Sågtimmer

Holmen sänker timmerpriset

46 inlägg 20556 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

stackenas  
#565836
jannee skrev:Vinstmarginalen för liten för sågverken är nog en sanning med modifikation.
Sanningen är nog egentligen en helt annan.
Sågverken har haft det lätt att få fram råvara till rätt, i alla fall i deras synvinkel, kostnad,
Effektivisering/förädling är något flera ej bara funderat över.
Vi kör på så länge det går och modernisera är en kostnad många sågverk struntat i.
Råvaran är i dag för sågverken enormt billig.
Ser man till index för de senaste 50 åren har råvaruproducenten ett stort negativ tal.
Dessutom ska man också ta i beaktning på hur mycket svenska kronan fallit i värde gentemot de marknader sågverken har som avsättningsområden.
Väldigt många virkesinköpare har under de senaste åren regelbundet köpt in mer kostsam råvara från utlandet endast för att dämpa priserna på svensk råvara.
Från ALLA håll motarbetas det för att skogsägarna ska få en dräglig ersättning för sin råvara.
Att sågverken sedan går ut med mer eller mindre gemensamma prislistor är som att spotta skogsägarna i ansiktet.
En dålig prislista sockras senare med löften om premie på 10 till 20 %, allt är upp till hur god förhandlare man är och där den store leverantören kan göra en betydligt bättre avtal en del lille.
Tycker DU/NI att sådant är helt ok :?:
Är mina 200 fub sämre i kvalitet än grannes 2 000 fub ?
Får jag ändå betala flyttningskostnaden så kan inte avverknings storlek spela någon roll - ELLER :?:
NÄÄ, sanningen är att vi små skogsägare ständigt och jämt blir MANIPULERADE :!: :!: :!:
Drakarna sänker priset, de andra är inte sena med att hänga på - och om de inte får in tillräckligt med råvara importerar vi dyrt i stället för att höja priset.
Får vi en riktigt kall och blöt sommar här i södra Sverige kommer priset med största sannolikhet att till hösten med råge passera 1 000 kr M3to för grantimmer 18+
Blir sommaren som förra året kan priserna däremot rasa ned till runt 800 kronor.


Håller med om en del, men... färdigvarupriset är också väldigt styrande. Priset för C24 är väl ca 2500kr/m3 nu och med ett normalt sågutbyte 50-60% och en råvarukostnad på 800kr/fub + transport så är det ingen jättepeng som ska bekosta löner, lokaler, maskiner, miljötillstånd och investeringar. Visst de får väl visserligen en del för restprodukterna, men ändå.

Så jag skyller mer på priset på slutprodukten, men kanske bara är jag.

Sedan är det väl ganska logiskt att en större post betalar sig bättre så länge man inte har något helt unikt att sälja. Så är det med det mesta i världen. Försöker själv komma upp i ca 1000fub när jag säljer, verkar vara någon slags magisk gräns.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

uffejohan  
#565846 Det ska bli mycket intressant att se hur Södra agerar framöver om priserna på marknaden sjunker. Jag har i väldigt färskt minne från Gallringsdagarna i höstas när Södras representant inför ett fullsatt tält försökte argumentera att Södra inte ville höja massavedspriserna i en uppåtgående priskurva för att de inte vill sänka priserna i en nedåtgående tendens. Jag vill minnas att irritationen var stor bland åhörarna, upp till bevis Södra!!!

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Bosse1  
#565856 Oftast blir det väl hygge när fem borreträd visar sig,inte konstigt att virket flödar över.
Om virkesköparen själv får avgöra....

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

Torbjörn Johnsen  
#567371
uffejohan skrev:Det ska bli mycket intressant att se hur Södra agerar framöver om priserna på marknaden sjunker. Jag har i väldigt färskt minne från Gallringsdagarna i höstas när Södras representant inför ett fullsatt tält försökte argumentera att Södra inte ville höja massavedspriserna i en uppåtgående priskurva för att de inte vill sänka priserna i en nedåtgående tendens. Jag vill minnas att irritationen var stor bland åhörarna, upp till bevis Södra!!!


Nu leder väl Södra virkesprissänkningsligan? Efter första sänkningen (gran) i januari om 25 kr/m3fub plus gårdagens sänkning med 35 kr/m3fub så har priset sänknts med 60 kr/m3fub hittills i år?

Nu var det i o f sig massavedspriserna man pratade om på Gallringsdagarna och de är väl inte sänkta (än)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

uffejohan  
#586064
Torbjörn Johnsen skrev:
uffejohan skrev:Det ska bli mycket intressant att se hur Södra agerar framöver om priserna på marknaden sjunker. Jag har i väldigt färskt minne från Gallringsdagarna i höstas när Södras representant inför ett fullsatt tält försökte argumentera att Södra inte ville höja massavedspriserna i en uppåtgående priskurva för att de inte vill sänka priserna i en nedåtgående tendens. Jag vill minnas att irritationen var stor bland åhörarna, upp till bevis Södra!!!


Nu leder väl Södra virkesprissänkningsligan? Efter första sänkningen (gran) i januari om 25 kr/m3fub plus gårdagens sänkning med 35 kr/m3fub så har priset sänknts med 60 kr/m3fub hittills i år?

Nu var det i o f sig massavedspriserna man pratade om på Gallringsdagarna och de är väl inte sänkta (än)?


Så blev det ändå så som Södra sa förra hösten att det inte skulle bli. Jag förstår mycket väl att priserna sjunker men se då till att höja rejält då priserna går upp!!!

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

halvproffs  
#587120 Lånar denna tråd som jag tycker passa.
Fått i uppdrag att gå igenom mätbesked av en vän som tycker dom är felaktiga.
Ett AU är det. 1268.52fub av massaved löv, det mesta björk. Noll björktimmer.80.31 fub vrak.
Av det totala 1558fub är 102,51 fub vrak. Av det är 50.63 fub uppbearbetningsfel. (Krök).
Känns som det är är mycket fel tycker jag också.
Sen har han fått en avräkning på avverkningskostnad för hemved på 8264kr trots att han inte hämtat en enda pinne.
Kommer ingenstans med bolaget så det är ju sist gången dom får avverka hos honom.
Att det ska vara så mycket strul med avverkningar tyvärr. Vad tycker ni?

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

mooos73  
#587121 Vilket bolag pratar vi om??

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

halvproffs  
#587125
mooos73 skrev:Vilket bolag pratar vi om??


Vilken betydelse skulle det innebära?

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#587127 Det har betydelse. För skulle det vara ett bolag i södra Sverige skulle entreprenören fått stå för vraket om det är ett uppdrag. Leveransvirke är ju markägaren som har gjort det själv eller tagit in en ent och då är det ju vad MA och ent avtalat när det är vrak. Upparbetnings vrak ska inte vara mer än någon procent.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

isteskog  
#587128 Väldigt stor vrakandel enligt min mening .... Och avverkningskostnad på obefintlig hemved? Låter väldigt oseriöst tycker jag. Är inte bolaget rädd om sitt rykte? 🙃

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

halvproffs  
#587129
Tåndemåla skrev:Det har betydelse. För skulle det vara ett bolag i södra Sverige skulle entreprenören fått stå för vraket om det är ett uppdrag. Leveransvirke är ju markägaren som har gjort det själv eller tagit in en ent och då är det ju vad MA och ent avtalat när det är vrak. Upparbetnings vrak ska inte vara mer än någon procent.



Håller med dig Tåndemåla att entreprenören skulle stå för en del när det är så mycket vrak.

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

halvproffs  
#587130
isteskog skrev:Väldigt stor vrakandel enligt min mening .... Och avverkningskostnad på obefintlig hemved? Låter väldigt oseriöst tycker jag. Är inte bolaget rädd om sitt rykte? 🙃


Tydligen inte och såna här dumheter sprider sig snabbt. Det var även Amerikastubbar efter avverkningen. Skyllde på att det var för mycket snö!

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

Avslutat-02  
#587136 För mycket snö? Då har de aldrig använt rotatorn på aggregat.
Eller använt spade vid manuell fällning.

Detta låter väldigt konstigt.....
Och bör redas ut med skogsbolaget och entreprenören.

Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

mooos73  
#587154
halvproffs skrev:
mooos73 skrev:Vilket bolag pratar vi om??


Vilken betydelse skulle det innebära?

Går dom inte prata med trots uppenbara fel är det väl av allmänt intresse?

Användarvisningsbild

Re: Holmen sänker timmerpriset

halvproffs  
#587155 Nej, dom slår tydligen ifrån sig allt ansvar.
Trodde tråden gav svaret.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).