycker alla medlemmar som skrivit kontrakt på timmer och levererar i år skall premieras särskilt då läget är speciellt. Själv har jag inte levererat mer än lite gallrings massaved som det dessutom inte va efterfrågan på. Jag har mycket insatser men tycker att timmerleverantörer skall läggas det mesta krutet på vad gäller efterlikvid, för marknadsläget och intjäningen är som det är.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#720039 Känns det inte fel att leverera till en inköpare med (antar jag) ett lägre pris och sen hoppas på att efterlikviden blir rejäl så priset blir marknadsmässigt eller ligger södra redan högt i pris jämfört med de andra.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

generationsskifte  
#720041
toker72 skrev:Känns det inte fel att leverera till en inköpare med (antar jag) ett lägre pris och sen hoppas på att efterlikviden blir rejäl så priset blir marknadsmässigt eller ligger södra redan högt i pris jämfört med de andra.


Lite det jag syftade på i mitt tidigare inlägg, väljer medlemmar att vara trogna Södra och leverera den mängd industrin behöver trots mycket sämre priser än vad andra kan erbjuda så ska det kompensation. Om Södra inte kan göra det i dessa tider, när kan de då göra det?
Senast redigerad av generationsskifte sön 18 jul 2021, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#720044 Frågan är vem vill leverera och kanske bli kompenserad för ett lågt pris det kan ju bli så att kompensationen blir väldigt låg. Om jag ska leverera till ett osäkert pris då vill man ju att kompensationen blir rejäl så totala priset ligger bra mycket högre än konkurrenterna annars kan man ju sälja till dom och få betalt direkt till fast pris.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

generationsskifte  
#720049
toker72 skrev:Frågan är vem vill leverera och kanske bli kompenserad för ett lågt pris det kan ju bli så att kompensationen blir väldigt låg. Om jag ska leverera till ett osäkert pris då vill man ju att kompensationen blir rejäl så totala priset ligger bra mycket högre än konkurrenterna annars kan man ju sälja till dom och få betalt direkt till fast pris.


Visst är det så, och det är väl lite upp till bevis för Södra i och med att deras medlemmar verkar vara dom trogna. Vad ska dom ha för ursäkter om dessa siffror fortskrider året ut?

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#720057 Jag tror allt för många skogsägare säljer till samma köpare jämnt utan att jämföra priser och varför skulle dom höja om dom får in virke ändå.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Sjögården  
#720082 Visst är det så, man bygger upp en relation med inköparen och avverkningslaget. Man förstår varandra och hur man tänker och vill ha det.
Sen har ju stormarna och barkborreskadorna vi haft väldigt tydligt visat att det är bra att ha en långsiktig syn på vem man handlar med.
Är i princip nöjd med mina relationer med Södra men ifrågasätter inte dem som väljer en annan strategi.
Periodvis hade det gett en hel del mer pengar att stämpla rotposter och träffa rätt i konjunktursvängningarna med sågverken i området.
Men sympatiserar med upplägget att äga en liten del av skogsindustrin genom medlemskapet och då är det naturligt att det mesta av virket hamnar där både i hög och lågkonjunktur.
Men är just nu väldigt frågande till om strukturomvandlingen i sågverksbranschen lett till alldeles för låg konkurrens om timret.
Inte normalt och heller inte bra att pengarna stannar hos skogsindustrin när vinsterna har ökat dramatiskt.
Visst får vi del av vinsten i efterhand men i många fall används inte de pengarna till skogsgårdens bästa och mycket sitter kvar till bouppteckningen.. 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).