Sågtimmer

Lärktimmer

22 inlägg 18189 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Lärktimmer

Loggerslife  
#596232 Lärken är snabbväxande och ett bra komplement till gran och tall men det måste stå ruskigt stamtätt i början annars skenar stammarna och det blir krokigt efter bara nån meter. Men låter man det stå tätt och petar i det lite försiktigt så kan man så småningom få ut bra stammar, 😊

Dock så vill jag minnas att dom få gångerna man högg lärktimmer med skördarna blev det oftast bara kortare längder (37,43) , sen blev det bara krokigt. 😯

Avatar Fallback

Re: Lärktimmer

boksson  
#596251 Den här länken kan vara relevant:
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 9DBNfo4d-Y
Tydligen lika hållfast som gran, men tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Lärktimmer

Hansolov Lönn  
#756260 Jag söker lärktimmer till en kund finns det någon som har i mellansverige.

Användarvisningsbild

Re: Lärktimmer

Vildmark  
#818334 Vid vilken ålder avverkas lärk? Hemmavid har de avverkat ett bestånd som max var 30år. Dessutom ligger det blandat med gran i upplaget, är det inte lönt att spara till timmer så de lämnar det som barrmassa istället?

Användarvisningsbild

Re: Lärktimmer

Saläng  
#818405 Det borde väl kunna bli en bra affär att sälja det som energived just nu?

Användarvisningsbild

Re: Lärktimmer

Hodal  
#818472 Lärk och gran blandat låter väl som energived?

Användarvisningsbild

Re: Lärktimmer

Vildmark  
#818478 Ok. Men är det inte tidigt att plocka ner beståndet före 30år?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).