Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

404 inlägg 99949 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Erre  
#716496 Grantimmer 18+ 840kr fub
Talltimmer 18+ 770kr fub

Första avverkningen för mig. Ett trasig bestånd på 0,8 ha.
Flera hål efter sök och plock under dom senaste åren.

Hade gärna väntat ut ännu mer men jag måste komma igång.
Är man precis nystartad så.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

80-90  
#716525
Erre skrev:Grantimmer 18+ 840kr fub
Talltimmer 18+ 770kr fub

Första avverkningen för mig. Ett trasig bestånd på 0,8 ha.
Flera hål efter sök och plock under dom senaste åren.

Hade gärna väntat ut ännu mer men jag måste komma igång.
Är man precis nystartad så.

Tänk om man kunde få de fub priserna !!!!

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Erre  
#716533
80-90 skrev:
Tänk om man kunde få de fub priserna !!!!

Kanske ska förtydliga.
Menar inte att det är så dåligt. Men jag tror att man kan få betydligt mer. Iallafall i vår region.
Å jag tror på att om alla hjälps åt att hålla igen så kan vi kanske nå ett riktigt bra nivå.
Men hålla igen är lättare för dom som varit skogsägare en längre tid. Det kommer alltid att finnas nya skogsägare som behöver pengarna för att betala av lån, köpa plantor, leja röjning osv.
Så ett visst flöde kommer alltid att finnas.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Tralsmo  
#716539
Erre skrev:
80-90 skrev:
Tänk om man kunde få de fub priserna !!!!

Kanske ska förtydliga.
Menar inte att det är så dåligt. Men jag tror att man kan få betydligt mer. Iallafall i vår region.
Å jag tror på att om alla hjälps åt att hålla igen så kan vi kanske nå ett riktigt bra nivå.
Men hålla igen är lättare för dom som varit skogsägare en längre tid. Det kommer alltid att finnas nya skogsägare som behöver pengarna för att betala av lån, köpa plantor, leja röjning osv.
Så ett visst flöde kommer alltid att finnas.


Tyvärr har erre rätt.
Men det är så det ser ut på marknaden.
Hur man kommer tillrätta me det här ja ingen koll på.
Själv har ja inte sålt nåt sen 2018 mer än lite baggaträ å fröträd som måste läggas ikull för skötseln skull. Som det ser ut nu så kommer ja att hålla igen trots att ja har en hel del som behöver huggas.
Alltid kompromiss mellan ekonomi å skötsel.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

hardman  
#716568 Så ni tycker 680 kr m3to är för dåligt ??
Fram med era priser nu så vi kan jämföra 🤭

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

jannee  
#716574 Vi sitter visserligen i lite olika sitsar men de flesta av oss skogsägare har mogen skog (gran i ålder 80 till 120 år).
Nu när torkan - värmen slår till + granbarkborren som härjar fritt TVINGAS många av oss att avverka, medans vi kan få något för vår granskog.
Vi är MÅNGA som inte VILL men är tvingade, vilket virkesinköparna är väl medvetna om, av just den orsaken är de obenägna att höja priset.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Erre  
#716576 Så är det ju med.
Men jag tänker nog aldrig hålla gran till 100 år.
Här har den gjort sitt vid 80-90 år.
Och ska sen ner. Räntar sig dåligt med röta i allt.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#716583 Just nu avverkar vi ett område på ca 4ha mest gran runt 80% och enligt skogplan ska det vara 120 år fick lite under 500 kr fub efter att avverkningskostnaden är avdragen och nu när det nästan är färdig avverkat är det nog inte helt fel med fast pris det är en hel del röta i rotstockarna så gissar att det blir en del fub till både massa och brännved hur mycket av var får jag troligtvis inte reda på gissar att jag endast får totala fuben.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

fastfälld  
#716586
1624048718_artikel_nwt.jpg
Skickar in en liten synvinkel från prisdiket i denna tråd och då länkar jag till en Mycket bra debattartikel i NWT (Nya Wermlandstidningen av Admin häromdan... 👍 👍 👍 Sitter här vid datorn och blickar söderut mot Dalslandsgränsen, styvt 1300 meter bort Är ju värmlänning men önskar jag vore skogsägare i Dalsland istället 🌲 🌲 Det är dags att göra uppror mot Monopolet/Oligopolet i denna region. Länk till artikel: https://www.nwt.se/2021/06/17/ack-skogsagare-du-skona/

Och för er som ej kan läsa har jag här kopierat in vad admin skrev:

Så, ack du värmländska skogsägare, virkesstrejka eller sikta söderut. Du behöver inte ända ner till Holland. Det räcker med Åmål, skriver Fredrik Reuter

Värmlandsvisan må ha importerat sin melodi från Holland, fast kronan bland Svea rikes länder är ändå Värmland, eller? Ur Värmlands skogsägares synvinkel så kan det vara både krona och klave. Här finns nämligen en av Europas finaste kvaliteter på sågtimmer, främst från gran. Samtidigt så kan skogsägarna i Värmland ha ett av Europas lägsta virkespriser. Hur har det kunnat bli så?
Anledningen till den fina kvaliteten är sannolikt en kombination av brokig terräng (därav rörligt markvatten), skapligt med nederbörd för att vara i Sverige och bitvis hyperit i berggrunden, något som verkar ge delar av Värmlands träd en optimalt skjuts i både längd och kvalitet. Det är delvis denna fina råvara, mitt i skogsbrukets vagga, som säljs till bland de lägsta virkespriserna i Sverige och därmed också Europa.

Anledningen till det låga virkespriset är knivigare att reda i. Faktum är dock, som exempel, att en virkesköpare som i dag köper virke i både Värmland och Dalsland har två olika prislistor för de olika områdena. I Säffle får man i dag som bäst betalt 483 kronor per kubikmeter sågtimmer av gran. Exakt samma kubikmeter i Åmål betalar samma skogsbolag 717 kronor för. Alltså i runda slängar 50 procent bättre betalt bara du korsar länsgränsen. Sågtimret, oavsett om det stått i Värmland eller Dalsland, landar till slut oftast på samma sågverk.

Hur du som skogsägare reagerar på detta kan förstås vara olika men som skogsintresserad värmlänning som undertecknad så kan man inte säga annat än att det är katastrof, milt uttryckt. Det är helt enkelt oacceptabelt för en av Europas finaste skogar, inte bara för skogsägarna utan också för Värmland som län.

Behöver man ens i sammanhanget nämna att marknaden för trävaror just nu gör att sågverk täljer guld genom att förädla sågtimmer till trävaror. Dessutom har virkespriserna, på nationell basis, inte hängt med. Med andra ord, i den marknad som råder för sågade trävaror just nu så borde virkespriset på sågtimmer vara en bit över tusen kronor sagda kubikmeter. Lök på den berömda laxen men också ett gyllene tillfälle att göra något åt saken.

Så, skogsägare, bor det en minsta gnutta värmlänning i dig så det dags att agera nu. Våga vägra sälja avverkningar och ställ skogen på tillväxt tills timmerpriset höjs med sisådär 100 procent. Kan du av olika anledningar inte vänta, sälj virket till virkesköpare som finns söder om Värmland, eller någon som samarbetar med en sådan. De finns aktiva i Värmland om du kan dina kanaler, speciellt i klondike-tider som nu. Om sedan ditt timmer ändå förädlas på en såg i Värmland spelar inte så stor roll. Du har ju i alla fall fått upp till 50 procent bättre betalt.

För det är så enkelt det är – din lönsamhet är vad som ska styra i en väl fungerande marknadsekonomi. Det är då du frigör kapacitet åt dig själv att utvecklas på det sätt du vill. Dessutom brukar det ha den angenäma bieffekten att din lönsamhet smittar av sig. Inom skogsbruket men också som helhet i Värmland som län.
Så, ack du värmländska skogsägare, virkesstrejka eller sikta söderut. Du behöver inte ända ner till Holland. Det räcker med Åmål (alltid något). Kanske räcker det med en resa för att virkespriserna ska bli “normala” även här i Värmland. Då “till Värmland du ändå återvänder”. Som än stoltare skogsägare när du bidragit till att Värmlands skogsägare ska få skäligt betalt för sin skog.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Kallkällene  
#716589 Verkar själv i västra Värmland, blev uppringd idag av en virkesköpare ja aldrig hört från tidigare, han frågade om ja hade något ja ville sälja men ja sa att du betalar för dåligt, han frågade va ja ville ha å ja svara direkt 1000 kr kubiken, han förstod mig men trodde själv inte vi skulle komma riktigt dit men ville ändå komma ut å titta på skogen, du är välkommen sa ja men först i höst.. ska bli spännande å se vart detta leder

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

skogsbonne  
#716595
Kallkällene skrev:Verkar själv i västra Värmland, blev uppringd idag av en virkesköpare ja aldrig hört från tidigare, han frågade om ja hade något ja ville sälja men ja sa att du betalar för dåligt, han frågade va ja ville ha å ja svara direkt 1000 kr kubiken, han förstod mig men trodde själv inte vi skulle komma riktigt dit men ville ändå komma ut å titta på skogen, du är välkommen sa ja men först i höst.. ska bli spännande å se vart detta leder


Vilket företag? Håller också till i västra värmland :)

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

generationsskifte  
#716605 Hade det inte varit för borrarna så tror jag delar av landet hade kunnat nå runt 1000 kr fub. Tog nyss över gården och tvingades själv till att göra en stor avverkning i vintras, något som aldrig skulle skett om det inte vore för dessa skadeinsekter.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Kallkällene  
#716617
skogsbonne skrev:
Kallkällene skrev:Verkar själv i västra Värmland, blev uppringd idag av en virkesköpare ja aldrig hört från tidigare, han frågade om ja hade något ja ville sälja men ja sa att du betalar för dåligt, han frågade va ja ville ha å ja svara direkt 1000 kr kubiken, han förstod mig men trodde själv inte vi skulle komma riktigt dit men ville ändå komma ut å titta på skogen, du är välkommen sa ja men först i höst.. ska bli spännande å se vart detta leder


Vilket företag? Håller också till i västra värmland :)


Moelven Årjäng, tilläggas ska att virkesköparen var väldigt trevlig att diskutera med.
Var håller du till, själv ä ja längst norr ut i Årjängs kommun, gör affärer med HAL annars å så har det gjorts i generationer

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#716620 Märkligt hur det skiljer fick pris från Moelven via virkesbörsen men absolut inget att fundera på att gå vidare med men det var i Hälsingland. Jag tror det viktiga är att kolla med flera många säljer till samma uppköpare dom alltid gjort trots gnäll om lågt pris men helt klar är att det skiljer massor mellan firmorna hade jag sålt min avverkning på ca 1100fub till samma som min far brukade sälja åt hade jag nog fått 160000-200000 kr mindre så det lönar sig ta pris från alla.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

80-90  
#716623
Kallkällene skrev:
skogsbonne skrev:
Kallkällene skrev:Verkar själv i västra Värmland, blev uppringd idag av en virkesköpare ja aldrig hört från tidigare, han frågade om ja hade något ja ville sälja men ja sa att du betalar för dåligt, han frågade va ja ville ha å ja svara direkt 1000 kr kubiken, han förstod mig men trodde själv inte vi skulle komma riktigt dit men ville ändå komma ut å titta på skogen, du är välkommen sa ja men först i höst.. ska bli spännande å se vart detta leder


Vilket företag? Håller också till i västra värmland :)


Moelven Årjäng, tilläggas ska att virkesköparen var väldigt trevlig att diskutera med.
Var håller du till, själv ä ja längst norr ut i Årjängs kommun, gör affärer med HAL annars å så har det gjorts i generationer

Prata själv m HAL å de tror jag kommer å höja en god del efter semestern..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).