Sågtimmer

Holmen sänker timmerpriset

46 inlägg 20562 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Holmen sänker timmerpriset

aunnr1  
#604575 Detta är väl igentligen inte tråden för denna diskussion, så nån får väl flytta detta om det behövs.
För det första så håller jag inte alls med om det som för många verkar vara en fullständig självklarhet, att tid är pengar o om man inte kan räkna hem varje timme så är det en dålig affär, jag kan sitta i soffan o glo på klockan o se tiden passera o det kostar inte en krona, jag kan vara ute o gallra i min skog o tiden jag lägger ned på det kostar inget,, inte en enda krona.
Hur många har igentligen all sin inkomst från skogen, inte jag ialla fall.
men om jag skall göra som inspektorer o uppköpare råder mej så måste jag släppa in maskiner o dom vill ju ta så stora poster som möjligt, o givetvis så förklarar dom för mej att nettot blir mycket högre om man låter effektiva maskiner sköta detta så kan jag själv vara på jobbet o tjäna pengar.
Hur sant är detta igentligen, jag får en stor inkomst från averkningen som ju givetvis skall skattas för ovanpå min vanliga inkomst visst det finns fonder o liknande som jag kan nyttja.
Men om jag tittar runt omkring mej på fastigheterna som fanns på stamhemmanet, det delades upp i 6 fastigheter dom är efter det odelade o alla har gått i arv eller sålts inom familjen, senaste generations skiftet har varit under en period av ca 20år.
Alla dessa fastigheter har skötts enligt skogsbruksplaner o enligt inspektorers o uppköpares kloka råd.
Alla dessa fastigheter har huggit bort , nu uppskattar jag visseligen men mellan 40 o 60 procent av sin volym, all gallringsskog är gallrad på ett sätt som jag tycker att det ser ut som nån djävla park.
Själv har jag sammanlagt slutavverkat ca 2procent av min mark.
däremot så har jag fått ut alldeles för mycket kubik på vindfällen efter som all gammelskog runt min fastighet har kalhuggits.
Jag kan tyvärr inte ställa upp några siffror på hur mycket dom tjänat på sina affärer för jag vet inte.
Vad jag vet är att dom kör inte omkring med nå bättre bilar en mej dom har inte nå finare hus o ärligt talat tror jag nog att jag har minst lika bra ekonomi , förmodligen bättre än dom, men som sagt det vet jag inte o inte bryr jag mej om det heller, men ett vet jag absolut säkert att jag har mer kubik o bättre kvalitet nu än när jag började med skogen o när jag blir nergrävd lämmnar jag över en fastighet till mina barn som är bättre än den jag fick. För jag väljer vad o hur jag gör med min skog o även om mina inkomsbäckar inte är så stora så är dom många dom bara växer årsring för årsring.
Jag har inte nåt bra recept men jag har alltid försökt att använda inkomsterna jag fått från skogen till något som kommer att ge mej ytterligare en möjlighet att dra in nån krona på skogen.
Det har funkat för mej.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).