Sågtimmer

En hel del asp och bok bland barren

12 inlägg 7254 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En hel del asp och bok bland barren

Elmhult  
#667675 Tagit över föräldrarnas gård. Tänkte gallra ut lite. Står en hel del grova granar och ännu fler tallar som måste ner nu innan dom blir för stora. Bland detta står en hel del jättefina bok och asp. Riktigt stora bjässar en del. Höga o fina. Ska jag spara dom? Kan man sälja dom eller blir det bara ved allt? Vem köper sånt timmer? Känns riktigt tråkigt om de efter alla dessa årtionden bara mals ner till flis.
Klarar tallen av att komma upp om jag sparar dessa lövträd? Försöker nämligen få upp tall då det är tallmark mycket. Jag är medlem i Södra men hos dom verkar det bara finnas gran och tall.
Har eget sågverk. Kanske kan såga upp dom? Isåfall till vad? Plank eller brädor?
Ska man spara lövet som stormskydd?
Jag tänkte inte renhugga utan ta ut det största och låta det mindre komma upp.

Jaha, det blev tusen frågor, men jag vet fan inte vad jag gör riktigt ännu... 😎 🤣 🤣 🤣



   TS
Användarvisningsbild

Re: En hel del asp och bok bland barren

rejser  
#667677 Det finns en handlare i halland som älskar sådant. Stora träd, löv och barr.
Finns i södra halland men är mycket hos oss utanför varberg och jobbar.
http://bjernared.se/en/
Ring Stefan och hälsa från Oscar och Anna i Nösslinge.
Trevlig och kunnig, och hörde ryktas om att Skogsforums Torbjörn någon gång skulle åka ned dit för en visning. (det sades iaf på vår skogsdag)

Däremot är ju blandat också bra för granbarkborre, eller mot granbarkborre rättare sagt.

Avatar Fallback

Re: En hel del asp och bok bland barren

Elmhult  
#667678
rejser skrev:Det finns en handlare i halland som älskar sådant. Stora träd, löv och barr.
Finns i södra halland men är mycket hos oss utanför varberg och jobbar.
http://bjernared.se/en/
Ring Stefan och hälsa från Oscar och Anna i Nösslinge.
Trevlig och kunnig, och hörde ryktas om att Skogsforums Torbjörn någon gång skulle åka ned dit för en visning. (det sades iaf på vår skogsdag)

Däremot är ju blandat också bra för granbarkborre, eller mot granbarkborre rättare sagt.


Södra Halland är ju precis där jag bor.
Ska ringa o kolla! Tack! 😀 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: En hel del asp och bok bland barren

rejser  
#667693 Han är dessutom rolig att prata skog och skötsel med, kvalitet är fokus.

Avatar Fallback

Re: En hel del asp och bok bland barren

alias  
#667694 Att försöka få upp tall under asp och bok låter svårt i mina öron. Tänker både på beskuggning (främst boken), konkurrens från rotskott, viltbuff'e och knäckesjuka (aspen).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: En hel del asp och bok bland barren

JensSkoog  
#667772
alias skrev:Att försöka få upp tall under asp och bok låter svårt i mina öron. Tänker både på beskuggning (främst boken), konkurrens från rotskott, viltbuff'e och knäckesjuka (aspen).

MVH
Alias

Håller med dig i det "alias" :-bd
Tall under bok - det skulle jag gärna se :wink:
Finns bokskogar här i Vestfold, och när folk pratar med
förakt om "granåkrar" som döda i botten, så skulle de
hellre titta in i en bokeskog. Där överlever intet annat alls.

Hoppas du hittar något att använda boken till, @Elmhult.
Sågad bok kan användas till mycket, och den är mycket lättare
att jobba med än ek och ask. Enda tråkiga är att den så ofta har
mycket grov svartkvist i sig som man upptäcker när man sågat.

Avatar Fallback

Re: En hel del asp och bok bland barren

alias  
#667785
JensSkoog skrev:
alias skrev:Att försöka få upp tall under asp och bok låter svårt i mina öron. Tänker både på beskuggning (främst boken), konkurrens från rotskott, viltbuff'e och knäckesjuka (aspen).

MVH
Alias

Håller med dig i det "alias" :-bd
Tall under bok - det skulle jag gärna se :wink:
Finns bokskogar här i Vestfold, och när folk pratar med
förakt om "granåkrar" som döda i botten, så skulle de
hellre titta in i en bokeskog. Där överlever intet annat alls.

Hoppas du hittar något att använda boken till, @Elmhult.
Sågad bok kan användas till mycket, och den är mycket lättare
att jobba med än ek och ask. Enda tråkiga är att den så ofta har
mycket grov svartkvist i sig som man upptäcker när man sågat.


Min erfarenhet är att bok som har stått inne i ett grandominerat bestånd ofta blir riktiga grisar om man friställer dem, t.ex. lämnar dem som naturhänsyn, det slutar växa uppåt men växer desto mer på bredden!

Kommer ihåg en planteringsuppföljning som jag gjorde på gränsen mellan Blekinge och Småland när jag sommarjobbade under studietiden.
I en stormlucka på ca 0,3 ha hade det sparats några rejäla bokar rätt jämt fördelade över hygget och sedan hade man beställt plantering av lärkplantor.
Kändes som rätt bortkastade pengar på plantor och plantering med stor andel konkurrenszon mot intilliggande skog och därtill de överskuggande bokarna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: En hel del asp och bok bland barren

JensSkoog  
#667795
alias skrev:Min erfarenhet är att bok som har stått inne i ett grandominerat bestånd ofta blir riktiga grisar om man friställer dem, t.ex. lämnar dem som naturhänsyn, det slutar växa uppåt men växer desto mer på bredden!

"Grisar" - ja det var en bra benämning, men "Medusahuvud" passar
lika bra när kronan blir en väv av korsande grenar som drar sig långt utöver. :wink:

Men det funkar faktiskt bra att kapa bort stora delar av kronan så nästan bara
stammen lämnas, men det måste göras med några års mellanrum.

Användarvisningsbild

Re: En hel del asp och bok bland barren

SHR  
#667925 Om du bor i södra Halland borde du kunna sälja boken som kubb iallafall till Södra 👍
Vill du ha ut timmer kanske du kan såga själv och göra nått spännande av, eller som också nämndes kontakta den andra lokala handlarn 👍

Tall där asp och bok stått, låter som att det kan bli intensiva perioder med röjsåg i hand 😉

Avatar Fallback

Re: En hel del asp och bok bland barren

Elmhult  
#667930
SHR skrev:Om du bor i södra Halland borde du kunna sälja boken som kubb iallafall till Södra 👍
Vill du ha ut timmer kanske du kan såga själv och göra nått spännande av, eller som också nämndes kontakta den andra lokala handlarn 👍

Tall där asp och bok stått, låter som att det kan bli intensiva perioder med röjsåg i hand 😉


Får ta ett snack med min "södragubbe". Hade varit smidigast.
Jag tänkte att eftersom tall och gran av den mindre storleken som jag ska låta stå redan har ett försprång kan de hålla lövet stången? Släpper in fåren på området så blir det automatiskt stamkvistat och lövröjt? Bara spekulationer det sista. Jag släppte nämligen in får på en dunge och de rensade allt inklusive barr upp till brösthöjd och de verkar lämna stammen orörd. Blev riktigt snyggt. Var nästan ogenomträngligt innan. Mina föräldrar markberedde för längesen efter ett hygge med tamsvin och det växte vansinnigt bra där efteråt. Därav tanken på "fårröjning". Och det blev en väldigt god julskinka med. 😉

   TS
Avatar Fallback

Re: En hel del asp och bok bland barren

alias  
#728288
Elmhult skrev:
SHR skrev:Om du bor i södra Halland borde du kunna sälja boken som kubb iallafall till Södra 👍
Vill du ha ut timmer kanske du kan såga själv och göra nått spännande av, eller som också nämndes kontakta den andra lokala handlarn 👍

Tall där asp och bok stått, låter som att det kan bli intensiva perioder med röjsåg i hand 😉


Får ta ett snack med min "södragubbe". Hade varit smidigast.
Jag tänkte att eftersom tall och gran av den mindre storleken som jag ska låta stå redan har ett försprång kan de hålla lövet stången? Släpper in fåren på området så blir det automatiskt stamkvistat och lövröjt? Bara spekulationer det sista. Jag släppte nämligen in får på en dunge och de rensade allt inklusive barr upp till brösthöjd och de verkar lämna stammen orörd. Blev riktigt snyggt. Var nästan ogenomträngligt innan. Mina föräldrar markberedde för längesen efter ett hygge med tamsvin och det växte vansinnigt bra där efteråt. Därav tanken på "fårröjning". Och det blev en väldigt god julskinka med. 😉


@Elmhult:
Har du kommit vidare med hur du ska göra med området?

Vore intressant med bilder på området. 👍

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: En hel del asp och bok bland barren

Elmhult  
#728299
alias skrev:
Elmhult skrev:
SHR skrev:Om du bor i södra Halland borde du kunna sälja boken som kubb iallafall till Södra 👍
Vill du ha ut timmer kanske du kan såga själv och göra nått spännande av, eller som också nämndes kontakta den andra lokala handlarn 👍

Tall där asp och bok stått, låter som att det kan bli intensiva perioder med röjsåg i hand 😉


Får ta ett snack med min "södragubbe". Hade varit smidigast.
Jag tänkte att eftersom tall och gran av den mindre storleken som jag ska låta stå redan har ett försprång kan de hålla lövet stången? Släpper in fåren på området så blir det automatiskt stamkvistat och lövröjt? Bara spekulationer det sista. Jag släppte nämligen in får på en dunge och de rensade allt inklusive barr upp till brösthöjd och de verkar lämna stammen orörd. Blev riktigt snyggt. Var nästan ogenomträngligt innan. Mina föräldrar markberedde för längesen efter ett hygge med tamsvin och det växte vansinnigt bra där efteråt. Därav tanken på "fårröjning". Och det blev en väldigt god julskinka med. 😉


@Elmhult:
Har du kommit vidare med hur du ska göra med området?

Vore intressant med bilder på området. 👍

MVH
Alias



Det blir gallring till vintern. Tändstickor av aspen. Boken skulle väl användas med den som är frisk iallafall. Främja löv sen bland alla granskott. Jag antar att aspen kommer igen så den är jag inte så bekymrad över. Jag har beställt en drönare så kanske kan jag ta lite bilder från området i veckan eller till helgen. Har ett område precis bredvid som jag tänkte så tall på istället för att försöka få upp den bland lövet.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).