Sågtimmer

1000 kronor kubiken 2021?

404 inlägg 99851 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Tralsmo  
#715823
generationsskifte skrev:
Tralsmo skrev:Tja,, det här med att äga å köpa skogsfastigheter kan man nog ha olika åsikter om å föralldell ha olika förutsättningar på tillköpen.
Det vanligaste är väl att investera pengar.

Själv var ja skogsägare och köpte till fastigheter som blev till salu och som passade perfekt till min ursprungliga fastighet å på det har man nog bara en chans.
Hadde 2 skifte från början å har nu en 3gånger större fastighet i ett shifte me bra arrondering å ordentligt me skogsbilvägar. Samt en betydligt bättre åldersfördelning ( väl så viktigt).

Sen blev ja ( vi) skogsentrepenör. Det va liksom smidigt å kunna sköta sin egen skog samtidigt som man hadde "riktiga" prylar å sköta det me.

En sak som sällan nämns vid tillköp för dyra pengar är ju att den produktiva skogsmarken får man ju (förhoppningsvis) behålla efter avverkning. Är man inte kvartalskapitalist så räknar ja ju det som ett rätt högt mervärde.


Får man fråga hur mycket skog du gick från innan du valde att köra "all in" vill säga? Ska man få en bra ruljangs så känns det som man behöver en hel del.




Ja gick från 100ha till 200ha å sen till totalt 370ha.

Det ja reflekterade över va Jannes kommentar om guldåder.
Va som är guldåder har nog Janne å ja rätt olika uppfattning om men det hindrar inte att Janne har en poäng i det han skriver.

En fastighet som blir till salu som gränsar till egen fastighet bör ju ganska ofta vara mest värd för rågrannar.
Nu verkar det ju inte alltid va så. Om de beror på att grannar inte vill betala eller att nån annan har mer pengar kan man ju sia om.

Diskussionen om att fastigheter är på tok för dyra har väl alltid varit på tapeten.
Ändå är det många fastigheter som byter ägare å sällan man hör att nån har gått omkull för det.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

jannee  
#715826 Fråga man en bonde om lönsamheten, så har den ALDRIG varit så dålig som just nu.
Samma med skogsägare, fastigheterna är på tok för dyra och virkespriserna på tok för låga.
Skogsentreprenörer gnäller över en obefintlig lönsamhet, ändå byter de maskiner och utökar maskinparken.
Har djävligt svårt att förstå att alla bönder, skogsbönder och entreprenörer är imbecilla.
Varför håller de på om det är så djävla dåligt och bara blir sämre?
Erkänn i stället att det finns ekonomiska incitament som inte öppet redovisas.
Officiellt lever ovan personer fattigt, inofficiellt finns det stora tillgångar.
Väldigt många förklarar sig med att det är bara ett sätt att leva, de räknar inte alls ekonomiskt - f*n trot.
Har själv tröttnat på alla gnällspikar, för lönsamheten är nämligen inte alls dålig, när man då räknar med ALLT.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

r93  
#715839
jannee skrev:Fråga man en bonde om lönsamheten, så har den ALDRIG varit så dålig som just nu.
Samma med skogsägare, fastigheterna är på tok för dyra och virkespriserna på tok för låga.
Skogsentreprenörer gnäller över en obefintlig lönsamhet, ändå byter de maskiner och utökar maskinparken.
Har djävligt svårt att förstå att alla bönder, skogsbönder och entreprenörer är imbecilla.
Varför håller de på om det är så djävla dåligt och bara blir sämre?
Erkänn i stället att det finns ekonomiska incitament som inte öppet redovisas.
Officiellt lever ovan personer fattigt, inofficiellt finns det stora tillgångar.
Väldigt många förklarar sig med att det är bara ett sätt att leva, de räknar inte alls ekonomiskt - f*n trot.
Har själv tröttnat på alla gnällspikar, för lönsamheten är nämligen inte alls dålig, när man då räknar med ALLT.


Dom jobbar ju en hel del med, så slå ut deras timlön så är det nog få som blir avundsjuka.

Det är nog få som är så skuldsatta som skogsentrepenörer och bönder.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Fredrik Reuter  
#715889 Supercykel i skogen...

https://www.svd.se/gron-supercykel-skap ... t-pa-virke

   TS
Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

rejser  
#715897
Fredrik Reuter skrev:Supercykel i skogen...

https://www.svd.se/gron-supercykel-skap ... t-pa-virke


Lust att sammanfatta? Betalvägg:)

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

dotcom  
#715923 [quote]Varför håller de på om det är så djävla dåligt och bara blir sämre? [/quote]
Det är de facto en livsstil!
Sen får du tro och tycka vad du vill, men på den punkten är jag rätt så övertygad.
Det passar inte alla det passar inte ett fåtal, men dem det passar, de är gudar! Det är grabbarna och tjejjerna som fixar det övermänskliga, de skapar under av av kaos, de finner värden i trasor.
Och de gör det välutbildade och kompetent för konkurrensutsatta löner.
Du borde ta med en fikakorg ut till maskingruppen, glöm inte varselväst så de ser att du är i antågande och bli inte långrandig, de jobbar för din skull på din skog på ackordspris.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Ekman  
#715930
dotcom skrev:
Varför håller de på om det är så djävla dåligt och bara blir sämre?

Det är de facto en livsstil!
Sen får du tro och tycka vad du vill, men på den punkten är jag rätt så övertygad.
Det passar inte alla det passar inte ett fåtal, men dem det passar, de är gudar! Det är grabbarna och tjejjerna som fixar det övermänskliga, de skapar under av av kaos, de finner värden i trasor.
Och de gör det välutbildade och kompetent för konkurrensutsatta löner.
Du borde ta med en fikakorg ut till maskingruppen, glöm inte varselväst så de ser att du är i antågande och bli inte långrandig, de jobbar för din skull på din skog på ackordspris.


Jannee är ju flera saker på spåren. Och du bekräftar ju helt den ena dvs det gnälls och klagas på lönsamhet men det är så roligt och ”en livsstil” så man fortsätter ändå, inklusive att man säljer virke till ett pris som är tramsigt lågt.

Den andra är det här med andra värden som inte redovisas, vore intressant om Janne kunde vara mer konkret där. Är det mjuka värden som sjöutsikt och gå naken till brevlådan du menar Jannee? Eller är det lite momsdribbel, privatkonsumtion på firman eller billig diesel du tänker på?

Kanske borde det brytas ut till en ny tråd.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#715949 Gnäll kan vara företagsstrategiskt viktigt. Om nog många gnäller kan våra politiker uppfatta röstfiskemöjligheter och kasta mer skattepengar åt det hållet. Eller reglera i gynnsam riktning. Jordbruket har ju lång tradition av detta på goda grunder, men även på andra håll har det gett resultat.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

jannee  
#715960 Jordbruket ska INTE blandas in. Ta bort alla dessa avgifter/skatter så behövs inga stöd.
Det är just avgifterna som gjort det omöjligt att bedriva jordbruk i mindre skala - inte bidragen.
Sedan är det så att så länge företagaren kan gnälla går det hyfsat om inte speciellt bra, men när den dagen företagaren tystnat, det är då det går riktigt dåligt.
Gnäller man mycket och högt, kanske andra går på det, och man kan slippa konkurrens, så enkelt var det.
EX hur många skogsägare går ut med att berätta hur "bra" betalt de fick för sin avverkning.
Gentemot hur många som ondgör sig över pris på markberedning, plantor - planteringskostnad o.s.v.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#715964 Menar du att jordbrukare ska slippa skatt ?

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

jannee  
#715971 Om du bara kunde inse hur mycket avgifter det är på allt som rör jordbruket och dess skötsel.
Kontrollavgifter, trots inga kontroller, men värst är nog ändå gödningen.
Skaffade själv på gamla dar några köttdjur och märker nu hur intensiv jakten har blivit på mina 10 köttdjur och ALLT som hör till.
Jag kommer visserligen att tjäna en hacka på dem, dock räknar jag inte alls den tid jag lägger ned.
MEN jag hade tjänat dubbelt om jag sluppit att myndighetspålagor.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Grålle52  
#715974
jannee skrev:Om du bara kunde inse hur mycket avgifter det är på allt som rör jordbruket och dess skötsel.
Kontrollavgifter, trots inga kontroller, men värst är nog ändå gödningen.
Skaffade själv på gamla dar några köttdjur och märker nu hur intensiv jakten har blivit på mina 10 köttdjur och ALLT som hör till.
Jag kommer visserligen att tjäna en hacka på dem, dock räknar jag inte alls den tid jag lägger ned.
MEN jag hade tjänat dubbelt om jag sluppit att myndighetspålagor.


Hade själv tänkt skaffa några köttdjur så upplys mig gärna om allt elände jag kan vänta mig.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

toker72  
#715978
jannee skrev:Om du bara kunde inse hur mycket avgifter det är på allt som rör jordbruket och dess skötsel.
Kontrollavgifter, trots inga kontroller, men värst är nog ändå gödningen.
Skaffade själv på gamla dar några köttdjur och märker nu hur intensiv jakten har blivit på mina 10 köttdjur och ALLT som hör till.
Jag kommer visserligen att tjäna en hacka på dem, dock räknar jag inte alls den tid jag lägger ned.
MEN jag hade tjänat dubbelt om jag sluppit att myndighetspålagor.

Har ingen koll på vilka avgifter en jordbrukare betalar har min och det var skatten jag regerade på och den skulle nog många vilja minska ner på. Har visserligen egen mark men har den utarrenderad till väldigt lågt pris enda anledningen att ha den kvar är att jag har skog runt marken så behöver kunna åka där när det behövs och vet inte om det är några större summor man får vid försäljning heller och känns tråkigt att plantera på åkermark men får se hur det blir i framtiden.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

hfab  
#716049
jannee skrev:Jordbruket ska INTE blandas in. Ta bort alla dessa avgifter/skatter så behövs inga stöd.
Det är just avgifterna som gjort det omöjligt att bedriva jordbruk i mindre skala - inte bidragen.
Sedan är det så att så länge företagaren kan gnälla går det hyfsat om inte speciellt bra, men när den dagen företagaren tystnat, det är då det går riktigt dåligt.
Gnäller man mycket och högt, kanske andra går på det, och man kan slippa konkurrens, så enkelt var det.
EX hur många skogsägare går ut med att berätta hur "bra" betalt de fick för sin avverkning.
Gentemot hur många som ondgör sig över pris på markberedning, plantor - planteringskostnad o.s.v.

Vakna nu!
Det ser ut som du har sovit i en bubbla de senaste decennierna.
Skogsmaskins företagen har minst lika mycket avgifter, kontroller och skatter som ska betalas som jordbruken.
Skillnaden är att jordrukaren får EU bidrag för än det ena än det andra.

Försök gärna att hitta ett bidrag som betalas ut till skogsmaskins företagaren.

Anledningen till att det knappt går att bedriva ett mindre jordbruk idag är att marknaden inte vill betala det produkten kostar att producera.
Detta kompenseras med diverse EU bidrag som baseras på areal.

Samma grundproblem har skogsföretagen.
Marknaden vägrar betala den kostnad som faktiskt krävs för att producera.
Men detta avbräck kompenseras inte med några bidrag.

Om marknaden kräver kontroller av företag, så måste marknaden vara beredd att ta den kostnadsökning som kommer av alla kontroll avgifter.

Avatar Fallback

Re: 1000 kronor kubiken 2021?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716076 Kommer inte ihåg att jag behövde betala några kontrollavgifter när jag hade min lilla dikobesättning. Som certifierad skogsentreprenör däremot ska det vara både årsavgift och dyra kurser.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).